שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

מנכ"ל לשכת ארגוני העצמאיים: "יש להעמיד תחרות לנמלים"

מוטי שפירא בכנס בנושא רפורמה בנמלים: "השירות הציבורי נגוע בנפוטיזם ומינויי מקורבים ולכן אין פלא שאמינותו ונקיונו נפגעים". מאיר תורג'מן, יו"ר ועד עובדי נמל חיפה: "מטרידה העובדה שאומרים כי צריך להדביר את עובדי הנמלים, מדובר באלימות כלפינו שמובעת על ידי שרים"

תומר הדר 19:4023.07.13

"השירות הציבורי בעתיד יהיה חייב להתחשב בכלכלה הלאומית ולשלב בין סקטורים בחברה האזרחית, בעתיד נראה שירותים ציבוריים שיסופקו בצורה מתוחכמת, לרבות שירותי תכנון ומדיניות. לממשלה יצטרך להיות שיתוף בין הסקטורים ללא פרנויה מהמגזר הפרטי.בסופו של דבר זה המודל שיצליח. בתוכו יש לכבד את עובד השירות הציבורי ולהתאים את תנאי עבודתו לממוצע במשק", כך אמר מוטי שפירא, מנכ"ל להב, לשכת ארגוני העצמאיים והעסקים בישראל במהלך כנס בנושא הרפורמה בנמלים שמתקיים במכון ון ליר.

 

לדבריו, "השירות הציבורי מונע מאינטרס של חבריו. הפרטות השירותים החברתיים מגיעות לחברות שעובדות בתעריפי רצפה. השירות הציבורי נגוע בנפוטיזם ומינויי מקורבים ולכן אין פלא שאמינותו ונקיונו נפגעים. האזרח צריך לשאול את השאלות הללו. כאשר הציבור רואה את נמלי ישראל הוא שואל את עצמו האם זוהי מהותו של חופש ההתאגדות". שפירא הוסיף, כי "יש להחזיר את הנמלים לתפקוד ראוי באמצעת העמדת תחרות לנמלים. זו לא הפרטה, אלא הגברת התחרות".

 

נמל חיפה נמל חיפה צילום: בלומברג

 

"איני מאמין לדברי הממשלה בנושא הנמלים"

 

לדברי נתנאל היימן, מנהל המחלקה לכלכלת עסקים בהתאחדות התעשיינים: "איני מאמין למילה שהממשלה אומרת בנושא הנמלים. אנו רוצים לייבא ביעילות, כלומר להביא ארצה מוצרים זולים אך לא נעשתה שום עבודה ממשלתית אמיתית לגבי נחיצותם של נמלים ורציפים. בנושא הגז ישבה ועדת צמח והחליטה שיש לייצא גז. בנושא הקמת הנמלים לא ראינו עבודה רצינית. שר האוצר הצהיר בשעתו שישנן חלופות לנמלים אך לא ברור לנו באילו חלופות מדובר. אנו מאמינים שיש לשבת עם העובדים כי צעד כה משמעותי לא יכול להתבצע ללא נציגות של העובדים. אם ניקח את כל ההשלכות הכלכליות ונחשוב לשפר כבישים כדי שיהיה יותר קל לשנע סחורות".

 

לדברי מאיר תורג'מן, יו"ר ועד עובדי נמל חיפה: "אני מוטרד מן העובדה שאומרים שצריך להדביר את עובדי הנמלים, מדובר באלימות כלפינו שמובעת על ידי שרים. עשינו טעויות בדיוק כפי שממשלות עשו טעויות, אך עם זאת, נמל חיפה לא שבת זה שנתיים וחצי. למרבה האירוניה, מה שאיחד את עובדי נמלי ישראל היא הממשלה עצמה. בנמל חיפה כיום יש 18 מנופי גשר והעבודה בינם מתפלגת מדי יום כאשר העבודה בנמל חיפה מתבצעת במשך 24 שעות. בחודש אפריל בכל רגע נתון עבדו חמישה עד שבעה מנופים מתוך שמונה עשר. וכאן נשאלת השאלה מדוע בעצם צריך להקים עוד נמל אם בחיפה לא ממצים את הפוטנציאל של הנמל. בניגוד למה שנטען, בנמל אין תור של אוניות שאינן מסוגלות להיכנס. בניגוד לנסיונות להציג את עובדי נמל חיפה ואשדוד, איננו סחטנים והנמלים רווחיים מאוד. את הנמלים הקיימים ניתן לשדרג.

 

"בל נשכח שהמדינה היא זו שחזרה בה מכוונתה להפריט את נמל אשדוד. בשנת 2004 בנימין נתניהו טען שנמל פרטי יוזיל את הקמח והסוכר, אך מי שקובע את התעריפים במדינה היא המדינה ולא הנמלים. מספנות ישראל הקימו נמל פרטי ומכרו אותו - הקמח מאז רק התייקר וגם הסוכר, אך מחיר התשלום לעובד החמיר ומי שהרוויח הוא בעליו של הנמל. כיום נמל מספנות ישראל פועל בסמוך לנמל חיפה ופועל באופן תחרותי, אך הדבר לא הביא להוזלת יוקר המחיה. רוב עובדי נמל חיפה הם דור שני לעובדי הנמל ואנו בוחרים אותם בפינצטה, שכרם של בני הדור השני בשנים הראשונות מצריך השלמה לשכר מינימום ועבודה בשבתות. אתמול התגאה שר התחבורה ישראל כץ שיחסל את ועדי הנמל ובקרוב יחסל את יבואני הרכב. שרי הממשלה אינם רעבים ללחם ואילו עובדי נמל מרוויחים שכר מינימום, על עובדים אלה שרי הממשלה מפגינים שרירים".

 

"קודם כל רציף ואז יוחלט מי יפעיל אותו"

 

לדברי יו"ר נמל אשדוד, רו"ח גדעון סיטרמן, "לא ניתן לנהל מפעלים ללא שיחה ישירה בין עובדים להנהלה. אי אפשר לנהל מפעל כזה גם ללא לקוחות שיהיו מרוצים. אם אנו מניחים שתהיה תחרות ולכן בעוד עשר שנים יהיו עוד רציפים, נמלי חיפה ואשדוד לא יוכלו לטפל בעוד עשר שנים בקיבולת. בעבר נעשו שתי שגיאות גדולות בתחום בניסיון לבצע פרויקטים לפני תשתיות: המתקת מי הים ונושא הגז-כל שנת פיגור בתהליך הגז עולה מאה מיליון שקלים, כסף שנדרש לתרופות ופרנסה. בכל העולם נהוגה גישה של הקמת רציפים קודם כל. נשאלת השאלה האם הממשלה תתחיל לבנות או תעסוק בויכוחים, לכן עלינו לדעת מראש שאנו מסכמים עם העובדים מי יפעיל את הרציפים החדשים. הלקוחות שלנו רוצים יציבות וזוהי הבעיה המרכזית, בציבור הישראלי קיים חשש מפני חוסר יציבות בנמלים. צריך שתהיה תחרות הוגנת וכדי שהדבר יקרה יש להוציא את הנמלים מן המעטפת של רשות החברות והממונה על השכר. כל עוד הממונה על השכר הוא המאשר הסכמי עבודה או הסכמים סקטוריאליים, דבר לא יתקדם".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x