$
בארץ

רמי לוי: "מאז הכתבה ב'כלכליסט' נתניהו קונה רק אצלי"

משרד רה"מ האריך ההתקשרות עם רשת שיווק השקמה - למרות הקרבה הפוליטית; רמי לוי: "ארבע מפלגות הציעו לי להצטרף"

תומר אביטל 09:4402.05.13

משרד ראש הממשלה הרחיב את ההתקשרות עם רשת חנויות רמי לוי עבור רכישות מזון ב-40 אלף שקל עד סוף השנה. ההתקשרות קיבלה פטור ממכרז מאחר שמדובר בסכום הנמוך מ-50 אלף שקל. יש לציין כי נתניהו מיודד עם לוי ואף הציע לו לכהן בצוות "100 הימים" לקביעת מטרותיה של הממשלה החדשה לאחר הבחירות.

 

 

בשיחה עימו אמר לוי: "כלכליסט פרסם ב-2011 כתבה בה תקפו את נתניהו למה הוא קונה בקו-אופ ברחביה ולא ברמי לוי אף שהקו-אופ יקר ב-40%. מאז הכתבה, הם קונים אצלי. אני לא יודע אם זה למעון או למשרד, אבל הוא בסך הכל חוסך מקופת המדינה, צריך לפרגן לו". לשאלה האם נתניהו הציע לו לרוץ בשורות הליכוד בבחירות השיב לוי: "הליכוד הוא לא היחיד שהציע לי להצטרף אליו. לפחות ארבע מפלגות הציעו לי להצטרף בבחירות האחרונות".

 

כאמור, בכתבת "כלכליסט" מ-2011 נחשף כי למעונו של נתניהו נקנה מזון בעשרות אלפי שקלים מרמי לוי וממרכולים סמוכים אחרים. למעשה באוצר אף עודדו באותה שנה רכישות מרמי לוי ותהו מדוע רוב הקניות מתבצעות רק מהקואופ ולא מלוי. במכתב רשמי של אגף החשכ"ל מנובמבר 2011 נטען כי "בשל דרישות מבצעיות פוצלה הזמנת מוצרי המזון לשני ספקים - קו־אופ ורמי לוי. היות שתווי הרכישה ברשת קו־אופ נוצלו יותר מאשר ברשת רמי לוי, אישר החשב הכללי להרחיב את ההתקשרות עם קו־אופ. עם זאת, "לא ברור מדוע לא בוצע עד היום הליך מכרזי בנושא, ומדוע על אף הטעמים המבצעיים בוחר המשרד לבצע קניותיו אצל ספק אחד בלבד", נכתב בפנייה.

 

אי לכך, הציבו באגף החשכ"ל אולטימטום למשרד ראש הממשלה: "לא יינתן אישור להתקשרות נוספת, בטרם תיבחן נקיטת הליך תחרותי לקבל שירותים אלה באופן מיידי בשיתוף החשב הכללי".

 

בנימין נתניהו בנימין נתניהו צילום: אלכס קולומויסקי

 

כך או כך, התפריט האישי של משפחת נתניהו עולה לציבור מאות אלפי שקלים בשנה. בסך הכל שילם הציבור על סעיף המזון עבור בית ראש הממשלה ב-2010 263 אלף שקל. אב הבית רוכש את המזון ממרכולים הנמצאים בסמוך למעון בכ־10,000 שקל בממוצע בחודש. שאר התקציב מיועד למימון שפים שאמורים להגיע במיוחד לבשל במעון, רכישת גלידה (שהופסקה), וקניית מזון גורמה ממסעדות פאר.

 

לחלק מארוחות הגורמה המתקיימות הרחק מעין הציבור מגיעים גם אורחים דוגמת הטייקון יצחק תשובה, אולם משרד רה"מ מסרב לפרסם את רשימת המבקרים במעון לצד חשיפת נתונים מפורטים לגבי הוצאותיו של נתניהו מתקציב המדינה.

 

בנוגע לקניות, הן נערכות דרך קבע באחד מרשתות המזון השוכנים בקרבת המעון. לסופרמרקט מועבר מראש תקציב מסגרת של 50 אלף שקל ו-2-4 עובדים מבקרים בו מדי שבוע עם רשימת קניות.

 

באחד מסניפי רשתות השיווק סיפרו ל"כלכליסט" לאחר ביקור במקום כי בכל קנייה נכלל צרור נרות. "הם קונים המון נרות. מעין נרות נשמה גדולים. כל שבוע קנו עשרות. אין לי מושג למה". בסופר אחר נרכשים מדי שבוע פירות וירקות. הבעלים אמר כי הם עברו אליו לאחרונה מירקנייה ברחביה שגבתה תעריפים יקרים מהם.

 

מוקדם יותר השבוע מתח ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה) ביקורת חריפה במליאת הכנסת על ההתעקשות של משרד רה"מ לפעול בחוסר שקיפות ולהסתיר את הוצאות העומד בראשו. בנאום במליאה אמר רוזנטל כי "ראש הממשלה ושר האוצר שלו מתעמרים בכולנו ודוחפים יד לכיס שלנו בלי בושה ומתכוונים לקחת לכל משפחה בישראל עוד 1,500 שקל לחודש – במסים וגזירות. אבל כשאנחנו מבקשים לדעת על מה מוציאים את הכסף אז לזה הציבור לא ממש שותף. ראש הממשלה, שצריך לשמש דוגמא להתנהלות בשקיפות של איש ציבור, מנהל מדיניות הסתרה מקוממת ומוזרה".

 

במשרד רה"מ הגיבו כי "מדובר ברכישות מזון ומוצרי ניקוי הן עבור משרד רה"מ והן עבור מעון רה"מ. ההתקשרות המקורית עם רמי לוי, בחודש דצמבר 2012, נעשתה לאחר קבלת הצעות מחיר ממספר רשתות, והיא נמצאה הזולה ביותר. מאחר והתווים שנרכשו בחודש דצמבר הסתיימו, והליכי המכרז לבחירת ספק קבוע טרם הסתיימו, ביקש המשרד להרחיב את ההתקשרות הקיימת בסכום של עד 40 אלף שקל נוספים, בקשה שאושרה על פי הנוהל".

 

במשרד סירבו להתייחס להאשמותיו של ח"כ רוזנטל.

  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x