$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

התגרשת? שלא תעז לרקוד על מדרגות פייסבוק

מה מותר ומה אסור לומר במדיה החברתית אחרי מקרה גירושין לא סימפטי, שירות מקוון חדש יכול לחסל מתחרים שלכם - אם הם משתמשים בגוגל AdWords וצוקרברג משנה את דעתו בנוגע למות הפרטיות

יוסי גורביץ 15:2428.07.14
כתוב כאן שאסור לך ללכלך על האקס 

 

המדיה החברתית חדרה עמוק לחיינו, בכל הרמות האפשריות. לאחרונה נראה שהשלימה את כיבוש הצד הפחות סימפטי של תחום הזוגיות: פרידות וגירושין. למעשה, מסתמנת מגמה של חוזי קדם נישואין שקובעים מה מותר לבני הזוג לעשות במדיה החברתית במקרה של פרידה. החוזים הללו הפכו פופולריים בארה"ב ומגיעים גם לאירופה ולשאר העולם המערבי.

 

חוזה קדם נישואין, נזכיר, הוא חוזה שמתווה את החובות והזכויות של בני הזוג במקרה של פרידה ומיועד לעקוף חוקי נישואין בעייתיים או שמרנים מדי. להסכמים יש (אלא אם בית משפט פסק אחרת) תוקף משפטי מחייב והפרה שלהם גוררת קנסות. במילים אחרות, אם חתמתם על הסכם שכזה וסיימתם מערכת יחסים בזעם ותסכול - לא תוכלו להוציא את העצבים ברשת.

 

סיימו את הקשר יפה, בלי מכות בטוויטר סיימו את הקשר יפה, בלי מכות בטוויטר צילום: שאטרסטוק

 

למשל, סעיף שהוכנס לחוזה קדם נישואין בבריטניה אוסר על בני הזוג לפרסם מידע אישי זה על זה, בפרט תמונות, במדיה החברתית. המטרה היא בין השאר למנוע תופעות כמו פורנו נקמה - פרסום תמונות אינטימיות של האקסית.

 

פסיכולוגים ויועצי נישואין אומרים שגם אם אתם לא מתכוונים להתחתן או לחתום על חוזה כובל משפטית, כדאי לדון בדרך בה מתבטאת הזוגיות שלכם ברשת. בסופו של דבר, חיי הזוגיות שלכם צפויים לזכות לחשיפה לא מבוטלת בפייסבוק, טוויטר ושירותים אחרים אם לא תגדירו גבולות. בנוסף, הדור הצעיר נוהג לחשוף יותר ויותר מיע בלי לחשוב על כך יותר מדי. אם אתם בזוגיות עם אדם שצעיר מכם, שווה להזכיר לו ש"רבתי עם הבויפרנד, הוא אידיוט חסר רגישות #נחמו_אותי" זה לא ציוץ לגיטימי.   

 

איך להביס יריבים באמצעות גוגל

 

 יש שירות חדש בסביבה וקוראים לו GoodGoogle. אבל בניגוד לשמו, הוא טוב בעיקר לנוכלים וללקוחותיהם. הוא נועד עבור מי שיש לו מתחרים עסקיים שנשענים על מודעות גוגל AdWords לקידום מוצרים ושירותים. גוד גוגל מופעל באמצעות בוטנט ויכול לחסל אותם בקלות: הוא יקליק על כל המודעות שהם מעלה ובכך יחסל את תקציב הפרסום של היריב (שיוציא כסף על מודעות שלקוחות לא יראו) וגם ידחוף את המודעות שלכם קדימה – כי המודעות של הצד השני כבר נרכשו תוך שניות.

 

פרסום טקסטואלי בגוגל פרסום טקסטואלי בגוגל צילום מסך: google.com

 

השירות פועל בצורה מתוחכמת ומציע כמה מדרגות רכישה. הנמוכה ביותר, ב-100 דולר, תעלים שלוש מודעות של היריב במשך יממה. ב-1,000 דולר, המודעות שלו ייעלמו לנצח. הנוכלים משתמשים בבוטנט מתוחכם למדי, שמגיע אל המודעות אחרי שהוא אשכרה עושה חיפוש בגוגל, כך שזה נראה טבעי.  

 

הנוכל שעומד מאחורי התרגיל הזה הוא חצוף במיוחד: לא רק שהוא מפרסם את ה"שירות" שלו באמצעות יוטיוב - כדי ליצור איתו קשר, אתם צריכים לפנות לכתובת ג'ימייל. התגובה של גוגל צפויה להיות מיידית וכואבת.

 

הייתם קונים ממנו פרטיות משומשת?

 

לאורך השנים, צוקרברג עשה כמיטב יכולתו כדי לחסל את הפרטיות האנושית. פעם אחר פעם, ניהלה פייסבוק ריקוד של שני צעדים קדימה, צעד אחורה: היא נקטה צעד שכרסם בפרטיות של המשתמשים, קמה צעקה, היא נסוגה קמעא אבל שמרה על הרווח. הסיבה לכך פשוטה: פייסבוק מתקיימת מטחינת פרטיותם של המשתמשים. ככל שהיא משכנעת אותך לפרסם על עצמך יותר מידע, כך יש לה יותר מה למכור למפרסמים - ומאחר והיא לא גובה מהמשתמשים שנקל על השירות והיא צריכה להראות רווחים, היא חיה ממכירת פרסומות. אפשר לומר ללא הגזמה שכל דולר בחשבונות הבנק של צוקרברג הגיע לשם על ידי רמיסת הפרטיות שלכם.  

