$
מבחני רכב

שכחו אותה באירופה: ההיברידית הראשונה של פיז'ו

הגרסה ההיברידית של פיז'ו 3008 מזכירה מאוד את מכונית האם שלה במראה ובביצועים, אבל מצליחה גם להיות הרבה יותר חסכונית בדלק. חבל רק שבשונה מבאירופה, היא לא תזכה להטבת המס שמקבלות מכוניות היברידיות בעלות מנועי בנזין

תומר הדר 08:2819.09.11

פיז'ו 3008 הייבריד 4

מנוע: דיזל, נפח 1,997 סמ"ק, הספק מרבי 163 כ"ס, מומנט מרבי 50.9 קג"מ. מנוע עזר חשמלי: 37 כ"ס. סוללת ניקל מטאל היידריד

ביצועים: מהירות מרבית 191 קמ"ש, זינוק ל־100 קמ"ש ב־8.5 שניות

צריכת דלק: נתוני יצרן 26.3 ק"מ לליטר

בטיחות: 6 כריות אוויר, ABS, 5 כוכבים במבחן ריסוק פומבי

מחיר: טרם נקבע סופית עבור שוק הרכב הישראלי

 

השקת רכב: המראה מוקדמת, טיסה ממושכת, נחיתה בשדה תעופה ענק. המתנה, עוד המראה, נחיתה בנוף אקזוטי, תדריך בטיחות, זהירות משוטרים, אל תרסקו את המכונית, בערב יש ארוחה. אך הפעם, עושה רושם, מדובר במכונית מיוחדת באמת: פיז'ו 3008 הייבריד 4.

 

הרכב, שכפי שמציינים בגאווה אנשי חברת פיז'ו, הנו ההיברידי הראשון שפיז'ו ייצרה מאז ומעולם, והוא זוקף לזכותו הרבה תוארי "בפעם הראשונה". אז נכון, בהונדה כבר עלו על העיקרון ההיברידי לפני כמה וכמה שנים, אבל ב־3008 הייבריד של פיז'ו המנוע החשמלי מצוי באחורי הרכב ולא בקדמתו, בשונה מההונדה.

 

ואמנם, גם בלקסוס כבר עלו על העיקרון הזה וציידו את רכב השטח שלהם, ה־RX450, במנוע חשמלי אחורי בדומה ל־3008 הייבריד, אבל עד היום, כפי שמדגישים בפיז'ו, לא יוצרה מעולם מכונית היברידית שמצוידת במנוע דיזל בקדמתה, מנוע חשמלי באחוריה וכל זאת לצד תיבת הילוכים אוטומטית רובוטית. צודקים.

 

פיז'ו 3008 הייבריד. המראה החיצוני זהה, אך מאחור פועל מנוע חשמלי פיז'ו 3008 הייבריד. המראה החיצוני זהה, אך מאחור פועל מנוע חשמלי

 

מינימום שינויים במנוע

 

מדוע פיז'ו נדרשת לייצר גרסה היברידית של ה־3008? אחרי הכל, פיז'ו 3008 שהוצג ב־2010 אינו רכב חדש. עד כה יוצרו 289 אלף מכוניות פיז'ו 3008, והזרוע הרובוטית במפעל עוד נטויה. הסיבה לייצור הגרסה ההיברדית מורכבת משילוב נסיבות: אלה נובעות מדרישות רגולטוריות ומצורך שעלה מהצרכנים.

 

ראשית, מסבירים אנשי פיז'ו, שיטת המיסוי באירופה פועלת באופן שונה מהשיטה בישראל. באירופה, חברות שעושות שימוש במכוניות הפולטות זיהום מופחת מקבלות הטבות מס. בישראל ההטבה מועברת ישירות אל מחירו של הרכב. שנית, פיז'ו 3008 היא מכונית שאמנם נראית כמו רכב 4X4, אך בפועל, עד היום, לא הוצגה גרסה שהכוח של מנועה מועבר גם אל גלגליה האחוריים. המשמעות היא שהגרסה ההיברידית באמת מסוגלת לנסוע בשטח. מבחינת פיז'ו מדובר בפתרון אידיאלי: הוספת המנוע האחורי מפחיתה את שיעור פליטות הפחמן הדו־חמצני של הרכב מ־172 גרם לקילומטר לכ־99 בלבד - נתון שיבטיח הטבת מס לחברות שיצטיידו ברכב זה.

