$
חדשות טכנולוגיה

פרשנות

דו"ח אפל: הענקית האמריקאית כבר לא תלויה באייפון

מכירות הסמארטפונים של החברה רשמו ירידה ברבעון האחרון, אך הכנסות אפל זינקו - הודות ליכולתה של החברה להוון משתמשים דרך שירותיה המקוונים. בנוסף, נרשמה צמיחה בהכנסות ממכירות מחשבים, אוזניות ושעוני אפל ווטש

עומר כביר 15:4603.05.17
בדו"ח הרבעוני שפרסמה אפל אמש (ג') קרה משהו מדהים, שלא קרה כבר הרבה שנים: ההכנסות של החברה עלו, למרות שמכירות האייפון רשמו קיפאון.

זה כמובן לא חדש שהכנסות אפל עולות. הן בעלייה במרבית העשור וחצי האחרון, פרט לשלושת הרבעונים הקלנדריים הראשונים של 2016. וברבעון שהסתיים במרץ השנה הן טיפסו ב-4.6% ל-52.9 מיליארד דולר. הרווח הנקי חזר גם הוא לעליות (אחרי שנה של ירידות) וצמח ב-5% ל-11.03 מיליארד דולר.

 

 

מנכ"ל אפל, טים קוק מנכ"ל אפל, טים קוק צילום: צילום מסך

 

אבל מה שהיה מיוחד בצמיחה הזו היא הקטגוריה שלא צמחה - זו של מכירות האייפון. מכירות הסמארטפון ירדו למעשה ב-1% והסתכמו ב-51.4 מיליון יחידות. ואולם, ההכנסות מהמכשיר דווקא צמחו ב-1% והגיעו ל-33.25 מיליארד דולר. זאת, הודות לביקוש גדול לדגמים היקרים יותר של אפל. 

 

הפרחים - לאייטיונס ולאפסטור

 

בעבר, היתה הלימה בין מכירות האייפון לעלייה בהכנסות אפל. זינוק גדול במכירות? ההכנסות קופצות לשמיים. עלייה מתונה במכירות? ההכנסות מסתפקות בעלייה סמלית. ובשלושת הרבעונים הראשונים של 2016, הירידה בהכנסות אפל לוותה בצניחה במכירות האייפון. ברבעון דצמבר 2016, כשאפל חזרה למסלול הצמיחה עם גידול של 3% בהכנסות, זו לוותה בצמיחה של 5% במכירות האייפון.

 

אבל הפעם, הצמיחה של החברה הגיעה הודות למקורות אחרים בכלל, והתאפשרה למרות מכירות האייפון. הפרחים הולכים בראש ובראשונה לקטגוריית השירותים של החברה. הקטגוריה, שמתייחסת להכנסות אפל מפעילויות כמו אייטיונס, אפסטור ושירותי ענן (או, בקצרה, כל מה שמשלמים לה צרכנים שכבר מחזיקים במכשירים שלה), גדלה ב-18% ל-7.04 מיליארד דולר. זו הקטגוריה החזקה ביותר של אפל אחרי האייפון, שרושמת קצבי צמיחה מרשימים גם בשעה שמכירות המכשירים מדשדשות – הוכחה להבנה של החברה את נפש לקוחותיה וליכולתה לסחוט מהם כסף גם שנים אחרי שרכשו מכשיר.

מסתדרים גם כשהמכירות יורדות. אייפון מסתדרים גם כשהמכירות יורדות. אייפון צילום: אפל

 

לכך יש לצרף זינוק מפתיע של 31% בקטגוריית "מוצרים אחרים", שכוללת הכנסות ממכירות האפל ווטש, אפל TV, אייפוד ומוצרים היקפיים כמו אוזניות ביטס או האוזניות האלחוטיות של אפל, AirPods. עם הכנסות של 2.87 מיליארד דולר מדובר עדיין בקטגוריה הקטנה ביותר של אפל (אבל לא להרבה זמן, אם היא תשמור על קצב הצמיחה ומכירות האייפד, שירדו ב-12% ל-3.89 מיליארד דולר, ימשיכו לצנוח), אך הצמיחה המרשימה שלה היא סימן מעודד לאפל ווטש, שאחראי כנראה לחלק משמעותי בה: לדברי המנכ"ל טים קוק, שדיבר עם אנליסטים אחרי פרסום הדו"חות, מכירות השעון החכם כמעט והוכפלו לעומת רבעון מרץ 2016. קוק ציין עוד שב-2016 הייתה קטגוריה זו שווה בגודלה לחברת פורצ'ן 500.

 

גם המק, קטגוריה שהאייפד אמור היה לחסל או לפחות למצמצם, נתן את חלקו לשורה התחתונה של אפל, עוד לצמיחה של 14% בהכנסות שהגיעו ל-5.84 מיליארד דולר (זאת, כנראה הודות למחשבי המקבוק פרו החדשים שהושקו בסוף 2016, שכן מספר היחידות שנמכרו עלה רק ב-4% ל-4.2 מיליון).

 

תמהיל הכנסות מגוון

 

מזה כמה שנים אני מתריע שאפל הפכה לחברה של מוצר אחד, מה שמסוכן אסטרטגית ומאיים על יציבות החברה בטווח הארוך. המצב עדיין קיים, והאייפון הוא המוצר הדומיננטי בעוגת ההכנסות של אפל, אבל המגמות שעולות מהדו"חות האחרונים של החברה, והעובדה שבדו"ח האחרון היא הצליחה לרשום עלייה בהכנסות חרף קיפאון במכירות האייפון, מצביעים על רוחות של שינוי חיובי. התחזקות האפל ווטש, המק ובעיקר קטגוריית השירותים מתחילים לספק לאפל מרווח נשימה ולשחרר אותה מהתלות הצמודה באייפון.

 

יש לחברה עוד הרבה עבודה: עדיין חסר לה מוצר חזק משמעותי שיתקרב בעוצמתו לאייפון (זה יכול לבוא בדוגמתו של מוצר AR או המכונית האוטונומית שאפל מפתחת), המשבר הסיני עוד לא הסתיים (ברבעון האחרון ירדו המכירות שם ב-14% ל-10.73 מיליארד דולר, והמאמצים בהודו נושאים בינתיים פירות סמליים בלבד (שבאו לידי ביטוי בעלייה של 20% במכירות באזור אסיה-פסיפיק שהגיעו ל-3.8 מיליארד דולר). אבל נראה שאפל עושה את הצעדים הנכונים, ומצליחה ליצור תמהיל הכנסות מגוון יותר ויציב יותר, כזה שלא יגרום לשורה התחתונה להצטנן כל פעם שמכירות האייפון מתעטשות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x