שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
חדשות טכנולוגיה

בלעדי לכלכליסט

המדינה דחתה את בקשת אפל: עיצוב האייפון אינו סימן מסחר

הענקית האמריקאית דרשה לרשום את עיצוב האייפון - מלבן עם פינות מעוגלות - כסימן מסחר בישראל ולמנוע מכירה של סמארטפונים בעלי עיצוב דומה. משרד המשפטים: "העיצוב אינו שונה מזה של המתחרות". אפל תוכל לערער לביהמ"ש המחוזי

עומר כביר 07:0105.04.15

משרד המשפטים דחה בקשה של אפל לרשום את העיצוב של האייפון - מלבן עם פינות מעוגלות - כסימן מסחר בישראל, מהלך שהיה מאפשר לחברה לבקש צו מניעה נגד יבוא סמארטפונים עם עיצוב דומה. הנימוק של משרד המשפטים הוא כי העיצוב של המכשיר אינו שונה ונבדל מזה של מכשירים אחרים בשוק.

 

סימן מסחר (Trademark) הוא כל שילוב בין אותיות, ספרות וסמלים גרפיים שמאפשר לצרכן לקשר בין סחורה או שירות למקור של אותה סחורה או שירות. הסווש של נייקי או המילים "קוקה־קולה", לדוגמה, הם סימני מסחר של נייקי וקוקה־קולה, בעוד לוגו התפוח של אפל הוא סימן מסחר של ענקית הטכנולוגיה.

 

תביעות בהיקף של מיליארדים

 

רישום סימן מסחר נותן לבעליו את הזכות הבלעדית להשתמש בו באותן סחורות ושירותים שהוא רשם אותו לגביהם, ולתבוע חברות שמפרות את סימן המסחר. אפל ניצלה לא פעם את העובדה שברשותה סימנים רשומים או פטנטים על עיצובים של מוצריה כדי לתבוע בחו"ל את מתחרותיה. בכמה תביעות ענק בהיקף של מיליארדי דולרים שניהלה ומנהלת אפל בארה"ב נגד יריבתה הקוריאנית סמסונג, עמדה סוגיית העיצוב של מכשירי שתי החברות במרכז התביעה.

 

 צילום: איי פי

 

אישור הבקשה של אפל בישראל היה מאפשר לה, לכאורה, לפנות לערכאות ולבקש לאסור על מכירתם בישראל של סמארטפונים מתחרים בעלי עיצוב דומה לזה של האייפון, כלומר כל מכשיר בצורת מלבן עם פינות מעוגלות (ובפועל, למעשה, כמעט כל סמארטפון שנמכר בשוק).

 

בבקשה המקורית, שהוגשה במרץ 2011 לרשם הפטנטים, המדגמים וסימני המסחר במשרד המשפטים, ביקשה אפל לרשום את חזית האייפון 4 כסימן מסחר. הבקשה עצמה לא כללה מלל לגבי עיצוב סימן המסחר, אלא רק תמונה של חזית המכשיר המדובר.

 

בינואר 2012 נדחתה בקשה זו, בטענה שהיא עוסקת בדמות הסחורה עצמה ולא בסימון הסחורה, ולכן אינה עומדת בתנאי החוק לרישום כסימן מסחר. הבוחן שדחה את הבקשה הוסיף שעל אפל להוכיח ש"הדמות המבוקשת ממלאת בפועל תפקיד של סימן מסחר, אינה בעלת תפקיד אסתטי או פונקציונלי ממשי וכן כי רכש הסימן אופי מבחין כתוצאה משימוש".

 

בתגובה שהעבירה במאי אותה שנה השיבה אפל שהמוצר המדובר זכה להכרה ולהוקרה בקרב קהל צרכנים בארץ ובעולם, ושהוא מזוהה עמה באופן בלעדי. עוד טענה החברה שהסימן נרשם בהצלחה במדינות רבות, ובהן אוסטרליה, ארה"ב, אוקראינה, טורקיה, שוויץ, יפן, צרפת, הונג קונג ומדינות האיחוד האירופי.

 

מנכ"ל אפל טים קוק עם אייפון 6 ושעון אפל מנכ"ל אפל טים קוק עם אייפון 6 ושעון אפל

 

"חברת אפל היא לא היחידה"

 

רשם הפטנטים שב ודחה את בקשת אפל, באומרו שטענות החברה אין בהן כדי להתגבר על הליקויים שצוינו. בדצמבר 2012 שבה אפל וטענה שהעיצוב של חזית האייפון משמש בפועל כסימן מסחר שמזוהה עמה באופן חד־משמעי, ושמדובר במוצר ייחודי ויוצא דופן שאפל היתה הראשונה שהגתה את עיצובו.

 

בשלב זה גם הצטרף למאבק אחד מעורכי הדין הבכירים של אפל, תומאס לה־פרלה, שבתצהיר שהגיש לרשם הפטנטים הסביר: "הבקשה היא לעיצוב הייחודי של האייפון של אפל, שכולל את קונפיגורציית המוצר ואת תצוגת האייקונים הצבעונית שייחודיות לאפל. צרכנים מזהים את עיצוב המוצר עם המוצר ואת אפל כמקורו". כן ציין לה־פרלה שאפל משקיעה סכום נכבד בפרסום האייפון ברחבי העולם במגוון אמצעי תקשורת, ובהם אינטרנט, ערוצי טלוויזיה מקומיים ובינלאומיים, לוחות מודעות, עיתונים ומגזינים.

 

במרץ אשתקד הגיעו באי כוחה של אפל למשרד המשפטים כדי להשמיע את טענותיהם בנושא, ולפני כשבועיים פרסמה סגנית רשם הפטנטים ז'קלין ברכה את החלטתה בסוגיה, אחרי ששמעה ובדקה את טענותיה של ענקית הטכנולוגיה. ברכה קבעה כי "ייתכן שדמות מכשיר הטלפון המבוקש כסימן היוותה בעבר עיצוב חדשני ושונה מהמקובל, אך כיום מכשירי טלפון סלולריים אינם נבדלים בעיצובם במידה כה רבה עת נבחנים הם במבט־על, כתמונה דו־ממדית". היא הוסיפה כי "מסקנה זו נתמכת במוצגים שהגישה המבקשת בשעת הדיון, בהם תמונות מכשירי טלפון סלולריים רבים... ייתכן שהמבקשת היתה הראשונה להגות את תמונת הסימן המבוקש, אך כיום אין היא היחידה..." לאפל נתונה רשות לערער על ההחלטה לבית המשפט המחוזי עד אמצע אפריל.

 

תגובת אפל לא התקבלה. 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x