$
בארץ

הרכבת ונמלי ישראל בדרך לגיוס 8.2 מיליארד שקל אג"ח

על רקע אי הוודאות בתקציב המדינה, נמלי ישראל יוצאת לגיוס אג"ח למימון הקמת הנמלים החדשים. במקביל הרכבת תגייס אג"ח למימון עלויות התפעול

ליאור גוטמן 08:4406.01.15

הכישלון הממשלתי לבנות תשתיות יציבות בתקצוב המדינה מעביר את הסיכון על הקמת השלד של ישראל לידי הציבור. רכבת ישראל אישרה בשבוע שעבר הכנת טיוטת תשקיף להנפקת אג"ח בהיקף של שני מיליארד שקל (חצי ב־2015 וחצי ב־2016). במקביל, אתמול פרסמה חברת דירוג האשראי מידרוג רף דירוג ברמה של Aa1 לנמלי ישראל ואופק יציב עבור הנפקת אג"ח בהיקף של כ־6.2 מיליארד שקל.

 

ענף תשתיות התחבורה מאופיין בפרויקטים עתירי מימון, וכל עוד לא אושר תקציב המדינה, החברות חייבות לדאוג למקורות מימון עבורם כדי שלא ייתקעו.

 

עבור רכבת ישראל מדובר בהנפקת האג"ח הראשונה בתולדותיה שנועדה לממן את עלויות התפעול שלה לשנים הקרובות (פיתוח, רכש, חישמול המסילה). ממידע שהגיע לידי "כלכליסט" עולה שאת הרבעון השלישי של 2014, שנתוניו שימשו כבסיס להכנת התשקיף, סיימה הרכבת ברווח נקי של כ־32 מיליון שקל לעומת הפסד של 77.38 מיליון שקל ברבעון המקביל ב־2013.

 

הדמיית נמל חיפה החדש הדמיית נמל חיפה החדש צילום: אריאל ורהפטינג

 

הכנסות החברה ברבעון השלישי הסתכמו בכ־544.8 מיליון שקל, זינוק חד של כ־55% לעומת הכנסות של כ־351.74 מיליון שקל ברבעון השלישי ב־2013. במקביל, הרווח התפעולי הסתכם אף הוא בכ־32 מיליון שקל, זאת לעומת הפסד תפעולי של כ־79.5 מיליון שקל ברבעון המקביל ב־2013.

 

הגיוס הקרוב של נמלי ישראל ישמש אותה לממן את השלב הראשון בבניית שני הנמלים החדשים באשדוד ובחיפה. הגיוס של נמלי ישראל יתבצע באמצעות הנפקת 2 או 3 סדרות אג"ח פרטי וייעשה במספר פעימות לאורך 8 שנים.

 

מי שזכו במכרז להקמת הנמל הצפוני הן חברות אשטרום ושפיר הנדסה (בעלות של כ־4 מיליארד שקל) ואילו מי שזכה במכרז לבניית הנמל הדרומי היא חברת צ'יינה הראבור הסינית (בעלות של כ־3.3 מיליארד שקל).

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x