$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

בנמלים דורשים: כמיליון שקל לכל פורש מנמל אשדוד, 700 אלף לכל פורש מנמל חיפה

משרד האוצר מוכן להבטיח תעסוקה לעובדים או להעניק רשת ביטחון לפרמיות שלהם, אולם עד היום אף הצעה שהוגשה לא נענתה בחיוב על ידי הוועדים

ליאור גוטמן 08:1629.12.13

השיחות בין ועדי הנמלים, ההסתדרות ומשרדי האוצר והתחבורה עולים לפסים מעשיים - ל"כלכליסט" נודע שבאחת הפגישות האחרונות הועלו דרישות מצד ועדי נמלי חיפה ואשדוד לקבע את סכום הפיצוי עבור אלו שיפרשו מעבודתם על 700 אלף עד מיליון שקל לעובד שייצא לגמלאות. מדובר בדרישה לשלם לכל פורש מנמל אשדוד סכום של 900 אלף עד 1.1 מיליון שקל, מהם שליש במזומן והשאר עלויות אקטואריה (פנסיה) עתידיות. עבור נמל חיפה מדובר בדרישה לשלם 700 עד 800 אלף לעובד, במתווה דומה.

הפגנת עובדי נמל אשדוד (ארכיון) הפגנת עובדי נמל אשדוד (ארכיון) צילום: גיל נחושתן

 

משרד האוצר דחה את הדרישה, אבל הוא כן מעוניין להגיע למצב בו מספר עובדי שני הנמלים מצטמצם בכמה מאות אנשים כך שהדיונים על הנושא ימשכו עד למציאת נוסחה שמקובלת על כולם. מה שהאוצר כן מוכן הוא להבטיח תעסוקה לעובדים או להעניק רשת ביטחון מסוימת לפרמיות שלהם, אולם עד היום אף הצעה שהוגשה לא נענתה על ידי הוועדים בחיוב, והצדדים ימשיכו לדון.

 

מספר העובדים זהה, השכר רק עולה

 

לפי דו"ח הממונה על השכר, שפורסם בשבוע שעבר, עלות העסקת עובד בנמל אשדוד הסתכמה ביותר מ-34 אלף שקל, עלייה של 5.1% לעומת עלות ההעסקה הממוצעת ב-2011 (32.4 אלף שקל). באופן אירוני, מספר עובדי הנמל (נכון לסוף 2012) נשאר כמעט זהה (1293 איש ב-2012 לעומת 1291 ב-2011) אבל מספר המשרות הבכירות ("בעלי שכר גבוה") הגיע ל-261, עלייה של כ-2.3% לעומת השנה שעברה.

 

בנמל חיפה התגלו נתונים חמורים יותר: מספר העובדים בנמל נשאר כמעט זהה, (1,106 איש ב-2012 לעומת 1,105 איש בשנת 2011), אבל עלות השכר הממוצעת בנמל חיפה הסתכמה ב-34.77 אלף שקל, עלייה של כ-4.6% לעומת 2011 (33.21 אלף שקל). ההסבר: מספר בעלי השכר הגבוה הסתכם ב-219 איש, זינוק של כמעט 13% לעומת שנת 2011 (194 בכירים)

 

לפיכך, על פי ההערכות, משרדי האוצר והתחבורה שואפים לצמצם את מספר העובדים בנמלים בשיעור של 150 עד 200 איש בחיפה (מתוך כ-1100 כיום) ובכ-100 עד 150 איש באשדוד (מתוך כ-1300 כיום), מהלך ש"יחזיר את עצמו" מבחינת העלויות לחברות הנמל בתוך 4 עד 5 שנים. בנוסף, משרד התחבורה הסכים עקרונית לשדרג את רציפי הנמלים כדי שאלו יוכלו לקלוט אוניות ענק (מעל 14 אלף טון) ולהתחברות בנמלים הקיימים, אולם הבקשה לשדרג את הציוד על הקציפים תדחה על הסף.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x