סגור
גל בר דעה  מנכל הבנק הדיגיטלי הראשון
מנכ"ל וואן זירו, גל בר דעה (צילום: אוראל כהן)

וואן זירו "שרף" כבר 65% מהכסף שהושקע בו: הפסיד 620 מיליון שקל מאז הוקם

הבנק הדיגיטלי גייס עד היום 960 מיליון שקל ממשקיעים והפסיד את רובם בעיקר בשל הוצאות הקמה. פיקדונות הציבור הגיעו ל-1.8 מיליארד שקל בלבד למרות הריבית הגבוהה המוצעת. בוואן זירו טוענים כי הם עומדים בתוכנית העסקית וכי יגיעו לרווחיות בסוף 2025. המנכ"ל גל בר דעה: "ציפינו שייפתחו יותר חשבונות אבל זו הייתה שנה מאתגרת"

הבנק הדיגיטלי וואן זירו הפסיד 357 מיליון שקל ב-2023, שנת הפעילות המלאה הראשונה של הבנק. בשנת 2022, שהייתה שנת ההקמה, בה לא היו לבנק כמעט הכנסות, הוא הפסיד 263.4 מיליון שקל, כך שהוא הפסיד בתוך שנתיים 620 מיליון שקל.
מאז הקמתו גייס הבנק שבשליטת פרופ' אמנון שעשוע 960 מיליון שקל, כך שהוא "שרף" כבר קרוב לשני שליש (כ-65%) מהכספים שגייס. הבנק צפוי להמשיך בגיוסים עד להגעתו לרווחיות, מה שלדברי הבנק יקרה בסוף שנת 2025. ברבעון הראשון וואן זירו גייס מבעלי המניות שלו ושעשוע בראשם 88 מיליון שקל, ובימים אלה הוא עובד על גיוס נוסף של 100 מיליון שקל. רצף הגיוסים הגבוה נועד להבטיח שהבנק יעמוד בדרישות ההון של בנק ישראל.
זו הפעם הראשונה שהבנק, שהחל לפעול באוגוסט 2022, מפרסם דו"ח כספי מלא (אשתקד פורסמו רק כמה נתונים מרכזיים). אף גורם בשוק לא ציפה שהבנק, בניהולו של גל בר-דעה, יגיע לרווחיות בשנת הפעילות הראשונה שלו ולכן השאלה לקראת פרסומו לא הייתה האם יהיה הפסדי, אלא כמה עמוק יהיה ההפסד, ונראה כי הוא עמוק למדי. על אף ההפסדים הכבדים, בשיחה עם "כלכליסט" בר דעה נשמע אופטימי ואמר: ״העסק יהיה רווחי תוך 3 שנים מההקמה. ההכנסה הנוכחית ללקוח מוכיחה שאנחנו בדרך לשם".
סך ההוצאות התפעוליות של הבנק עמד על 381 מיליון שקל, זאת לעומת 264 מיליון שקל ב-2022, במהלכה החל כאמור הבנק לפעול. סעיף הוצאה משמעותי, שגם משקף את הרחבת פעילות הבנק הוא הוצאות השכר, שגדלו ב-30% ביחס ל-2022 ועמדו על 150 מיליון שקל. מספר העובדים הממוצע בבנק הגיע אשתקד ל-413 עובדים, עלייה של 27% לעומת הנתון בשנת 2022. יחד עם זאת, כמות העובדים לא צפויה לגדול השנה לאחר מהלך לקיצוץ עשרות משרות שמבצעים בבנק, בעקבות מעבר לתהליכי אוטומציה בנושאים שונים.
הוצאת גבוהות למדי נרשמו גם בתחום השיווק והפרסום. על רקע המאמץ של הבנק לחדור לציבור בישראל ולהעלות את המודעות לקיומו, הוא הוציא 52.7 מיליון שקל בסעיף הפרסום והשיווק ובסך הכל 95.6 מיליון שקל בשנים 2023-2022. מדובר בתקציבי פרסום ושיווק דומים בהיקפם לבנק הבינלאומי, שהוא הבנק החמישי בגודלו.
למרות ההשקעה המשמעותית בשיווק ובפרסום, ולמרות התנאים הטובים שמציע הבנק כמו בנושא הריביות, הציבור בישראל לא נהר בהמוניו. בוואן זירו יש כיום 100 אלף לקוחות ב-90 אלף חשבונות. 30% מהלקוחות מוגדרים כלקוחות לא פעילים, ו-40% מהלקוחות נחשבים לבעלי רמת פעילות גבוהה שגם משלמים לבנק דמי מנוי בעבור אחד המסלולים שלו.
בפיקדונות ואשראי, שהם מוצרי הבסיס של הבנקאות, היקף הנכסים של וואן זירו אינו גבוה. סך הפיקדונות שמנוהלים בוואן זירו עומד נכון לסוף שנת 2023 על 1.8 מיליארד שקל. על אף שהבנק מציע את הריביות מהגבוהות בשוק, זהו סכום נמוך לעומת סך פיקדונות משקי הבית בישראל שעומד על 730 מיליארד שקל. בוואן זירו מציינים שאם בוחנים את הסכום מתוך סך הכספים שגויסו אשתקד לפיקדונות (ולא על מלאי הפיקדונות הכולל), הרי שהבנק דווקא מגיע לנתח שוק של 2.5% מסך הגיוסים למרות שנתח השוק שלו במספר החשבונות בישראל הוא 1.2%.
גם פעילות האשראי של הבנק אינה רווחית עדיין. תיק ההלוואות של וואן זירו עומד על 245 מיליון שקל בלבד. הבנק ביצע בגין תיק זה הפרשה גבוהה להפסדי אשראי של 18.2 מיליון שקל, שמהווה מעל ל-7% מהיקף התיק. יחד עם זאת חשוב להדגיש כי מדובר בהפרשה שהיא חשבונאית בעיקרה. בוואן זירו מסבירים כי ההפרשה הגבוהה נובעת מכללי החשבונאות, שמאלצים את הבנק לבצע הפרשה גבוהה במיוחד בגין כל הלוואה חדשה, והיות שתיק האשראי נבנה למעשה מאפס, אזי ההפרשות מהוות נתח משמעותי מסך התיק. שיעור ההפרשות הגבוה מביא לכך שגם פעילות ההלוואות של הבנק עדיין הפסדית. בבנק מעריכים כי הפסדים אלה יימשכו אך יצמטצמו בשנת 2024, ובשנה הבאה הפעילות תהפוך לרווחית.
פעילות הפיקדונות וההלוואות של הבנק הניבה לו אשתקד הכנסות ריבית של הבנק, שהסתכמו ב-42 מיליון שקל בלבד. היות שתיק האשראי של הבנק קטן למדי, עיקר הכנסות המימון (85%) נבעו מהפקדת כספי הציבור בבנק ישראל.

