• תפריט
בארץ

פרסום ראשון

5 חברות זרות ישתתפו במכרז לאספקת קרונות הרכבת הקלה בת"א

ל"כלכליסט" נודע כי החברות שהגישו מועמדות הן אלסטום, CAF, ווסלו, סטדלר ו-CNR. מדובר במכרז לאספקת כ-90 קרונות, הנאמד ביותר משני מיליארד שקל. הזוכה צפוי להיבחר עד סוף הרבעון השלישי של 2014

ליאור גוטמן 14:3430.06.14
חמש חברות זרות הגישו לפני שעה קלה (ב') את מועמדותן למכירת הקרונות החשמליים של קו הרכבת הקלה הראשון שיוקם בתל אביב. כך נודע לכלכליסט. חמש החברות הן אלסטום (צרפת), קאף (CAF, ספרד), ווסלו (גרמניה), סטדלר (שוויץ) ו-CNR (סין). המכרז כולל אספקה של כ-90 קרונות עם אפשרות להגדלת המספר בעוד 30 קרונות בשלב מאוחר יותר. מי שמנהלת את הכרז היא חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים). ספקי הקרונות של רכבת ישראל, סימנס ובומברדייה, בחרו שלא לגשת למכרז.

על פי ההערכות בענף התחבורה, היקף המכרז הנוכחי נאמד ביותר משני מיליארד שקל, והזוכה צפוי להיבחר עד סוף הרבעון השלישי של 2014. מועד הספקת הקרונות ייקבע ביחס להתקדמות הפרויקט ולא לפני 2017. בתחילת 2018 המדינה מקווה להפעיל חלק מהקו העילי בעיקר במסילה הדרומית שמחברת את יפו ובת ים.

 

הדמיה של פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב הדמיה של פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב

 

כפי שפורסם בעבר ב"כלכליסט", תחת ההנהלה הקודמת של החברה נוהל מכרז הקרונות המקורי ללא קשר למועד השקת הרכבת הראשונה בתל אביב ("הקו האדום"), מה שהוליד את החשש שחלק מהקרונות יגיעו כמה שנים לפני שכל הקו יחל לפעול כקו מסחרי.

 

כזכור, פרויקט הרכבת הקלה הולאם על ידי המדינה ב־2010, לאחר שהזכיין הפרטי שנבחר להקים את הפרויקט המורכב לא עמד לכאורה בהתחייבויות שלו. בדו"ח מבקר המדינה האחרון מאוקטובר ספגה המדינה ביקורת קשה על התנהלותה מאז ההלאמה. מבקר המדינה יוסף שפירא טען כי משרדי האוצר והתחבורה לא בדקו לעומק את העלות הכלכלית של התהליך לעומת חלופות אפשריות אחרות. התוצאה: תקציב הפרויקט המקורי זינק בכמעט 7 מיליארד שקל: מ־10.8 מיליארד שקל במקור לסכום של 17.3 מיליארד שקל לאחר הלאמת הפרויקט. מועד ההשקה של כל הקו - מפתח תקווה, דרך תל אביב, בת-ים ועד ראשון לציון - נדחה מ-2017 ל-2021.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x