 

מעבר לכך, מסבירים אנשי פיז'ו, הוספת מנוע חשמלי באחורי הרכב חוסכת את הצורך לשנות את שלדתו כך שתתאים להתקנת מערכת גלי הינע, שתעביר את כוח המנוע שמלפנים אל גלגליו האחוריים.

 

יצרני רכב אחרים כגון הונדה או טויוטה, מסבירים בפיז'ו, משלבים את המערכת החשמלית עם המנוע והתמסורת של הרכב שמותקנים מלפנים. מדובר במערכת הדורשת הרבה שינויים בחלקו הקדמי של הרכב.

 

המערכת של פיז'ו, לעומת זאת, מאפשרת התקנה של מנוע עזר היברידי במכונית קיימת, עם מנוע ותיבת הילוכים שמותקנים ב־3008 הרגילה, וזאת תוך ביצוע מינימום שינויים יקרים בתא המנוע, אזור שכל שינוי בו דורש התחשבות בתקנות ריסוק מחמירות.

 

למעשה, המערכת של פיז'ו היא די מתוחכמת: מדובר במערכת קומפקטית הכוללת מנוע חשמלי וסוללת ניקל מטאל הידריד, אשר שוקלת 48 ק"ג בלבד. המנוע החשמלי שמפיק 37 כוחות סוס והסוללה אינם מותקנים בתוך שלדהת של הרכב עצמו, אלא מהווים חלק מהמתלה האחורי במקום הגלגל הרזרבי, ולכן נדרשו מינימום שינויים כדי להתאים את ה־3008 להתקנתה של המערכת.

 

פחות נפח בתא המטען

 

המחיר היחיד שגובה המערכת מרוכש הרכב היא ירידה של 10% בנפח תא המטען ועלייה של כמה עשרות ק"ג במשקל הרכב, שמתקזזת עם העובדה שה־3008 ההיברידית חזקה ב־37 כוחות סוס מה־3008 הרגילה. בעתיד, מדגישים אנשי פיז'ו, המערכת הזו תופיע גם במכונית המנהלים פיז'ו 508. יתרה מכך, בשנת 2014 יוצגו גם מכוניות פיז'ו היברידיות שיצוידו במנגנון פלאג אין, כלומר הסוללה החשמלית שלהן תוכל להתחבר לשקע ביתי שיאפשר להן לנסוע עשרות קילומטרים בכוח חשמל בלבד, לפני הפעלת המנוע שמלפנים.

 

כאן מתעוררת שאלה נוספת: מדוע בפיז'ו לא מציגים גם 207 היברידית? בחברה מסבירים ששני כלי הרכב נחשבים לידידותיים יחסית לסביבה - כך למשל, פיז'ו 107 הזעירה פולטת פחמן דו־חמצני בהיקף של 107 גרם בלבד לקילומטר.

 

לצד הסבר זה נראה שקיימת לכך גם סיבה נוספת: מכוניות היברידיות נחשבות יקרות יותר, ולציבור בדרך כלל קל לשלם יותר עבור תוספת הנעה כפולה לרכב שטח מאשר על יעילות של מכונית קטנה, שגם כך נחשבת לחסכונית.

מבפנים וגם מבחוץ, פיז'ו 3008 ההיברידית אינה נראית שונה משמעותית מפיז'ו 3008 רגילה. איכות ההרכבה גבוהה (פרט לצמד מתגי העברת הילוכים זולים למגע מאחורי ההגה), תנוחת הישיבה גבוהה ונוחה והרכב מצויד בתאי אחסון רבים.

 

מבט מבפנים מבט מבפנים

 

 

מתעקשים על דיזל

 

בין המושבים נח מתג עגול, שעליו מופיע הכיתוב "HYBRID4". למתג ארבעה מצבי פעולה: אחד לנסיעה בשטח, אחד לנסיעה ספורטיבית, אחד לנסיעה תוך ניצול מרבי של כוח המנוע החשמלי ואחד אוטומטי שבוחר את מצב הפעולה האופטימלי עבור הנהג. בקדמת ה־3008 ממוקם מנוע טורבו דיזל מוכר של פיז'ו בנפח 2.0 ליטרים, שמפיק 163 כוחות סוס ומשודך לתיבת הילוכים אוטומטית רובוטית בעלת שש מהירויות.