"ציפינו שייפתחו יותר חשבונות"

כאמור מספר הלקוחות של וואן זירו הגיע קרוב ל-100 אלף. בבנק הדיגיטלי מודים שחשבו שיצליחו לגייס לקוחות חדשים מהר יותר, ובהיקף גדול בהרבה, ובמובן הזה 70 אלף לקוחות פעילים מהווים תוצאה מאכזבת. לצד זאת, בדו"ח הכספי מדגישים בבנק שתי נקודות: הראשונה היא שיעור הלקוחות שפתח חשבון בנק בוואן זירו מתוך סך חשבונות הבנק שנפתחו. לטענת הבנק, אחד מכל שלושה חשבונות חדשים, בתקופה שבין יוני 2022 ליוני 2023, נפתח אצלם. "בממוצע 200 אלף חשבונות נפתחים נטו בשנה. אנחנו גייסנו אחד מכל שלושה חשבונות שנפתחו וזה נתון שהפתיע אותנו לטובה", מציין בר-דעה.
עוד הוא מוסיף: "המספרים עומדים בתכנית העסקית. בנקאות זה מרתון, וחסמי המעבר לא פשוטים. באנגליה לקח עשור להגיע למצב ששליש מהחשבונות הם בבנקים דיגיטליים". לצד זאת, בר-דעה מודה כי "ציפינו שבסך הכל ייפתחו יותר חשבונות בשוק אבל זו הייתה שנה מאתגרת עם רפורמה משפטית ומלחמה שריכזו את הפוקוס הציבורי".
נתון שמפרסמים בבנק ולא מופיע בדוחות של הבנקים האחרים הוא ההכנסה השנתית הממוצעת ללקוח, שעומדת בוואן זירו על 643 שקל. זו אומנם הכנסה נמוכה משמעותית מהכנסות הבנקים הגדולים, המוערכות באלפי שקלים ללקוח, אך בבנק טוענים כי היא גבוהה כמעט פי ארבעה מהכנסות של בנקים דיגיטליים בעולם בשנת פעילותם הראשונה.
דוחות הבנק גם חושפים את רשימת מקבלי השכר הגבוה. מהנתונים עולה כי בר דעה קיבל אשתקד שכר בעלות של 2.05 מיליון שקל, ושוקי אורן היו"ר קיבל שכר בעלות של 1.52 מיליון שקל.
ההפסד בסך 357 מיליון שקל מגדיל את נטל ההוכחה על הבנק, גם ביכולת שלו לעבור לרווחיות, ועל אחת כמה וכמה ביכולות להחזיר את כל מאות מיליוני השקלים שהושקעו בהקמתו. הבנק מתכוון לעשות זאת כמובן באמצעות גיוס לקוחות חדשים, אך בעיקר מהגדלת ההכנסות של הלקוחות הקיימים, שנכנסים לפעילות בבנק באופן מדורג. בנוסף, מתכנן הבנק להכניס השנה פעילויות חדשות ובראשן מסחר בני"ע ישראלים (כיום ניתן לסחור בבנק רק בני"ע זרים).
במקביל לכך עוברת הנהלת הבנק טלטלה בימים אלה. בבנק הוחלט על שינוי ארגוני כחלק מפיתוח פעילות לבנק באיטליה ביחד עם חברת הביטוח האיטלקית ג'נרלי. במסגרת זו תוקם חברת אחזקות, שתהיה אחראית על הפעילות בישראל ובחו"ל ואותה ינהל בר דעה. במקום בר דעה ימונה למנכ"ל סמנכ"ל הכספים הנוכחי אייל גפני. במקביל לכך הודיעו בתחילת השנה שני חברי הנהלה בבנק - נטע אברהמוב ביטן, מנהלת סיכונים ראשית, ועמיחי לוי האחראי על תחום הטכנולוגיה - על עזיבתם, מה שאילץ את הבנק לבצע סבב מינויים נרחב באחרונה.