$
חדשות טכנולוגיה

מייסד בלקברי: עם הופעת האייפון, הבנתי שאין לנו סיכוי

ג'ים באלסלי, מנכ"ל החברה שפרש ממנה ב-2012, הודה כי ההפסד לאפל בשוק מכשירי הפרימיום היה ידוע מראש. לאחר כשלון מכשיר ה-Storm ב-2008, נאלצה החברה להתמקד בשווקים מתפתחים ומאז נמשכת דעיכתה

הראל עילם 14:0311.06.15

בלקברי החלה לחשב את קיצה לאחור עוד ב-2007, עם השקת האייפון הראשון. כך מגלה ג'ים באלסלי, מייסד חברת המובייל הקנדית, בראיון שנעשה לקראת יציאת ספר שמגולל את סיפורה.

באלסלי הקים את החברה יחד עם מייק לזרדיס בשנות השמונים ושניהם כיהנו מאז כמנכ"ל ויו"ר בה. באלסלי אולץ לפרוש מתפקידו כיו"ר ב-2007 בגלל לחץ מצד המשקיעים ושערורייה בדיווח על חלוקת זכאות למניות. ב-2012, בעקבות אבדן 93% משוויה של החברה מאז השקת האייפון, באלסלי ולזדריס פרשו מתפקידם כמנכ"לים משותפים.

 

מייסדי בלקברי. מימין: ג'ים באלסלי, מייק לזרידיס מייסדי בלקברי. מימין: ג'ים באלסלי, מייק לזרידיס צילום: בלומברג

 

כעת באלסלי אומר שמסלול ההתרסקות של החברה היה ברור לו כבר כאשר אפל הוציאה את מכשיר האייפון. שנה לאחר מכן, בלקברי השיקה את התגובה הרשמית שלה: Storm, סמארטפון עם מסך מגע ותמיכה באפליקציות שהיה המכשיר המתקדם בשוק.

 

ואולם, סטורם "התפוצץ לבלקברי בפנים", אמר בראיון לקראת יציאת הספר Losing the Signal המתאר את העליה והנפילה של החברה הקנדית.

 

"ניסינו לעשות יותר מדי עם סטורם" הסביר. "היה לו מסך מגע, מסך ניתן ללחיצה, אפליקציות והכל נוצר תוך זמן מאוד קצר. זה התפוצץ לפני בפנים, ואז ידעתי שאנחנו לא נוכל להתחרות באפל במוצרי פרימיום". לדברי באלסלי, הסיבה היחידה שבלקברי, שהתקשתה להסתגל לשינויים במערב, הצליחה לשרוד ולהמשיך לצמוח באותה תקופה היתה התמקדות במוצרים זולים לשווקים מתפתחים. "זה היה שוק של ממש לחברה" הוסיף.

 

מכשיר ה-Storm מכשיר ה-Storm צילום: cc-by-StrebKR

 

באלסלי סיפר שכבר אז הבין שבלקברי צריכה לעשות את המעבר לחברת שירותים וקוד פתוח, משהו שהחברה החלה לעשות בצעדים הססניים רק אחרי שבלזסיל פרש ממנה. "הדיקטוריון לא רצה לפתוח את BBM” אמר, כשהוא מתייחס לשירות ההודעות המוצפן של החברה. "אנשים חשבו שהיינו חברת חומרה אבל האמת שעשינו את רוב הכסף שלנו על שירותים".
בטל שלח
    לכל התגובות
    x