 

מדוע לבחור בדיזל כשיתר היצרנים מתעקשים על שימוש במנועי בנזין? התשובה, מסבירים בפיז'ו, היא שהשנה 54% מהמכוניות שנמכרו באירופה צוידו במנועי דיזל, ו־64% מהמכוניות שפיז'ו מכרה באירופה צוידו במנועים אלה. כלומר, הצרכן חושק בדיזל. עם זאת, מכיוון שהמנוע החשמלי מותקן באחורי הרכב, ניתן יהיה בעתיד הלא רחוק להוסיף אותו לכל גרסה של ה־3008, כולל גרסאות בנזין.

 

בלי טרטורים במנוע

 

שעת בוקר. פיז'ו 3008 נוסעת במצב חשמלי על שפת האוקיינוס. כדי לחסוך צריך לזחול. קשישות בסיטרואן מראות סימני עצבנות מאחור. מד הצריכה מראה שנסענו 2 ק"מ בכוח החשמל לפני שמנוע הדיזל התערב. הצריכה עומדת על 28.5 ק"מ לליטר.

 

עוברים למצב אוטומטי. במפתיע, מנוע הדיזל מצטרף למנוע החשמלי כמעט בלי שנרגיש. גם תיבת ההילוכים הרובוטית, התקן שאוהב לטלטל את יושבי הרכב, מתנהגת ללא דופי. הסיבה לכך היא שבשונה ממכוניות רגילות בעלות תיבה רובוטית, כאן אין אף פעם נפילת כוח בין ההילוכים, מפני שהמנוע החשמלי מספק כוח נוסף. ויש כוח, הרבה כוח ליניארי ונעים, כמעט בלי טרטורי מנוע דיזל ברקע.

 

עם זאת, קפיצות בין ההילוך החמישי והשישי מורגשות בשיוט בכביש מהיר, כשהמנוע החשמלי לא פועל. בכל הנוגע להתנהגות - זו הדוקה ונעימה, כמו ב־3008 רגילה. עם זאת, ניכר שמתליה של ה־3008 ההיברידית עברו הקשחה מעט מוגזמת, מכיוון שבחלקו האחורי של הרכב יש יותר משקל. בסך הכל, פיז'ו השיגו בדיוק מה שרצו - 3008 היברידית נוסעת כמו 3008 רגילה ונראית כמוה, אך צורכת הרבה פחות דלק. ומדובר כאן בהישג חשוב, במיוחד לאור העובדה שהשינוי שבוצע ב־3008 כמעט אינו בא על חשבון הפונקציונליות של ה־3008 הרגילה.

 

נחיתה קשה בישראל?

 

ההשקה מסתיימת. אנחנו נוחתים בחזרה למציאות הישראלית הקשה שצפויה להיות כואבת גם לפיז'ו 3008 הייבריד.

הסיבה לכך נעוצה בשיטת המיסוי בארץ שמעניקה להיברידיות הטבת מס ניכרת - 30% מס קנייה במקום 83% למכונית רגילה - אך זו מתבססת על מכלול גדול של מזהמים, ולא רק על פחמן דו־חמצני שבו מתחשבים באירופה.

על פניו מדובר במכונית משובחת, פתרון הנדסי חכם שחוסך דלק רב. אך למרות זאת, ה־3008 ההיברידית שמצוידת במנוע דיזל לא תזכה כנראה להטבת המס שלה זכאיות היברידיות.

 

בפיז'ו מדגישים שה־3008 תעלה באירופה כ־15% יותר מ־3008 רגילה, פרמיה הגיונית בהתחשב ביכולות השטח, בתוספת הכוח ובחיסכון בדלק. בישראל, לעומת זאת, צופה היבואן שה־3008 ההיברידית תעלה כ־200 אלף שקל, 25% יותר ממחיר ה־3008 הרגילה המשווקת בישראל עם מנוע בנזין בלבד. הסיבה: מס הקנייה על מכונית היברידית עם מנוע בנזין הוא 30% בלבד, בעוד שמס הקנייה על מכונית בעלת מנוע דיזל הוא 83%. בהתחשב בתוספת המחיר הניכרת, היתרונות של ה־3008 לא יקסמו כנראה לצרכן הישראלי, וחבל.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x