• תפריט
בארץ

המועצה הארצית אישרה את תוואי הרכבת לאילת

נדחתה התוכנית החלופית של המשרד להגנת הסביבה והחברה להגנת הטבע. "מדובר בפרויקט מגה הרסני, שיהפוך את הנגב והערבה", אומרים בחברה להגנת הטבע

חן פונדק וליאור גוטמן 18:4605.03.13

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה היום (ג'), את חלופת המדינה של מסילת הרכבת לאילת, שדנה בקטע שבין דימונה לפארן, ברוב של 11 מול 8. ארגוני הסביבה הגדולים – המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע, הציעו הצעה נגדית, להקים ועדה מקצועית, שתבדוק את החלופות השונות לעומק, אולם הצעה זו, כאמור, זכתה לשמונה קולות בלבד. 

 

עיקר המחלוקת היא בין הארגונים הירוקים לבין חברת נתיבי ישראל, האחראית על התכנון. המקטע האמצעי אמור לחבר את דימונה לאזור חצבה, כאשר המדינה מבקשת להניח את המסילה ב"ארץ המכתשים" – מכתש רמון, המכתש הגדול והמכתש הקטן, מרחב צין ונחל סייף; ואילו הגופים הירוקים דורשים לכרות מנהרה ארוכה שלא תפגע בתוואי השטח. לטענת המדינה, כריית מנהרה תייקר את הפרויקט ב-5 מיליארד שקל ותעכב את הביצוע בלפחות שנה.

 

החוף באילת. מתי נוכל להגיע לשם ברכבת? החוף באילת. מתי נוכל להגיע לשם ברכבת? צילום: shutterstock

 

הארגונים הירוקים הציגו אף עבודה כלכלית של פרופסור עזרא סדן באפריל האחרון לפיה התוכנית תסב נזק של מיליארדים של שקלים למשק הישראלי. לפי הבדיקה של סדן, על מנת שהפרויקט יכסה את מלוא העלות, המדינה תצטרך להכפיל את מספר חדרי המלון בעיר, העומד כיום על כ-11 אלף, עד 2017 - שנת היעד להשקת הפרויקט.

תוואי המסילה כולו, שאורכו כ-350 ק"מ, אושר לפני כשנה במסגרת החלטת ממשלה שקבעה שיש לחבר את העיר הכי דרומית בישראל למרכז הארץ בשתי מסילות נפרדות - אחת למטענים והשנייה לנוסעים - כאשר זהות הקבלן תיקבע בעתיד: מכרז עבור חברה זרה, מכרז עבור קבלנים מקומיים או מימון בתקציב המדינה.

 

מהחברה להגנת הטבע נמסר בתגובה: "לצערנו, מוכרים לנו רכבת נוסעים מהירה באריזה שיווקית יפה, אך בפועל, מדובר בפרויקט מגה הרסני, שיהפוך את הנגב והערבה, על כל ערכי הטבע והנוף הייחודיים שבהם, לשדות של תשתיות, תוך הפקרה של מפרץ אילת".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x