$
רכב

בלעדי ל"כלכליסט" - ועדת זליכה: על הממשלה ליצור מחירון רכב משומש

הוועדה להסדרת ענף הרכב בראשות ירון זליכה תמליץ למדינה ליצור מחירון רכב משומש משלה - שיחליף את המחירונים הקיימים. הנפגעות הפוטנציאליות: חברות הליסינג העלולות להינזק מירידת מחירים פתאומית

תומר הדר 06:5404.12.11

ועדת זליכה להסדרת ענף הרכב תמליץ למדינה ליצור מחירון רכב משומש שיחליף את מחירוני הרכב הקיימים, כך נודע ל"כלכליסט". הוועדה, שבראשה עומד ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי באוצר, מציעה שהמחירון החדש יפוקח על ידי מנגנון שתקים המדינה.

 

לחלופין מציעה הוועדה פתרון אחר להסדרת

ענף הרכב המשומש: הטלת איסור על גופים המסוקרים במחירוני הרכב מלרכוש שטחי פרסום במחירונים. זאת, כדי למנוע מהגופים המסוקרים השפעה כלשהי על מחברי המחירונים.

 

פערי מחירים

 

ועדת זליכה הוקמה בשלהי חודש אוגוסט האחרון, כדי לצמצם את הריכוזיות בענף הרכב, להגביר את התחרותיות ולגרום להוזלה במחירי המכוניות החדשות. הוועדה אמורה להגיש את מסקנותיה בתחילת החודש הבא.

 

כיום קיימים בישראל כמה מחירוני רכב גדולים, בהם מחירון הרכב של לוי יצחק והמחירון המקוון של אתר "יד 2". מחירון הרכב המשומש של לוי יצחק קובע את ערכיהן של המכוניות המשומשות באמצעות שימוש בצוות סוקרים ושמאים; ואילו מחירון הרכב המשומש של לוח יד 2 משתמש בנתוני גולשים — אשר מדווחים אם מכרו את מכוניתם במחיר גבוה או נמוך, כדי לקבוע את ערכה בשוק.

 

יצוין שבכמה דגמי מכוניות קיימים כיום פערים המגיעים לעתים לאלפי שקלים בין המחירון של לוי יצחק לבין המחירון של "יד 2".

 

ככלל, מבין שני המחירונים, מחירון הרכב של לוי יצחק נחשב למקובל על חברות הביטוח ועל הבנקים. פירושו של דבר הוא שכאשר רכב נפגע בתאונה קשה, הסכום אשר מוחזר ללקוח נקבע בהתאם למחירון של לוי יצחק.

 

בעיית הליסינג

 

גם הבנקים, אשר מעניקים הלוואות לרכישת רכב ומשעבדים מכוניות, מתנהלים ברובם לפי ערך הרכב הנקוב במחירון של לוי יצחק. עם זאת, אם תאומץ המלצתה של ועדת זליכה בעניין מחירון הרכב המשומש הממשלתי, הבנקים וחברות הביטוח עשויים לפעול לפי אותו מחירון.

 

הנפגעות העיקריות מתרחיש שבו מדינת ישראל תיצור מחירון רכב משלה עלולות להיות חברות הליסינג. הסיבה לכך היא שמחיריהם של דגמי מכוניות רבים, אשר נהנים מפופולריות רבה בחברות הליסינג, עלולים לרדת באלפי שקלים בן לילה במחירון הממשלתי החדש, אשר יאומץ על ידי הציבור בישראל.

 

חברות הליסינג תלויות ב"גלגול מלאי", כלומר ביכולת למכור את מלאי הרכבים הקיים שלהן ולגייס כסף לרכישת מכוניות חדשות. ירידה פתאומית ובו זמנית של אלפי שקלים במחיריהן של מאות אלפי מכוניות השוכנות במגרשי המכירה של חברות הליסינג עלולה להסב להן נזק כספי ניכר.

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "ועדת זליכה בוחנת בין השאר גם את נושא מחירוני הרכב במדינת ישראל".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x