סגור
גל בר דעה מנכ"ל בנק וואן זירו בנק דיגיטלי
גל בר דעה, מנכ"ל וואן זירו (צילום: אביגיל עוזי)

בלעדי
וואן זירו מפטר 10% מהעובדים בישראל, המנכ"ל גל בר דעה יעבור תפקיד

הבנק חתם על מזכר הבנות להקמת בנק דיגיטלי באיטליה עם קבוצת ג'נרלי, ובארץ יבוצע שינוי ארגוני שיכלול פיטורי 40-30 עובדים. גל בר דעה יעזוב את תפקידו כמנכ"ל כדי לנהל את ההתרחבות המתוכננת בחו"ל. אייל גפני, סמנכ"ל הכספים והאסטרטגיה של הבנק, יחליף אותו

הבנק הדיגיטלי וואן זירו לוטש עיניים לאיטליה, ובמקביל מתייעל בישראל. ל"כלכליסט" נודע כי הבנק בשליטת פרופ' אמנון שעשוע עומד לחתום על הסכם מחייב עם הבנק האיטלקי ג'נרלי להקמת בנק דיגיטלי באיטליה, זאת לאחר שבין הצדדים כבר נחתם מזכר הבנות בעניין. הבנק הדיגיטלי יוקם על בסיס התשתית הטכנולוגית של וואן זירו.
במסגרת השינוי יעזוב גל בר דעה את תפקיד מנכ"ל בנק וואן זירו בישראל, וינהל את ההתרחבות המתוכננת בחו"ל. אייל גפני, כיום סמנכ"ל הכספים והאסטרטגיה, ימונה למנכ"ל הבנק בישראל.
בנוסף לכך מתכננים בבנק לבצע צמצם כוח אדם בחטיבות תפעוליות ובמטה בישראל, שיכלול פיטורים של 40-30 עובדים - כ-10% מכוח האדם. במסגרת ההתייעלות תוקם חטיבה קמעונאית חדשה, שתאחד תחתיה את חטיבת התפעול ואת חטיבת הלקוחות הקיימות. בנוסף, החטיבה החשבונאית תאוחד עם חטיבת הכספים. במקביל יגויסו 80 עובדים לפיתוח הפעילות באיטליה, אולם מרבית הגיוס יבוצע שם.
כדי להיערך לכניסה לאיטליה, בנק וואן זירו פנה לבנק ישראל בבקשה לבצע הפרדה מבנית. בכפוף לאישור בנק ישראל, תוקם קבוצת One Zero שתחזיק בבנק הישראלי, אותו ינהל גפני, והקבוצה תחזיק בחברת טכנולוגיה שאליה יועברו הפעילות הטכנולוגית של הבנק והמוצר באיטליה. בר דעה יעמוד בראש הקבוצה ויכהן כמנכ"ל חברת הטכנולוגיה.
ג'נרלי הוא הבנק הפרטי השלישי בגודלו באיטליה והוא מנהל כ-85 מיליארד אירו. הוא משתייך לקבוצת ג'נרלי, שהייתה בעבר הבעלים של חברת הביטוח מגדל עד אשר מכרה אותו לשלמה אליהו בשנת 2012.
המיזם המשותף צפוי לגייס יותר מ-100 עובדים (אנשי פיתוח ובנקאות) באיטליה. ההשקעה הראשונית במיזם תעמוד על 50-40 מיליון דולר שהן ג'נרלי והן וואן זירו ישקיעו. ההקמה צפויה להתחיל באמצע 2024 ולהימשך כשנה.
בוואן זירו תכננו לצאת אשתקד בסבב גיוס נוסף של משקיעים, אולם המלחמה דחתה את התוכנית. הבנק גייס בסופו של דבר 30 מיליון דולר מבעלי המניות הקיימים לפי חלקם, ובראשם שעשוע. בכל אופן, בבנק מתכננים לצאת בסבב גיוס משמעותי יותר במהלך 2024.
ממצגת שהועברה למשקיעים במסגרת סבב ההשקעות האחרון עולה כי עד כה בוצעו בבנק השקעות בהיקף של 200 מיליון דולר. לוואן זירו יש 86 אלף לקוחות, ובבנק טוענים כי את שנת 2023 הם צפויים לסכם עם הכנסה ממוצעת שנתית של 600 שקל ללקוח. בוואן זירו טוענים כי מדובר בנתון גבוה לעומת בנקים דיגיטליים אחרים דוגמת מונזו האנגלי שם הנתון עומד על 523 שקלים ללקוח לשנה. עוד עולה מהמצגת כי בוואן זירו מעריכים שבעוד שנתיים הם יעברו לרווחיות. במהלך 2024, צפוי הבנק לפרסם לראשונה דוחות כספיים מלאים, לאחר שאשתקד פרסם נונים חלקיים מהדוחות כחלק מהגנות הינוקא שקיבל מבנק ישראל.
מבנק ישראל נמסר: "איננו מתייחסים לתוכנם של תהליכים פרטניים של גוף מפוקח. הנושא מוכר לפיקוח על הבנקים ונבחן על ידיו כמקובל בתהליכים אלו".