סגור

בלעדי
עולם הקופונים ותווי הקנייה ייפתח בקרוב לעסקים הקטנים

בעוד כשבועיית יחל פיילוט של שב"א ופיניטיוואן, שיאפשר שימוש בתווי קנייה על התשתית של כרטיסי אשראי. בתי עסק קטנים יוכלו להשתמש בשיטה זו כדי להתחבר לעולם מועדוני הלקוחות, בלי שיצטרכו לשאת בעלויות נוספות

תשתית מערכת התשלומים בישראל עומדת להיפתח גם לחברות טכנולוגיה. ל"כלכליסט" נודע, כי בעוד כשבועיים צפוי להתחיל פיילוט ובו לראשונה תאפשר חברת שב"א (מונופול המנהל את תשתית התשלומים בכרטיסי אשראי בישראל) גישה לחברה שאינה בנק או חברה העוסקת בסליקת תשלומים (בעיקר חברות כרטיסי האשראי). את המהלך יזמה מחלקת מערכות התשלומים בבנק ישראל, בראשות עודד סלומי, בניסיון להכניס חדשנות לעולם התשלומים, באמצעות חיבור ישיר של חברות טכנולוגיה אל תשתית התשלומים.

סטנדרט של בנק

החברה שנבחרה לבצע את הפיילוט היא פיניטיוואן (FinitiOne), בניהולו של תומר זוסמן, העוסקת בפתרונות טכנולוגיה בתחום מערכות הניהול והתשלומים למועדוני לקוחות. כדי להשתתף בפיילוט, פיניטיוואן נדרשה לעמוד בסטנדרטים גבוהים בתחום אבטחת המידע והגנה על הפרטיות, הדומים בחומרתם לאלו של הבנקים. לפי הערכות, היא קרובה להשלימם, כך שהפיילוט יחל בזמן הקרוב. עוד מעריכים, כי בהנחה שהפיילוט יצליח, הפעילות השוטפת של החברה מול שב"א תחל באוקטובר.
הפתרון שפיניטיוואן אמורה להביא לשוק התשלומים קשורה בתווי קנייה. הכוונה היא לתווים הנטענים, כמו רכישת שוברי מתנה לבתי עסק או תווים של מועדונים, שלמשל מציעים לרכוש תו לרכישה בסכום של 500 שקל, בעוד עלות התו היא רק 400 שקל. כיום בעת השימוש בהטבות הללו, מקבלים למעשה קוד ממועדון הצריכה, ועמו מממשים את ההטבה. תחום זה נמצא בצמיחהוקמו בו כמה חברות מתמחות, כמו חברת שוברי המתנות buyme.
בצד התפעולי התחום נחשב למיושן למדי בכמה היבטים. ראשית, תהליך השימוש בקופונים מסורבל - כל הטבה שלקוח רוצה לממש קשורה בהזנת קוד נפרד. לעתים נותר ללקוח סכום כסף בהטבה שהוא רכש, והוא כלל לא זוכר אותה. בצד של בתי העסק החולשה חמורה יותר - כדי שבית העסק יוכל להכיר בהטבה, הוא צריך שתהיה לו תשתית וחיבור אליה דרך הקופה הרגילה שלו. לתשתית כזו יש עלויות, ולכן מי שבעיקר מתחברים למועדוני לקוחות ומציעים הטבות ואפשרות להשתמש בתווים הם הרשתות הגדולות והבינוניות. בתי העסק הקטנים נותרים לרוב מחוץ למשחק. לפי הערכות של גורמים בעולם התשלומים, פחות ממחצית מהקופות בישראל הן בעלות תשתית שיכולה לקרוא קודים בקופונים של תווי הקנייה המסורתיים.

תשתית לעסקים קטנים

החיבור של פיניטיוואן לשב"א, שבניהולו של איתן לב טוב, יעביר את השימוש בקופונים לתשתית הרגילה של כרטיס אשראי. המשמעות היא שהלקוח של המועדון יקבל קוד קבוע לשימוש בהטבה, ויוכל להשתמש בה בכל בתי העסק שמקבלים תשלום בכרטיס אשראי, שהם הרוב המוחלט של העסקים בישראל. תהליך השימוש בקופונים אמור להפוך לידידותי יותר, וחשוב מכך - בתי העסק הקטנים, שעד היום היו מודרים ברובם מעולם ההטבות, יוכלו להשתתף במשחק. מאחר שהשימוש במועדונים נחשב לכלי יעיל בהגדלת המכירות והטראפיק של בית העסק, הרי שיש בכך פוטנציאל לצמיחה בפעילות של בתי העסק הקטנים, בוודאי מול הרשתות הגדולות, שנהנות כיום מיתרון מובהק.
החיבור הזה צפוי לצאת לפועל בתוך כמה חודשים, וייתכן שהוא הסנונית הראשונה לקראת חיבור של חברות טכנולוגיה נוספות לשב"א, שהיתה עד היום המועדון הסגור של הבנקים וחברות כרטיסי האשראי. בשנים האחרונות צורפו גם שתי חברות סליקה למערכות של שב"א, אך הן טרם הפכו לשחקן משמעותי בשוק.