$
חדשות טכנולוגיה
טכנולוגי מאקרו ראש כתבה HEADER

מאקרו טכנולוגי

עשרים-אפס: איביי חוגגת 20 שנות בצורת

ענקית הסחר המקוון ציינה השבוע 20 שנות פעילות לא ממש רווחית; התנהלות החברה מזכירה סטארט-אפ ששכח להתבגר גם אחרי שהגיע לבורסה - אך הדבר עתיד להשתנות, עם חדירת החברה לשווקי העולם השלישי

רפאל קאהאן 18:5911.09.15
המיתוס מאחורי הקמת איביי בספטמבר 1995 היה שמייסד האתר, פייר אומידיאר, רצה לסייע לארוסתו להרחיב את אוסף מחזיקי סוכריות הפז שלה. לימים הועלו ספקות בנוגע לאמיתות המיתוס הזה, אבל הוא מייצג הלך רוח מסוים: פלטפורמת המסחר הענקית, שחוגגת בימים אלה 20 שנה להקמתה, תמיד התמקדה בקנייה ובמכירה - אבל קצת פחות ברווחים שהיא מפיקה מכך. במידה מסוימת, אף על פי שזו חברה ציבורית, מדובר בסטארט-אפ שמעולם לא התבגר.

בשנה שעברה הציגה איביי רווח נקי של 46 מיליון דולר - לא מרשים במיוחד עבור חברה שמגלגלת מחזור של קרוב ל־16 מיליארד דולר בשנה בממוצע. גם בשנים הקודמות הרווחים לא היו מרשימים, ובשנה האחרונה מתווספת לכך דאגה נוספת: הכנסות החברה, שרשמו בעבר צמיחה דו ספרתית, החלו לקפוא.

 

המובייל יעשה את ההבדל. איביי המובייל יעשה את ההבדל. איביי

 

איביי מסיימת בימים אלה את אחד המהלכים הגדולים בתולדותיה, כששירות התשלומים שרכשה, פייפאל, הפך לחברה עצמאית. פיצול החברה יאפשר לה להתמקד שוב בפלטפורמת המסחר עצמה, בתקווה לחגוג תוצאות מרשימות קצת יותר בשנה ה-21 שלה. אלא שבפניה עומד אתגר לא פשוט בדמות עליבאבא הסינית, שיצאה בשנה שעברה להנפקה הגדולה בהיסטוריה בדרכה לכבוש גם את המערב.

 

אם ג'ק מא מצליח להרחיב את פעילות האימפריה שלו אל מחוץ לסין, הרי איביי מתקשה להשיב לו באותו מטבע, ולפצח את השווקים האסייתיים ושווקים מתפתחים נוספים. בניסיון לשנות את המצב הזה, השבוע השיקה החברה אפליקציה משודרגת שתהיה זהה ללקוחות אייפון ואנדרואיד כאחד. הדבר יקל כמובן על החברה בתחום המובייל החשוב, יחסוך פיתוח כפול ומיותר ויקדם חוויית שימוש אחידה יותר.

 

המהלך הזה, שמכונה ebay 4.0, פונה במפורש לעולם המתפתח. בחברה יודעים שתושבי אסיה, אפריקה ודרום אמריקה משתמשים בעיקר במכשירי מובייל ולא במחשבים אישיים. היא בונה על כך שמעמדי הביניים במדינות אלה יצמחו מספיק לתחזק את הצמיחה שלה, ויעזרו לה בקרב המורכב בזירה שבה היא כבר לא משחקת לבד.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x