סגור
נאסדק נאסד"ק ניו יורק בורסה בועה
נאסד"ק (צילום: Getty)

בלעדי
רשות שוק ההון מצננת את טרנד ההשקעות בנאסד"ק בפנסיה ובגמל - ומגבילה החשיפה

במסגרת הטיוטה העדכנית של חוזר מסלולי ההשקעה נקבע כי החשיפה למדד מסוים תעמוד על 10%-50% מהנכסים; כיום אין מגבלה, והחשיפה לנאסד"ק מגיעה לעתים ל-90%

רשות שוק ההון מנסה לצנן את ניצני הטרנד החדש בשוק הגמל והפנסיה - השקעות במסלול עוקב נאסד"ק. ל"כלכליסט" נודע כי במסגרת הטיוטה העדכנית של חוזר מסלולי ההשקעה, מגבילה הרשות את החשיפה המקסימלית למדד מסוים ל-50%. זאת בעוד בגרסה הקודמת לא הייתה מגבלה, ורק צוין כי יש להשקיע בשלושה מדדים.
בגרסה הנוכחית של החוזר נקבע כי החשיפה למדד מסוים תעמוד על 10%-50% מהנכסים, וזאת בכדי לוודא שאכן יש איזון בין המדדים, ולא חשיפה סמלית של מדד אחד אל מול דומיננטיות גבוהה מדי של מדד אחר. עוד נקבע כי על שלושת המדדים להיות שונים. ברשות מציינים כי מדדים דומים הם מדדים השייכים לאותו ענף, או מקרה בו רוב הנכסים במדד מסוים נמצאים גם במדד אחר.
לפי הערכות בשוק ההון, הרקע למגבלה הוא תחילתו של טרנד חדש בשוק הגמל - השקעות במדד הנאסד"ק. זאת לאחר שבשנה האחרונה צבר תאוצה טרנד אחר של השקעות בשוק הגמל - מסלול המחקה את מדד S&P 500. מדד זה הניב תשואה נאה אשתקד, בוודאי לעומת השוק המקומי, והצליח לגייס כספים רבים. על רקע הצלחת המוצר הזה (שהוא המסלול היחיד בו ניתן להשקיע את כל הכספים רק במדד זה), החלו חלק מהמוסדיים לשווק גם מסלול שמשקיע במדד הנאסד"ק.
לפי רפורמת המסלולים, יש להשקיע לפחות בשלושה מדדים במסלול עוקבי מדדים, אך חלק מהמוסדיים התחכמו. הם אמנם השקיעו בשלושה מדדים, אך בחרו כי החשיפה לנאסד"ק תהיה 80%-90%, כך שאין באמת איזון בין כמה מדדים, ובנוסף חלקם גם השקיע את יתרת הנכסים במדדי טכנולוגיה אחרים. ברשות שוק ההון לא אהבו את החשיפה הגבוהה למדד אחד, ובוודאי לא למדד שהוא בעל רמת סיכון גבוהה כמו הנאסד"ק. לכן בגרסה הנוכחית של החוזר, החליטו להגביל את החשיפה למדד אחד לעד 50%.
חוזר זה הוא חלק מרפורמת המסלולים שמובילה רשות שוק ההון, שאמורה להיכנס לתוקף ביולי הקרוב. כחלק מאותה רפורמה מנהלי הגמל והפנסיה יציעו לחוסכים גם מסלולי השקעה פסיביים, המשקיעים במדדים. במסלולים אלה דמי הניהול למנהלי השקעות חיצוניים עבור ניהול השקעות אלטרנטיביות יהיו נמוכים במיוחד לעומת שאר המסלולים.