$
הייטק והון סיכון

בלעדי לכלכליסט

הישראלים שפיתחו את Valet של איביי

האפליקציה החדשה, שמאפשרת לצלם מוצר ולהעבירו לחברה, שתמכור אותו עבורכם, נבנתה על ידי כמה מפתחים בשדרות רוטשילד. בראיון ל"כלכליסט" הם מספרים על הפיתוח וצופים שהיא תשולב באפליקציית איביי הראשית

אסף גלעד 16:4319.06.14

מעטות הן האפליקציות הישראליות שזוכות לפרוץ את גבולות הפרובינציה המקומית ולהתברג בצמרת רשימת האפליקציות בחנויות השונות. ועם זאת, אחד היתרונות בעבודה בתאגיד ענק כמו eBay הוא היכולת להשיק מוצר ולקבל באופן מיידי מיליוני משתמשים.

זאת בדיוק הפריבליגיה שהיתה לרון גורה, מתן בר וארז דיקמן, ממרכז הפיתוח של איביי בשדרות רוטשילד, שאמונים בין השאר על מוצרים חדשניים בתאגיד. אפליקציית המכירה Valet שהשיקה איביי לפני יומיים היא למעשה פרי ידיהם ועם הקידום של איביי ושל אפל, היא צפויה להיות אחת האפליקציות הישראליות הנפוצות בתחום המסחר האלקטרוני.

 

Valet, אפליקציה המאפשרת לצלם מוצרים משומשים בבית, לקבל עליהם הערכת מחיר ולמכור אותם לחנויות מקצועית, פותחה על ידי צוות ישראלי שכלל לא יותר מ-7 איש במשרה מלאה: חמישה מפתחים, אנליסט ומעצבת. את הפיתוח שלה ניהלו מאז חודש דצמבר בר ודיקמן, ממייסדי הסטארט-אפ גיפטס פרוג'קט שנמכרה לאיביי לפני כשלוש שנים תמורת 13 מיליון דולר.

 

הצוות שפיתח את היישום החדש של איביי הצוות שפיתח את היישום החדש של איביי

 

איביי מוכרת בשבילכם

 

מדובר אמנם באפליקציה שבה מצלמים מוצרים ומוכרים אותם באינטרנט, שוק ידוע שכבר פעילות בו מספר חברות כגון Sold שנמכרה ו-HappySale הישראלית, אך Valet כוללת גם שורה של שירותים שאינם קיימים כיום באפליקציות מסחר אחרות. ראשית, התוכנה מכילה אלגוריתמים לזיהוי תמונה המאפשרים לצלם בעיקר מכשירי אלקטרוניקה או ספרים ולקבל את שווים על בסיס מצבם הפיזי. האפליקציה מזהה שריטות או פגמים ויודעת לחשב את שוויו של אייפון 5 בעל מסך שבור, ולהבדילו מאייפון 5 תקין. אלגוריתמים מיוחדים שפותחו וייושמו על ידי הצוות הישראלי, מזהים את המוצר ומציגים בפני המשתמש את טווח המחירים שאיביי תהיה מוכנה לשלם עליו.

 

שנית, היא מטפלת בכל היבטי המשלוח של המוצר: היא שולחת ללקוח קופסא ממותגת שנאספת על ידי שירות הדואר, ושלישית, היא יודעת לנהל עבור המשתמש את תהליך המכירה, כמעט ללא מעורבות שלו.

 

איביי יוצרת עבור המשתמש קשר עם הקניינים והחנויות שיוכלו לטפל באותו אייפון או מחשב משומש, לחדש אותו, ולשלם לה את המגיע לה. תהליך שכזה חוסך ללקוח את הצורך לחפש קונים פוטנציאלים ואת המיקוח על המחיר. ואם כבר מדברים על מחיר, אז הוא קיים והוא גבוה לכל הדעות: עמלת השירות היוקרתי עומדת על 30% מכלל מחיר המכירה. נוסף על כך, היא מיועדת אך ורק לבעלי חשבון קיים באיביי. מחפשים שירות זול יותר? נסו את מזלכם באתר הרגיל של איביי, שם העמלה עומדת על כ-10%.

