$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

במגבלות הקורונה: משרד המשפטים יתחיל בפיילוט לנסיעות משותפות

אפליקציה שפיתחו סטודנטים מאוניברסיטת בן גוריון תשמש את 1,800 עובדי המשרד, כדי להקל אל עומסי החנייה עם המעבר לבניין החדש בקריית הממשלה. בכיר במשרד המשפטים: "נתאים את מספר הנוסעים ברכב למגלות הקורונה באותה עת"

אודי עציון 20:3613.06.20

קרן אור למיזמי הקארפול לשיתוף נסיעות שנפגעו קשות בימי הקורונה בשל החשש של רבים לנסוע כעת ביחד עם זרים. 

משרד המשפטים בוחן דרך לעודד נסיעות משותפות של עובדיו, באמצעות אפליקציה שתאפשר למי שעובדים יחד לנסוע יחד למשרד ובחזרה. בספטמבר יתחיל פיילוט לשיתוף נסיעות 1,800 עובדי המשרד, באמצעות אפליקציה שפיתחו סטודנטים מאוניברסיטת בן גוריון.

בניין משרד המשפטים בניין משרד המשפטים צילום: ויקיפדיה

 

"אנחנו נערכים למעבר בעוד שנה וחצי למבנה חדש בקריית הממשלה בירושלים, שאליו יעברו כל יחידות המשרד, כולל מתל אביב", מסביר עידן אילן, ראש אגף פרויקטים במשרד המשפטים. "כדי להתמודד עם אתגרי התחבורה למשרדים החדשים ומגבלת מקומות החנייה, להפחית את גודש התנועה וזיהום האוויר, אנחנו בוחנים צעדים לרווחת העובדים. נתחיל בפיילוט באמצעות אפליקציה שתהיה בשלב הראשון סגורה רק לעובדי המשרד, ובהמשך, אם תזכה להצלחה, תיפתח גם לעובדים נוספים בקריית הממשלה. אנחנו בוחנים גם אפשרות לתת צ'ופרים למי שיסיעו את עמיתיהם, למשל מקומות חנייה שמורים לנסיעות קארפול".

 

במשרד המשפטים בוחנים ביחד עם נציבות שירות המדינה גם למתן אפשרות למי שישתמשו בקארפול לעבוד בתמורה יום בשבוע מהבית, או להגיע למשרד שלא בשעות העומס בכבישים, והלחץ בכניסה לירושלים. "אנחנו מקווים שהקורונה תדעך עד שיתחיל הפיילוט ועד שיתבצע המעבר למשרדים החדשים, ובכל מקרה נפעל לפי המגבלות שהיו באותה עת על מספר הנוסעים ברכב. במקרה של גל שני, עובדים באותה 'קפסולה' יוכלו להמשיך ולנסוע ביחד", מסביר אילן.

 

אב טיפוס של האפליקציה יוצג מחר בבוקר לבכירי משרד המשפטים באירוע הגמר של תכנית 'סטודנטים מובילים חדשנות במגזר הציבורי' המשותפת למרכז יזמות 360 באוניברסיטת בן-גוריון, משרד המשפטים ו-google.

 

האפליקציית JesTap גסטאפ, פותחה על ידי נעמה דיין ושלומי אביסרור, סטודנטים להנדסת תוכנה מבן-גוריון במסגרת התכנית שבה הסטודנטים מפתחים מיזמים טכנולוגיים לייעול שירותי המגזר הציבורי בישראל. בעבודה משותפת עם גורמים במשרד המשפטים, אפיינו ופיתחו הסטודנטים פלטפורמה לשיבוץ נסיעות שיתופיות בין עובדים באותו ארגון, שנועדה להתמודד עם אחד המחסומים המרכזיים של הפלטפורמות הקיימות כיום, חוסר היכרות מוקדמת שמרתיע אנשים מהצטרפות לנסיעה עם נהג זר. בניגוד לפתרונות אחרים האפליקציה מאפשרת מציאת נסיעה בזמן אמת ואינה מצריכה תכנון של הנסיעה מספר שעות מראש. כמו כן, הפיתוח מספק פתרון נסיעה קבוע.

 

"האתגר המרכזי במקומות עבודה גדולים כמו משרד המשפטים הוא לאתר את העובד שגר קרוב אליי ונוסע בשעות דומות", מסבירה נעמה דיין ממפתחי ג'אסטאפ. "המערכת שפיתחנו מבוססת אלגוריתם בינה מלאכותית שלומד את מאפייני הנסיעה של המשתמשים ומציע להם את הקבוצות הכי רלוונטיות בהתבסס על מאפייני הנסיעה שלהם: ממקום מגורים, זמני יציאה ויעד מבין עשרה סניפים של משרד המשפטים הפזורים ברחבי הארץ, ועד מאפיינים כמו נסיעה שקטה או אפשרות לעשן. כל קבוצה מכילה עד 5 משתתפים כדי ליצור אינטימיות ומחויבות אחד כלפי השני".

 

לדברי שלומי אביסרור, "האפליקציה מציעה למשתמשים נסיעות באופן יזום כך שהנוסע לא צריך להיכנס ולבצע חיפוש. המטרה היא ליצור קבוצות קבועות לנסיעה הלוך וחזור כאשר יש אפשרות לחיפוש נסיעה בזמן אמת במקרים חריגים".

 

כדי להבין את ההתנהגות והרגלי הנסיעה של עובדי המשרד, ערכו המפתחים סקר בין למעלה מ-300 עובדים. התוצאות מראות ש-91% מהעובדים אינם מרוצים מדרך ההגעה הנוכחית שלהם לעבודה וכן ש- 72% מהעובדים מגיעים לעבודה עם רכבם הפרטי. רוב העובדים מעוניינים להתנסות בפתרונות נסיעה שיתופית.

x