סגור
בנייה ב דימונה 22.1.24
בנייה בדימונה (צילום: הרצל יוסף)

חודש מרץ היה החזק ביותר בהיקף המשכנתאות מאז פרוץ המלחמה

משכנתאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל נלקחו בחודש מרץ, עלייה של 16% לעומת פברואר אך עדיין נמוך ב-8% ממרץ אשתקד. הריבית ממוצעת במשכנתאות שומרת על יציבות

ההתעוררות בשוק הנדל"ן מתחילה לחלחל גם לשוק המשכנתאות. מנתוני בנק ישראל שפורסמו היום (ה') עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנתאות חדשות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל. זהו הנתון הגבוה ביותר מאז פרצה המלחמה בדרום בחודש אוקטובר, וליתר דיוק הגבוה ביותר מאז חודש אוגוסט אשתקד. היקף המשכנתאות במרץ היה גבוה ב-16% לעומת פברואר (אם כי ראוי לומר שחודש פברואר קצר יותר). בהשוואה לחודש מרץ אשתקד מדובר עדיין בהיקף הנמוך יותר ב-8%, שכן נלקחו בו משכנתאות בהיקף של 6.78 מיליארד שקל. במערכת הבנקאית מציינים כי בשבועות האחרונים יש עלייה מסוימת במתעניינים במשכנתאות, וכי להערכתם נתונים אלה יבואו לידי ביטוי בחודשים הקרובים.
מתחילת השנה מתחילים סימני התאוששות בשוק הנדל"ן, לאחר תקופה של קיפאון שנבעה מהעלאת הריבית החדה ומהמלחמה. בעוד ההתאוששות התבטאה בעלייה במספר העסקאות ובחזרה של עליות במחירי הנדל"ן, בשוק המשכנתאות ההתאוששות הרבה יותר איטית. לפי הערכות אחת הסיבות לכך היא שכדי לשפר את המכירות, קבלנים מציעים הרבה פעמים תנאי תשלום שבהם רוב התשלום נעשה בסמוך למסירת הדירה, מה שמאפשר דחייה במועד נטילת המשכנתא. אולם נראה כי על אף זאת, גם שוק המשכנתאות מתחיל לרשום סימני התאוששות, אם כי הוא כמובן עדיין רחוק מאוד מנתוני השיא של שנת 2022 - אז קצב המשכנתאות החדשות הגיע בחודשים מסוימים גם למעל 10 מיליארד שקל, ובבנקים מעריכים כי קצב זה לא יחזור לעצמו בטווח הקרוב.
באשר לריבית המשכנתאות, היא ממשיכה לשמור על יציבות. מנתוני בנק ישראל עולה כי במסלול המשכנתאות שבריבית קבועה ושאינה צמודה למדד, הריבית הממוצעת עמדה במרץ על 5% בדומה לזו שבחודש פברואר, ובדומה לרמת הריבית טרום המלחמה.