• תפריט
חדשות טכנולוגיה

בלעדי: חברות הסלולר לוחצות על אפל לתקן את האייפון בישראל

אפל דורשת שהמכשירים יתוקנו באירלנד, אך הספקיות חוששות שמכשירים חדשים שיגיעו במקום התקולים יחויבו במס נוסף, וכעת הן בדיונים על כך עם רשויות המס. אם תיכנע אפל, השקת האייפון עשויה להידחות

גילעד נס 07:0124.08.09

ספקיות הסלולר הישראליות מצויות בשבועות האחרונים בדיונים מול רשות המסים והמכס בעניין מכשירי האייפון החוזרים מתיקון. כך נודע ל"כלכליסט". לפי דרישתה של אפל, לא יתוקנו מכשירי אייפון שיש בהם תקלה במעבדות ספקיות הסלולר בישראל, אלא יישלחו למעבדה המרכזית של החברה באירלנד.

דרישה זו היא בעייתית מבחינת ספקיות הסלולר במקרים שבהם מגיע לישראל מכשיר חליפי שמסופק ללקוח כאשר אי אפשר לתקן את התקלה במכשיר המקורי.

 

על פי הוראות המכס, מכשיר חדש הנכנס לישראל מחויב בתשלום מסים שונים, בהם מס קנייה. לפיכך, ובהנחה שחברות הסלולר יידרשו לשאת בעצמן בעלות מסים אלו כחלק ממתן האחריות ללקוח שרכש את המכשיר, יגרום תהליך זה להוצאה כספית לא מבוטלת לחברות הסלולר. האייפון אף מציב אתגר נוסף, שכן אפילו החלפת הסוללה של המכשיר חייבת להיות מבוצעת במעבדה של אפל, כך שהמכס עלול לדרוש תשלום מס על מכשיר תקין לגמרי שלא בוצע בו תיקון פרט להחלפת הסוללה, שהיא רכיב חדש במכשיר החוזר.

 

מרשות המסים נמסר: "בהתאם לחוק, מכשיר היוצא לתיקון בחו"ל, במסגרת האחריות, ניתן לפטור ממס בחזרתו לארץ. במידה שמיובא מוצר חליפי במקום המוצר התקול, מדובר באירוע מס חדש הדורש תשלום מסים מלאים". לכאורה עשוי לעלות לדיון מול אפל גם מספר המכשירים שכל ספקית ישראלית התחייבה לרכוש מהחברה, מכיוון שלא ברור אם מכשיר חליפי חדש המגיע מאפל לישראל ייכלל בהיקף הרכישה או שהוא מעבר לכך. הדבר עשוי להיות רלבנטי אם יתקשו הספקיות למכור את מספר היחידות שהתחייבו להן.

 

מישהו ייאלץ לוותר

 

במקביל הציגו חברות הסלולר לאפל את הבעייתיות המיסויית הכרוכה בתיקון מכשירי האייפון מחוץ לישראל. החברות טוענות שהפתרון היחיד הוא תיקון המכשירים בתוך גבולות הארץ, אם באמצעות הקמת מעבדה מרכזית של אפל, או על ידי הכשרת טכנאים במעבדות חברות הסלולר. מכיוון שנושא זה עולה לראשונה בישראל, קשה לנבא מי מהצדדים ייאלץ לוותר, אך אם תחליט אפל לבצע את התיקונים בישראל, השקת האייפון עלולה להידחות בכמה שבועות.

 

פרטנר עברה בשנה האחרונה למודל שירות שבמסגרתו מטופלים כל המכשירים במעבדה מרכזית בפתח תקווה, בעוד פלאפון וסלקום מפעילות מעבדות במרכזי השירות שלהן הפרוסים ברחבי הארץ. הכשרת טכנאים על ידי אפל, הידועה בהקפדה כמעט אובססיבית על נוהלי העבודה של נציגים מטעמה, עשויה להיות קלה יותר ליישום בפרטנר כנגזר ממרכז טיפול בודד, לעומת השירות המבוזר של סלקום ופלאפון. מצד שני, מדיניותן של השתיים להביא לגמר טיפול במכשיר במקום המסירה עצמו עשויה להביא לסיומו של התהליך מול הלקוח בצורה מהירה יותר.

 

סלקום, פרטנר ופלאפון מסרו בתגובה כי הן אינן מתייחסות לנושאים הקשורים באייפון.

 

מ־iDigital, המייצגת את אפל בישראל, לא נמסרה תגובה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x