סגור
יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני. נתן הזדמנות לסוכני הביטוח (צילום: אלכס קולומויסקי)

למרות ההסכמה הרחבה: גפני דחה ההצבעה על הגבלת ההפקדות לביטוחי מנהלים

יו"ר ועדת הכספים הסביר כי דחה את ההצבעה בשבוע משום שהוא רוצה "לקבל מענה לשאלות שנותרו פתוחות" וכי הוא "לא מעוניין לקבל החלטות פזיזות", אך לא פירט. המרוויחות מהדחייה: חברות הביטוח וסוכני הביטוח, שכעת יוכלו להפעיל לחץ נוסף על חברי ועדת הכספים ולנסות להביא לשינוי בתקנות

על אף התמיכה הרחבה של חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה, וכן אחדות הדעות בדרג המקצועי, יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, החליט לדחות בשבוע את ההצבעה על התקנה שמגבילה את ההפקדות לביטוחי המנהלים.
גפני הסביר כי הוא מעוניין לדחות את ההצבעה לאחר שהדיון התארך מעבר לזמן שהוקצה לו ואמר כי הוא רוצה "לקבל מענה לשאלות שנותרו פתוחות" וכי הוא "לא מעוניין לקבל החלטות פזיזות", אך הוא לא פירט יותר מכך, ולא ברור מהדיון אילו שאלות נותרו פתוחות ולא קיבלו מענה מלא מהדרג המקצועי.
לפי התקנה, רק חוסכים ששכרם כפול מהממוצע (כיום 23,740 שקל ומעלה) יוכלו להפקיד שם את חסכונותיהם, ורק את החלק במשכורת שגבוה מסכום זה. המגבלה לא תחול על מי שיש לו כבר ביטוח מנהלים, אלא רק על מצטרפים חדשים, שאת שכרם עד לתקרה יצטרכו להפקיד לאפיקי החיסכון הפנסיוני האחרים (קרן פנסיה, קופת גמל). מדובר בהצבת מגבלות משמעותיות ובהתערבות בחופש הבחירה של הפרט, שלרוב שמורה למוצרים שצריכתם עלולה להזיק לצרכן, כגון סיגריות ואלכוהול. זאת משום שלפי האוצר, ביטוחי המנהלים "פוגעים ביכולת החיסכון של החוסכים". במהלך הדיון התקנות שניסח משרד האוצר זכו לתמיכה רחבה של חברי הוועדה מהקואליציה ומהאופוזיציה כאחד.
אחדות הדעות בדרג המקצועי הייתה כל כך מובהקת שיו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, שאל אם יש מישהו בקהל שיכול להגן על ביטוח המנהלים, וגם בהסתדרות ובלשכת היועצים הפנסיונים הביעו את תמיכתם.
כפי שדווח מוקדם יותר השבוע ב"כלכליסט", התקנה מגיעה על רקע נתונים לפיהם סך הכספים שחוסך עם שכר ממוצע צפוי לחסוך בביטוח מנהלים יהיה נמוך בכחצי מיליון שקל בהשוואה לקרן פנסיה, מה שיתבטא בקצבה הנמוכה ב-33%-37% בביטוח המנהלים: במקום כ-9,000 שקל בחודש החוסך יקבל כ-6,000 שקל בלבד.
אביגיל ונקרט מאגף תקציבים התייחסה למהלך בדיון ואמרה: "הלסת נשמטת מהנתונים שמצביעים על הפער בין קרנות הפנסיה לביטוחי המנהלים. התקנות הן בשורה גדולה לציבור הישראלי, ונועדו לטפל באחת הבעיות המשמעותיות בחיסכון הפנסיוני. ביטוח מנהלים - למרות השם המושך, אינו למנהלים ויוצר הרבה נזק לציבור".
עוד הסבירה ונקרט כי הפערים המשמעותיים בחסכונות נובעים הן מהתשואה העודפת בקרנות הפנסיה, הן מעלות הכיסויים הביטוחיים הגבוהה בביטוחי המנהלים וכן מגובה דמי הניהול ומקדמי ההמרה - שקובעים כיצד סך החיסכון יחושב כקצבה חודשית.
הגבלת ההפקדות לפעמיים השכר הממוצע, הסביר בדיון לידור אדם מרשות שוק ההון, נובעת מכך שהמדינה מעניקה עד לתקרת שכר זו מנגנון הבטחת תשואה וכן הטבות מס. "בכך המחוקק ביקש להביע את רצונו שעד לסכום זה חוסכים יעשו שימוש באפיק חיסכון זה". עוד הוסיף: "כרגולטור שאמון על ביטוחי המנהלים, אנחנו בעד התקנות כלשונן".
ההתנגדות הצפויה הגיעה מצדן של חברות הביטוח ולשכת סוכני הביטוח, שם טוענים שכיום גם כך עיקר החוסכים שרוכשים ביטוחי מנהלים הם בעלי הכנסה גבוהה שעושים זאת בנוסף לחיסכון בפנסיה, וכן חוסכים מסוימים שעבורם ביטוח המנהלים עשוי להתאים יותר לאור הבדלים בתנאים - למשל בשונה מקרן הפנסיה, ביטוח מנהלים מאפשר לקבוע את המוטב (בפנסיה כספי הביטוח מועברים לשארים) ולהעניק במקרה פטירה את הכספים כסכום חד-פעמי ולא כקצבה. בשורה התחתונה, בחברות הביטוח ובלשכת סוכני הביטוח אומרים ששום דבר לא שבור, ולכן אין מה לתקן.
מנגד, באוצר טוענים כי ישנם כיום עשרות אלפי חוסכים שמצטרפים בשנה, אף ששכרם אינו בהכרח גבוה והם צפויים לשלם מחיר יקר על החיסכון בביטוח המנהלים.
הדחייה בשבוע עשויה לאפשר ללשכת סוכני הביטוח, שבעקבות הלחץ שהפעילה התקנה לא אושרה כחלק מחוק ההסדרים, להפעיל לחץ נוסף על חברי ועדת הכספים ולנסות להביא לשינוי בתקנות.