$
חדשות טכנולוגיה

תיאוריית הקשר: כולם נגד אפל, אבל איפה המודל העסקי?

ההכרזה על הקמת קואליציה של עשרות ספקיות ויצרניות סלולר במטרה להתחרות באפסטור של אפל מהווה בשורה בעיקר עבור המפתחים

גילעד נס, ברצלונה 11:1616.02.10

חוסר היכולת להריץ במקביל שני יישומים, היעדר התמיכה בפורמט הפלאש הפופולרי, והצורך לשלוח את המכשיר למעבדת אפל אפילו לצורך החלפת סוללה הם חצים מדויקים שהמתחרים משלחים לעבר האייפון. אך הם מתגמדים לעומת סיפור האהבה המחודש שנרקם בתערוכת ברצלונה בין יצרני המכשירים לבין המפעילים הסלולריים עצמם.

 

חנות היישומים של אפל הכניסה את תעשיית הסלולר לסחרור. בתחילה חששו המפעילים כי הכוח שהחזיקו בידם, דהיינו שליטה על התוכן, הולך ונשחק. לאחר כמה חודשים החלו יצרניות הטלפונים להציע פתרון: חנויות יישומים משלהן, שאינן תלויות במפעיל הסלולר ומאפשרות ללקוח לצרוך את התוכן כרצונו באופן ישיר מספקית המכשיר. אולם הפתרון הזה היה מוגבל - לקוח של נוקיה יאבד את כל היישומים אם יחליט לרכוש מכשיר של סוני־אריקסון.

 

חברות הסלולר נלחמות על הבית

 

בשלב הבא נכנסו למשחק יצרני תשתיות ותוכנות התקשורת, כדוגמת אריקסון, אמדוקס, קומברס וקונברג'יס. הללו פנו לספקיות הסלולר והציעו לבנות עבורן חנויות יישומים שיוצעו לשלל מערכות ההפעלה, כך שכל עוד יישאר הלקוח בחיקה החמים של ספקית הסלולר שלו, הוא יוכל להחליף טלפונים גם בין היצרנים בלי לחשוש לאובדן היישומים. מעט לאחר מכן החלו גם ספקי הטלפונים לשלב את הצהרות התמיכה שלהם במפעילים, אל מול "חברות שדואגות רק לכיס שלהן" (כלומר, אפל), בחומרים השיווקיים שלהם. כמעט כל דובר של היצרניות יציין במסיבת העיתונאים כי החברה שלו מפתחת טלפונים ש"לא יפגעו במפעילים", ואם אפשר גם "יסייעו להם להביא הכנסות נוספות".

 

משתמשי אייפון. המתחרות רוצות להחזיר לעצמן את השליטה משתמשי אייפון. המתחרות רוצות להחזיר לעצמן את השליטה צילום: גלעד קוולרציק

 

בשלב הנוכחי מתאגדות ספקיות הסלולר ונלחמות על הבית. ההכרזה אתמול על הקמת ברית שתקיף 24 ספקיות גדולות היא עוד שלב בניסיון להחזיר למפעילים את הכוח לשליטה בשרשרת ההפצה של התוכן. בהודעתן מציינות המפעילות כי גם שלוש יצרניות מכשירים - LG, סמסונג וסוני־אריקסון - תומכות ביוזמה, ואפשר להניח כי מי שתחוש את הלחץ הגדול ביותר להצטרף אליה תהיה נוקיה, שלא תרצה להיות מואשמת בגן סגור בסגנון אפל.

  

ומי ירוויח? בעיקר מפתחי האפליקציות

 

הלקוח הסופי אינו מושפע מיידית מההכרזה הזו, והיא מופנית בעיקר למפתחים. האחרונים אמורים למצוא בברית ערוץ פעילות מאוחד וישיר שיאפשר להם לפתח יישומים שיוכלו להיות זמינים באופן כמעט מיידי לקהל פוטנציאלי של 3 מיליארד לקוחות של ספקיות הסלולר הגדולות בעולם, כמעט ללא חשיבות למכשיר שהצרכן הסופי אוחז בידו. כך נוצר בעצם שוק סיטונאי שמצדו האחד יצרני היישומים ומצדו השני הצרכנים הסופיים. כיצד תעבוד הקופסה השחורה שבין שני הקצוות הללו, וכיצד יתרקמו המודלים העסקיים שאמורים להעניק לכל רכיב בה גם רווח - זאת נותר עדיין לראות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x