סגור
לוחמי צה"ל ברצועת עזה חרבות ברזל 2.2.24
לוחמי צה"ל ברצועת עזה. העסקים הקטנים נחשבים למגזר החשוף ביותר להרעה הכלכלית (צילום: דובר צה"ל)

ירידה חדה בהיקף ההלוואות שהוקפאו בעקבות המלחמה

היקף ההלוואות שנמצאות בדחיית תשלומים בעקבות המלחמה עמד בינואר על 100 מיליארד שקל וצנח בפברואר ל־63 מיליארד שקל. רוב ההלוואות המוקפאות במשכנתאות

חצי שנה לאחר פרוץ המלחמה בדרום, וגוברים הסימנים לחזרה לשגרה כלכלית של חלקים לא מבוטלים מהמשק. מנתוני בנק ישראל עולה כי היקף ההלוואות שנמצאות בדחיית תשלומים בעקבות המלחמה צנח בחודש פברואר ב־37% ל־63 מיליארד שקל לעומת 100 מיליארד שקל בינואר. עיקר ההקפאות, 67%, מתוך סכום זה הוא במשכנתאות.
הירידה החדה נובעת מכך שהקפאת ההלוואות נעשתה בנובמבר לשלושה חודשים, כך שבחודש פברואר הסתיימה הקפאתם. בנק ישראל האריך את מתווה הקפאת ההלוואות, אולם נראה כי חלק מרכזי מהלווים ויתרו על ההארכה.
הירידה בהיקף ההלוואות שבדחיית תשלומים נרשמה בכל המגזרים, אולם בולטת במיוחד בהלוואות לעסקים קטנים וזעירים. סך ההלוואות שבדחיית תשלומים במגזר זה ירד בכ־50% בתוך חודש ל־9.5 מיליארד שקל. זו בשורה חיובית חשובה, שכן העסקים הקטנים נחשבים למגזר החשוף ביותר להרעה הכלכלית שמביאה עמה המלחמה, מפני שיש להם פחות עודפי הון שיכולים לסייע להם לעבור תקופות של הרעה בפעילות העסקית, ורבים מהם פשוט נסגרים בעת הרעה כלכלית. שיעור ההלוואות המוקפאות לעסקים קטנים מסך האשראי למגזר זה הגיע בדצמבר לשיא של 10%, מה שנחשב לנתון מטריד. נכון לחודש פברואר, מדובר רק ב־4.3% מסך האשראי למגזר זה. על אף השיפור זהו עדיין שיעור גבוה. לשם השוואה, באשראי לעסקים בינוניים וגדולים שיעור ההלוואות שבדחיית תשלומים עומד על 2.6% ו־1% בלבד, בהתאמה, מסך האשראי באותם המגזרים.
הירידה המתונה ביותר באשראי שבהקפאה נמצא במשכנתאות, שם היקף המשכנתאות בדחיית תשלומים ירד בפברואר ב־29% ל־42.8 מיליארד שקל, כאשר הסכום מהווה 7.3% מסך המשכנתאות.
זמן קצר לאחר פרוץ המלחמה הודיע בנק ישראל על מתווה לדחיית הלוואות, שמטרתו לסייע לציבור להתמודד עם הקשיים הכלכליים שנגרמו מהמלחמה. למתווה שני מעגלים: במעגל הראשון נמצאות האוכלוסיות שנפגעו מהמלחמה (תושבי הצפון והדרום, חיילי המילואים ועוד) שזכאים להקפאת הלוואות ללא צבירת ריבית על תקופת ההקפאה. שאר הציבור יכול גם כן לבצע הקפאת הלוואות, אך תוך צבירת ריבית.
בחודש שעבר הוחלט כי לאור הימשכות המלחמה, יוארך המתווה בפעם השלישית עד לחודש יוני. אומנם נרשמה ירידה בהיקף ההלוואות שבדחיית תשלומים, אך נראה שיש עדיין ביקוש להקלה זו, היות שנותרו הלוואות בהיקף לא מבוטל של דחיית תשלומים.