$
בארץ

הרכבת הקלה בירושלים שוב נשארת בתחנה: ההשקה נדחית בארבעה חודשים

בהסכם פשרה בין המדינה לזכיינית הרכבת הקלה בירושלים הסכימה המדינה לתת עדיפות מלאה לרכבת ברמזורים בתוואי הקו שלה. כעת תידחה ההפעלה מאפריל לאוגוסט 2011 בשל הצורך לעדכן את מערכת הרמזורים ב־60 צמתים בעיר

ליאור גוטמן 20:3219.12.10

הרכבת הקלה בירושלים תצא לדרכה, כפי שנחשף ב"כלכליסט", ב־8 באוגוסט 2011. כך נקבע בפשרה בין המדינה לחברה הזכיינית, סיטיפס. לפי התוכנית, הרכבת היתה אמורה להתחיל לפעול באפריל הקרוב, אולם בניגוד לתנאי הזיכיון, המדינה התנגדה להענקת עדיפות מלאה וחלוטה לרכבת במעבר

רמזורים בעיר הבירה - מה שעורר חשש שנסיעת הרכבת הקלה תופסק לפרקים בכל פעם שעומסי התנועה בעיר הבירה יהיו כבדים.

 

הפשרה הוצגה בימים האחרונים בפני השופט בדימוס בועז אוקון ועו"ד דב וייסגלס, המשמשים בוררים בין המדינה לזכיין בנושאים שונים. עוד נקבע שהזכיינית לא תקבל שום פיצוי בשל העיכוב בהפעלת הרכבת, ושמענקי ההקמה ישולמו לה על בסיס המתווה הבא: אשרור הפשרה על ידי צוות הבוררים יעלה למדינה 80 מיליון שקל; הזכיין יקבל מענק הפעלה חלקי ב־7 באפריל 2011 (המועד המקורי של הפעלת הקו) על סך 250 מיליון שקל; 75 מיליון שקל יועברו עם השלמת סנכרון מערכת הרמזורים ולא יאוחר מ־20 ביוני 2011; 70 מיליון שקל יועברו עם ההפעלה המסחרית בפועל באוגוסט, ועוד 225 מיליון שקל לאחר הוכחת עמידות המערכת.

 

חוות דעת שהוצגה לצוות הבוררים, ושנכתבה על ידי חברת אדוין ניהול, ייעוץ ובקרה המלווה את הפרויקט לאורך שנים, קבעה כי תהליך הטמעת עדיפות הרכבת במנגנוני הרמזורים יסתיים עד 11 ביולי 2011. המדינה טענה בפני חברת אדוין שניתן לסיים את ההליך מוקדם יותר, אולם יועץ מטעם החברה הסביר ש"לא השתכנעתי מעמדת המדינה וטיעוניה בנושא", מאחר ש"תכנון והטמעת מנגנונים של 60 צמתים על ציר הרכבת וצמתים סמוכים נוספים בתקופה של כתשעה חודשים אינם משימה פשוטה כלל ועיקר".

 

הרכבת העירונית הראשונה

 

הרכבת הקלה בירושלים אמורה להיות הרכבת העירונית הראשונה בישראל. עלות הקמת הרכבת הקלה בירושלים נאמדת ב־3.8 מיליארד שקל. המדינה מפעילה את הפרויקט בשיטת BOT, כלומר עם סיום תקופת הזיכיון הוא יעבור בשלמותו לרשות המדינה. בפרויקט זה נחתם הסכם לתקופה של 30 שנה, מתוכן שלוש שנים הוקצבו לתקופת ההקמה. סיטיפס מורכבת מכמה חברות: קבוצת אשטרום (27.5%), הראל ביטוח (20%), אלסטום (Alstom) טרנספורט (20%), אקרו גרופ (17.5%), קרן תשתיות לישראל (10%) וקונקס (5%).

 

"הצדדים הגיעו להבנה"

 

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "לאחר ניתוח מעמיק של נתוני הפרויקט עם נציגי המדינה והזכיין הגיעו הצדדים להבנה בדבר לוחות הזמנים להפעלה מסחרית של הרכבת, כולל אבני דרך לביצוע הפרויקט שעליהן אמורים הצדדים להסכים, ושיידונו בימים הקרובים". מחברת סיטיפס נמסר: "עדיפות לרכבת הקלה ברמזורים חשובה לתושבי ירושלים ולתחבורה הציבורית בעיר. אנו ממתינים להחלטת הבוררים". 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x