סגור
המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי
המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי (צילום: דוברות בנק ישראל)

הבנקים יקלו במגבלות על חשבונות המתנחלים שהוקפאו

בעקבות שיחה שהתקיימה אתמול בין נציגי הבנקים לבנק ישראל נקבע כי ניתן לאפשר לחשבונות שהוטלו עליהם סנקציות אמריקאיות לבצע פעולות בשקלים לצורכי מחיה בסיסיים. השיחה התקיימה לאחר מכתב הבהרות בנושא שהגיע מארה"ב. המפקח על הבנקים: "הבנקים נדרשים להבין את משמעות הסנקציות. ניהול הסיכון אין משמעותו הימנעות מסיכון"

הבנקים צפויים להקל במגבלות שהוטלו על חשבונות הבנק של המתנחלים שהממשל האמריקאי הטיל עליהם סנקציות. אתמול נערכה שיחה של נציגי הפיקוח על הבנקים עם נציגי הבנקים בנושא. השיחה התקיימה לאחר שבשבוע שעבר הגיע מכתב הבהרה מהרשויות בארה"ב בנוגע לסנקציות שהממשל האמריקאי הטיל בפברואר על מספר מתנחלים בטענה שהיו מעורבים בהתקפות נגד פלסטינים בגדה המערבית.
בשיחה נותח המכתב של הרשויות בארה"ב, והוסק כי ניתן לבצע הקלות מסוימות ביחס לצו הנשיאותי המקורי מחודש פברואר האחרון שהטיל את המגבלות. כל בנק יצטרך לקבל את ההחלטות תחת ניהול הסיכונים שלו, אך הקו המנחה הכללי הוא שהבנקים יכולים לאפשר ללקוחות שנמצאים תחת הסנקציות לקיים פעילות כל עוד היא נעשית בשקלים ולצורכי מחיה בסיסיים.
כאמור, בתחילת פברואר הודיע הממשל האמריקאי על הטלת סנקציות כלכליות על מספר מתנחלים. במסגרת הסנקציות נקבע בין היתר כי יחול איסור לסחור עמם או להעביר להם כספים באמצעות מערכת הבנקאות האמריקאית. בעקבות זאת הבנקים הישראלים הטילו מגבלות משמעותיות עד כדי הקפאת חשבונות הבנק של אותם בעלי חשבון שהיו ברשימה. הטלת המגבלות נעשתה שכן על הבנקים לציית להנחיות האמריקאים, אחרת יהיו חשופים בעצמם לסנקציות בנושא עבירות על איסור הלבנת הון ומימון טרור.
המגבלות גרמו לתרעומת רבה, שכן מדובר במגבלות דרמטיות על יכולת אותם אנשים הכלולים ברשימה להתקיים מבחינה כלכלית. מכתב ההבהרה האמריקאי הגיע לאחר לחצים שהופעלו בעניין מישראל בין היתר על ידי שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.
במכתב, שנשלח למפקח על הבנקים דני חחיאשוילי, נכתב בין היתר כי הבנקים יכולים לאפשר שימוש בחשבון לצרכים הומניטריים בסיסיים כגון מזון, שירותי בריאות טיפול בילדים, שירותי תחבורה בסיסיים, תשלום מיסים וכדומה. אולם הם מדגישים שהשימוש לא יהיה להוצאות גבוהות שהן מעבר לצרכי מחיה בסיסיים. מבחינת בנק ישראל על כל בנק לנהל בפני עצמו את הנושא אל מול הלקוחות הרלוונטיים, אך כן התקיים דיון בנושא שבסיומו סוכם כי אין צורך בהקפאה מוחלטת של החשבונות, אלא ניתן לאפשר לפעול בהם לצרכים קיומיים בסיסיים.
היום גם דיבר חחיאשוילי בכנס לשכת עורכי הדין והרשות לאיסור הלבנת הון ומימון, והתייחס לסוגיית הסנקציות המוטלות על בעלי חשבון בנק: "חשוב להבהיר שהבנקים נדרשים לקבוע מדיניות לשימוש ברשימות סנקציות לאומיות כחלק מניהול הסיכונים שלהם, שכן עקיפה של סנקציות יש בה כדי לחשוף את התאגידים הבנקאיים לסיכונים משמעותיים. עם זאת, ניהול הסיכון אין משמעותו הימנעות מסיכון. הבנקים נדרשים להבין את משמעות הסנקציות וההשלכות שלהם כלפי לקוחותיהם, ובמיוחד אלו שירותים ניתן להמשיך ולספק".