• תפריט
בארץ

בלעדי: משרד התקשורת בוחן הקלות לבזק

בודק את האפשרות לשנות את שוק השיחות, ולכלול את חברות הסלולר בחישוב נתח השוק של בזק. בכך צפויה בזק לקבל הקלות בקביעת תעריפים, ואף להציע סל שירותים בשיתוף פלאפון, בזק בינלאומי ו־yes

גילעד נס 06:5519.10.09

בזק עשויה לקבל בקרוב רוח גבית שתאיץ את דרכה לתחרות. במשרד התקשורת בוחנים מודל מחודש לחישוב נתח השוק של החברה במגזר הפרטי והמגזר העסקי, ושבו ישולבו גם חלקים מפעילות חברות הסלולר. אם חישוב זה אכן ייצא לפועל, נתח השוק של בזק יצנח משמעותית והיא תוכל לזכות בהקלות.

 

מאחורי המהלך, שנמצא בבחינה ראשונית, עומדת ההבנה כי הציבור הישראלי מתייחס לשיחות הסלולר כתחליפיות לשיחות בטלפון הקווי. לפיכך יש לכאורה בסיס לטענה כי בזק מתחרה גם בחברות הסלולר, ולכן נתח השוק שלה צריך להיות מעודכן בהתאם. אם מהלך זה אכן יאושר, הוא יכלול ככל הנראה גם את הפעילות הרלבנטית של פלאפון בנתח השוק של קבוצת בזק, כשם שפעילות השיחות הפנים־ארציות של בזק בינלאומי כלולה בחישוב הנוכחי.

 

נתח שוק של 78.5%

 

על פי החישוב כיום, ניצבת בזק מול ספקיות שירותי השיחות הפנים־ארציות (מפ"א), בהן HOT, סמייל, נטוויז'ן, אקספון ופרטנר (בפעילות המפ"א בלבד). נתח השוק של בזק במגזר הפרטי עמד בסוף יוני 2009 על 78.5% מול 21.5% של מתחרותיה במגזר השיחות הפנים־ארציות, וזאת על פי תחשיב המבוצע בידי משרד התקשורת מדי חודש. על פי אותו תחשיב, בזק מצויה מתחת לרף 85% בנתח השוק במגזר זה כבר מאמצע 2008. במגזר העסקי מחושב נתח השוק של בזק בידי המשרד לכדי 86.3% בסוף יוני 2009 מול 13.7% של מתחרותיה. אם לא תשתנה שיטת החישוב עתידה החברה לרדת מתחת לרף זה ברבעון הקרוב או בתחילת השנה הבאה.

 

בהמלצות ועדת גרונאו שניתנו ב־2008 נקבע מתווה ולפיו תזכה בזק בהקלות, בהתאם לירידתה מתחת לנתח שוק מסוים. אם אכן ישנה משרד התקשורת את הגורמים המרכיבים את חישוב נתח השוק, ואליו יוכנסו גם פעילויות מקבילות של חברות הסלולר (דהיינו שירותי קול למגזר הפרטי והעסקי), צפוי נתח השוק של בזק לצנוח משמעותית ולאפשר לה להשתחרר מחלק מההגבלות המוטלות עליה במהירות רבה יותר משתוכנן מלכתחילה.

 

ההקלות אמורות להתבטא גם ביכולתה של קבוצת בזק להציע ללקוח הסופי סל שירותים המתבסס על צירוף מוצרי החברות הבנות, מהלך המכונה Bundling. כך, למשל, תוכל הקבוצה להציע חבילה המורכבת משיחות בטלפון הקווי של בזק, חיבור פס רחב קרקעי של בזק עצמה וחיבור לאינטרנט של בזק בינלאומי, שירותי סלולר של פלאפון וטלוויזיה רב ערוצית של yes.

 

בזק ומשרד התקשורת מנהלים בשנה האחרונה מגעים מול המשרד כדי פעול לתיקון רישיונה, כדי שיאפשר לחברה לבצע בפועל את שהותר לה על פי ועדת גרונאו. התהליך מתמשך מטעמים רבים, בהם חוסר הסכמה על נוסח הרישיון המתוקן ותחלופת שר התקשורת (אריאל אטיאס במשה כחלון) ומנכ"ל המשרד (מרדכי מרדכי בעדן בר־טל) שעיכבה את הדיונים בין הצדדים.

 

המנגנון המשמש את משרד התקשורת לחישוב נתחי השוק מבוסס על נוסחה המביאה בחשבון כמה גורמים, בהם כמות דקות השיחה, הכנסות ספק התקשורת, דמי מנוי ותעריפי השיחות בתוך הרשת ומחוצה לה. הנוסחה גובשה בעבר כדי למנוע הסתמכות על גורם בודד שהיה עלול לעוות את התוצאה אם היו מבוצעים בו שינויים בידי ספקי התקשורת.

 

"פגיעה בתחרות"

 

טענתה המרכזית של בזק במשך השנים היתה שקביעת התעריפים היא שפוגעת בתחרות, וכי כל מה שהמתחרים צריכים לעשות הוא להציע מחיר נמוך באגורה אחתמתעריפי בזק הקשיחים כדי ללכוד את הצרכן. מאידך, במשרד התקשורת טוענים כי בין השאר, השיפור המשמעותי שהציגה בזק ברמת השירות שלה בשנים האחרונות היו נגזרת של אי יכולתה להתחרות בגזרת המחיר.

 

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "המשרד נמצא בדיונים פנימיים אודות הנדון, ולכשתיקבע המדיניות נודיעה לציבור. מדיניות המשרד שנקבעה בוועדת קרול בשנת 2002, ושחזרה ונשנתה בהמלצות ועדת גרונאו משנת 2008, היא כי השוק הסלולרי והשוק הנייח הנם שני שווקים נפרדים, כך שנכון להיום, משרד התקשורת אינו מחשב את נתח השוק על פי איחוד של שוקי הנייד והנייח. משרד התקשורת בוחן מעת לעת את מדיניותו ומתאימה למציאות המשתנה של שוק התקשורת".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x