$
בארץ

הפרטה מאחורי הגב? משרד ראש הממשלה מקדם הקמת נמל חדש וחופשי מוועד עובדים באשדוד

לכלכליסט נודע כי בלשכתו של הראל לוקר נערכה ישיבה מכרעת בנושא הקמת הנמל, אך רק לאחר בנייתו הממשלה תחליט מי יחזיק במושכות הניהול

ליאור גוטמן 06:5719.02.13

הוויכוחים המתמשכים בין ועד עובדי נמל אשדוד להנהלה מדרבנים את ממשלת ישראל למצוא פתרונות חדשים לבעיה. ל"כלכליסט" נודע כי בכירי ענף הספנות קיבלו בתחילת החודש את ברכת הדרך של מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר לקדם את התוכנית לבניית שני נמלים חדשים - אחד באשדוד ואחד בחיפה שאושר זה מכבר. המדינה קידמה את התוכנית לנמל אשדוד בשבועות האחרונים "על אש נמוכה", והחלה להאיץ אותה לפני כחודש בעקבות פרסומים על סכסוכים בין עובדי ומנהלי נמל אשדוד בנושא מכרזי ציוד וכוח אדם.

בישיבה מכרעת שהתקיימה בנושא בלשכת לוקר - שבה נכחו מנכ"לית המשרד להגנת הסביבה אלונה שפר קארו, בכירי חברת נמלי ישראל, נציגי האוצר, נציגי רשות הספנות ונציגי משרד הפנים שאחראי על התכנון הסטטוטורי - נפרשה התוכנית המלאה לייבוש כ־800 דונם משטח הים באשדוד באזור שימוקם כ־3 ק"מ צפונית לגבול שטח הנמל הנוכחי. הישיבה נעשתה במסגרת הוועדה להסרת חסמים שעליה אחראי לוקר, שבחן האם קיימים מכשולים בדרך להקמת הפרויקט המכונה "נמל הדרום".

 

נמל אשדוד נמל אשדוד צילום: דני סלומון

 

התוכנית, בעלות של כ־1.1 מיליארד דולר, כוללת הקמת רציף ראשי באורך של יותר מקילומטר עם קיבולת אחסנה של כ־1.3 מיליון מכולות בשנה. לפיה, הנמל החדש יאפשר לפתוח לתחרות את האזור הדרומי של מדינת ישראל מבלי להיות תלויים בנמל אשדוד הנוכחי או בוועד העובדים המיליטנטי שלו. הבנייה מתוכננת להתחיל בסוף 2013.

 

התוכנית לבניית הנמלים החדשים מקדמת מציאות של "הפרטה שקטה" של שני מונופולים אזוריים בחיפה ובאשדוד, שעליה נמתחה ביקורת קשה במסגרת מסקנות ועדת טרכטנברג. בענף הספנות טוענים שבניית הנמל אינה מהווה הפרטה כיוון שלא ברור מי יחזיק במושכות הנמל החדש - גוף חדש או עובדי הנמל הנוכחי. הטענה היא שאחרי שיבנו את הנמל החדש באשדוד תתכנס הממשלה החדשה ותחליט. אחת ההערכות היא שהנמלים החדשים יעברו בצורה חלקית או מלאה לידיים פרטיות, ויצטרפו לרציף מספנות ישראל של שלמה שמלצר ושלומי פוגל ולנמל אילת, שרק לפני כחודש עבר לידיה של משפחת נקש.

 

 

בהתאם לחוסר הבהירות, ועד עובדי חברת נמל אשדוד מכנה את הנמל החדש "הרציף החדש". בכיר בוועד הנמל אמר ל"כלכליסט" שמבחינת הוועד מדובר בעוד שלוחה של הנמל, והמדינה לא יכולה לעשות בה כלום בלי אישור. "לפני שמונה שנים, גם בימים שאריק שרון היה ראש הממשלה וביבי היה שר אוצר, לא הצליחו להפריט את הנמל. אז עכשיו יצליחו?", אמר.

 

במשרד להגנת הסביבה אישרו את קיום הדיון ומסרו שהם פועלים כדי לקדם את התוכנית.

 

במשרד מנכ"ל משרד ראש הממשלה אישרו את קיומו של הדיון המסכם והוסיפו כי "אכן הוסרו חסמים רבים בדרך להקמת נמלים חדשים, אך עדיין נשארו מספר נושאים הדורשים ליבון בטרם ניתן יהיה להתקדם בתהליך".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x