 

בדרך לאפליקציה הראשית

 

רון גורה, מנהל מרכז החדשנות של איביי בו פותחה האפליקציה, מסביר כי היא מיועדת קודם כל לאלה שמעולם לא מכרו מוצר באיביי או אלה שקצרים בזמן וחוששים מתהליך מכירה ממושך. "כשאתה קונה רכב או דירה, אתה כמעט תמיד שואל את עצמך מה יהיה השווי שלהם, כשיום אחד תמכור אותם. אבל כשאתה קונה שעון או טאבלט, מכונת קפה או טרמפולינה, סביר להניח שלא תשאל את עצמך את השאלה הזו. אלה הם מוצרים שניתן למכור אותם לאחר שסיימנו להשתמש בהם, ועם זאת, מעטים מאיתנו באמת מתאמצים כדי למכור אותם ברשת. מצד שני, רובנו אנשים עסוקים, שלא תמיד רוצים להכנס תהליכים ארוכים של מכירת מוצרים, ולכן נהיה מוכנים לשלם עמלה על שירות פרמיום".

 

רון גורה, מנהל מרכז החדשנות של איביי בישראל רון גורה, מנהל מרכז החדשנות של איביי בישראל

 

זכיון הסניף של גורה, המבוסס על רכישת גיפטס פרוג'קט, הוא ייחודי: הצוות אמור לקחת על עצמו פיתוח של מוצרים שאיביי אינה עובדת עליהם, לבדוק אותם על משתמשי קצה, ולהעבירם הלאה לארגון. כך, מקווים בסניף הישראלי, תגיע Valet לצוותי הליבה של מחלקת המובייל בסן חוזה, ומשם תהפוך לחלק בלתי נפרד מאפליקציית איביי הראשית, שכבר צברה 150 מיליון הורדות.

 

"העבודה על האפליקציה החלה בדצמבר האחרון", סיפר גורה ל"כלכליסט". "בביקור במטה איביי בסן חוזה, בדרך כלל כמה בכירים בחברה מקדישים לנו זמן כדי לספר לנו על התחום עליו הם עובדים ועל הבעיות בהן הם נתקלים. אחד מהבכירים בחברה בתחום המכירות סיפר לנו על הקושי להגדיל את מספר המוכרים באתר, וזאת בגלל התפיסה שתהליך המכירה באיביי הוא מורכב. ועם זאת, אחרי שתנסה פעם אחת, תבין איך מדברים עם קונים פוטנציאלים, תדע מה אתה צריך לצלם ומה לכתוב עליך ועל המוצר, תבין שמדובר גם במקור הכנסה. אבל עדיין הרבה אנשים שרוצים להיפטר מהמחשב או הטאבלט שלהם, שמים אותו במגירה ולא פותחים בתהליך מכירה".

 

היישום ידריך אתכם בצילום המוצר

 

"התחלנו מלבנות אפליקציה פשוטה", המשיך גורה. "בה אתה מצלם מוצר, ואז באים לקחת לך את המוצר, אבל אז אמרנו לעצמינו: הרי איביי לא תוכל לשלוח שלי לכל נקודה בארה"ב כדי לאסוף כל מוצר שהוא. החלטנו לשלוח קופסא ממותגת איביי עם נייר עטיפה, שייאסף על ידי US Mail, אבל רק של מוצרים שאפשר להעריך את שוויים בלפחות כמה עשרות דולרים". עבור לקוחות שלהם יש קופסא בבית, ניתן להדפיס תווית ממותגת במיתוג איביי ולהדביק.

 

כיום מזהים האלגוריתמים של Valet בעיקר מוצרי אלקטרוניקה, ספרים, ציוד ספורט וגינה, למעשה מרבית קטגוריות המוצרים מלבד ביגוד, תכשיטים ושעונים. גורה מספר שחלק מהקושי נובע מהדרך להעריך נזקים בחפצים מעין אלה. ובכל זאת, אחד המאפיינים המעניינים שפותחו באפלקציה היא מעין מסייע אישי לצילום: במידה והצילום לא יצא מוצלח או שהאלגוריתם לא יודע לזהות את כל המאפיינים הקשורים במוצר, הוא יציע למשתמש לצלם שוב ואף ינחה אותו כיצד. התוכנה יכולה לזהות כי לא קיים מטען בצילום מכשיר אלקטרוני ולבקש מהמשתמש לשלבו, או למשל לצלם מזוית שונה בכדי להתמקד בשריטה מסוימת שהאלגוריתם חושד בקיומו.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x