סגור

התקבלה תביעה ייצוגית נגד דיסקונט על גביית יתר בעמלות ני"ע זרים

בתביעה נטען כי הבנק גובה עמלות הגבוהות ממה שהוא משלם בפועל לברוקר הזר שמבצע את הפעולה. השופט: "הטבות שהבנק מקבל מצד שלישי הן מעניינם של הלקוחות". לתביעה אוחדו שלוש תביעות דומות נגד בנקים אחרים, אולם הן נדחו

ביהמ"ש המחוזי מרכז בלוד אישר בשבוע שעבר תביעה ייצוגית כנגד בנק דיסקונט בגין טענות לגביית עמלות יתר על רכישת ני"ע זרים. בתביעה נטען כי הבנק גובה עמלות גבוהות על רכישת ני"ע, בנימוק כי הרכישה מתבצעת דרך ברוקר זר, שגובה בעצמו מהבנק עמלות, אולם בפועל העלות שמשלם הבנק לברוקר נמוכה יותר, שכן הבנק מקבל ממנו החזרים.
בתשובה לתביעה השיב בין היתר דיסקונט כי הוא מבצע פעולות בניירות ערך זרים במרבית מדינות העולם בשיתוף פעולה עם סיטיבנק ועם חברות בנות שלו. הבנק טען כי אינו מקבל החזר על עמלת הברוקר מסיטיבנק, אולם במקרים בהם סיטיבנק גם מבצע את פעולת הרכישה וגם מעניק שירותי קסטודיאן (שמירה וטיפול בני"ע), הבנק עשוי לקבל הטבה בגין עלויות הקסטודיאן. לטענת הבנק מדובר בהטבה הקשורה ליחסים העסקיים של הבנק עם סיטי, ולא על החזר של חלק מעלויות ששילם הלקוח.
"טענה זו של הבנק אני מתקשה לקבל. נראה לי כי הטבות אלו הן מעניינם של הלקוחות", כתב השופט שמואל בורנשטין. עוד הוסיף כי "ככל שהבנק, בנסיבות כאלו או אחרות, מקבל מצד שלישי איזו הטבה בגין פעולות שביצעו לקוחותיו בניירות ערך גם אם מדובר בהטבה שהיא חלק מהתחשבנות כוללת, הרי שעל פני הדברים התוצאה הסופית והמעשית היא שהבנק גובה מהלקוחות כספים העולים על הוצאותיו הממשיות. עניין זה מחייב בירור ובדיקה תוך מתן הזדמנות לצדדים להציג ראיותיהם בעניין זה", הסביר השופט את החלטתו לאשר את התביעה הייצוגית.
את התביעה שהוגשה ואושרה הגיש התובע רון סמוחה שיוצג ע"י עו"ד ארנון גרפי. זו תביעה אחת מתוך ארבע בנושא גביית עמלות מופרזות שהוגשו גם נגד בנק הפועלים, מזרחי טפחות ובנק אגוד. התביעות אוחדו לבקשה אחת, אולם רק התביעה כנגד דיסקונט אושרה, היתר נדחו ונקבע כי על התובעים לשאת בהוצאות המשפט של הבנקים בסכום כולל של 120 אלף שקל.
סמוחה קשור באופן ישיר או עקיף לכל ארבע התביעות שהוגשו. במהלך הדיונים טענו הבנקים כי הוא פעל בחוסר תום לב, וביצע פעולות חסרות הגיון כלכלי בני"ע, בכדי לייצר תשתית לתביעות הייצוגיות. השופט בורנשטין ציין אמנם שהתנהלות התביעה "מעוררת אי נוחות", אך לדבריו לא מדובר בחוסר תום לב קיצוני שמצדיק את דחיית התביעה נגד דיסקונט או החלפת התובע. יחד עם זאת רמז השופט שבעת הכרעת הדין במשפט, בהנחה שהתובענה אכן תתקבל, תילקח סוגיה זו בחשבון כשייקבע הגמול לתובע. מדיסקונט נמסר: "אנו לומדים את ההחלטה ושוקלים את המשך צעדינו".