 

אבל לאחרונה נראה שפייסבוק חושבת על כל זה מחדש. מזה כמה חודשים שהחברה מתחילה לשים דגש על פרטיות. היא מודיעה למשתמשים אקטיבית שיש להם כלים לניהול פרטיות; היא אפילו שינתה את ברירת המחדל של הפרסום בפייסבוק מ"פומבי" ל"מה שהיתה ההגדרה הקודמת". ברירת המחדל של חברים חדשים הפכה מ"פומבי" ל"חברים בלבד" - וזו חזרה למקום שבו היתה פייסבוק ב-2009.

 

מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק צילום: בלומברג

 

בשבוע שעבר אמר צוקרברג בפומבי שפייסבוק מנסה כעת לאפשר לאנשים ליצור מרחב פרטי משלהם. זו היה שינוי ביחס לעמדת היח"צ הקבועה של החברה: שנים, כשהופנו אליה שאלות בנושא, התעקשה החברה שהיא שומרת על הפרטיות שלנו מכל משמר. ההצהרה של צוקרברג היא נסיגה מחצי עשור של שקרים לציבור.

 

למה? כי יותר ויותר לקוחות ומתחרים מזהים את הפרצה הזו בשריון של צוקרברג: להרבה אנשים אין כל עניין לחשוף את החיים שלהם לציבור. הם רוצים, אולי, לחשוף אותם לחברים.בסקר שנערך לאחרונה, נמצא שפייסבוק היא שירות המדיה החברתית הנפוץ ביותר - וגם השנוא ביותר. אנשים משתמשים בפייסבוק ושונאים אותה וזה מה שצוקרברג מנסה לתקן. מה דעתכם, אפשר להאמין לו?

 

קצרצרים

 

1. זוכרים את ווטסון? מחשב העל שזכה ב-15 דקות התהילה שלו כשניצח בג'פרדי והוכיח שיש עוד תחום שבו מחשבים יכולים לכסח בני אדם? גם אני לא. 15 הדקות נגמרו מזמן, אבל IBM מנסה נואשות לדחוף את ווטסון לכל מי שיסכים לקחת. אחרי שניסה קריירה ברפואה (שלא המריאה) וקריירה בסחר במניות (שעדיין רצה על המסלול) עכשיו ווטסון אמור לסייע לחיילים אמריקאים להשתלב מחדש בחיים האזרחיים. שיעור מטורף של חיילים לשעבר בצבא ארה"ב שולח יד בנפשו לאחר ששבו מזירות הקרב, לעתים קרובות מדי אחרי רצח בני משפחה. יש הערכות לא רשמיות שמדברות על 20% (!), אם כי הוא ירד מאז ימי עיראק. בכלל לא בטוח שמה שבוגר אפגניסטן צריך זה מחשב על עם חיבה למילונים, אבל נראה שהמחיר שבו IBM מציעה את שירותי ווטסון זול מזה של פסיכולוג טוב.

 

ווטסון של IBM ווטסון של IBM צילום: יבמ

 

2. משתמשי סנאפצ'ט הם סיפור ההצלחה החדש בתחום הטכנולוגיה. כמה מהם אמורים להיות מוכשרים כל כך עד שמפרסמים מחזרים אחריהם ומשלמים להם כדי לפרסם לצד היצירות שלהם. בפועל, הסיכוי להצליח בסנאפצ'ט קטן מהסיכוי שמחר בבוקר נתעורר עם שלום אמת במזרח התיכון. כמו כן, הסיכוי של הצלחה מהירה לסחרר ולחסל אדם גבוה פי כמה אלפים מהסיכוי שבכלל יזכה בה.   

 

3. מבט מבחוץ: לפי דיווחים באירופה, 95% מהתגובות באתרי חדשות בצרפת על האירועים ברצועת עזה נמחקות, משום שיש בהן שיעור יוצא דופן של תגובות אנטישמיות וגזעניות. איכשהו, זה לא קורה בדיווחים, למשל, על האירועים בסוריה. נראה שהסיכוי למלחמת תרבויות גורם לכל החלאות לזחול אל מתחת לאבנים שלהן.   

 

4. משטרת אן ארונדל שבמרילנד הכתירה את יום רביעי שעבר כיום המבוקשים (#wantedWednesday) והפיצה ברשתות החברתיות את רשימת הפושעים הנמלטים שלה. אחד מהם, רוג'ר איירלנד, לא אהב את הפרסום וכתב בפייסבוק שהשוטרים הם פחדנים שלעולם לא יתפסו אותו. הפרופיל שלו היה פומבי ועבורו, יום חמישי היה יום המעצר.  

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x