חדשות טכנולוגיה

מסר מאיים מסין: ענקית האינטרנט שמסכנת את צוקרברג

לאחר שהפכה לחברת האינטרנט הגדולה בסין פונה TenCent למערב. עם זינוק של 74% בערך המניה, השקעה של מיליארדים בחברות אמריקאיות והשתלטות על נתחים מתעשיית הגיימינג הפכה החברה לסיוט הגדול ביותר של פייסבוק וטוויטר

הראל עילם 16:4626.11.13
אם תהיתם מה עמד מאחורי ההחלטה המפתיעה של אפליקציית ההודעות המיידיות סנאפצ'ט לדחות את הצעת הרכישה בגובה 3 מיליארד דולר מצד פייסבוק, אתם צריכים לזכור שהכוח האמיתי בתעשיית האינטרנט היום נמצא בצדה השני של חומת האש הסינית הגדולה. למרות הצנזורה הקשה, הפערים הכלכליים והיעדר שוק חופשי, ענקיות האינטרנט הסיניות שולחות היום זרועות למערב.

השחקנית החשובה ביותר בפלישה הסינית היא טנסנט (TenCent). רבים מחוץ לסין לא מכירים את השם, אבל מה שהתחיל כפורטל משחקים מקומי ב-1998 הוא היום חברת האינטרנט הגדולה בסין, עם מיליארד משתמשים הרשומים לשירותיה. טנסנט היא לא רק מעצמה מקומית, אלא גם מעצמה עולמית בתחום הגיימינג וההודעות המיידיות, שכבר הספיקה להשקיע 2 מיליארד דלר בחברות סטארט־-אפ אמריקאיות.

 

 

שווי השוק שלה זינק ב-74% במהלך השנה האחרונה ועומד כעת על 101 מיליארד דולר. כמו כן, היא החברה הסינית הראשונה שאינה בבעלות המפלגה הקומוניסטית שזכתה לדירוג אשראי מושלם.

 

ואחרי שכבשה את מזרח אסיה, טנסנט מתמקדת בשווקים חדשים: בכנס שנערך באוקטובר הבטיח מייסד ומנכ"ל החברה, פוני מה, להשיק שורה של שירותי ענן, שיתוף ואחסון קבצים במערב, במסגרת האסטרטגיה המוצהרת של טנסנט לפרוץ את גבולות סין.

 

קונה את לברון ג'יימס כשגריר

 

שדה הקרב הראשוני בין תעשיית האינטרנט הסינית והמערבית הוא בתחום ההודעות המיידיות, וטנסנט היא החברה הגדולה והחזקה בתחום הזה, חזקה יותר מפייסבוק ומטוויטר. לא סתם דחתה סנאפצ'ט את הצעתה של פייסבוק - היא מגייסת כיום מאות מיליוני דולר מטנסנט, ולאחרונה התגלה כי טנסנט כבר השקיעה בסנאפצ'ט בעבר, כאשר גובה האחזקות שלה בחברה אינו ידוע. עבור מי שעוקבים אחרי האפליקציה, זו לא התפתחות מפתיעה. מייסד סנאפצ'ט אוון שפיגל שיבח את טנסנט והמודל העסקי שלה, ואמר בעבר שהוא מעוניין לבנות את החברה שלו בדומה לה.

 

אלא שסנאפצ'ט היא השקעה שולית באימפריית ההודעות המיידיות של טנסנט: טנסנט מפעילה את אחת מאפליקציות ההודעות המיידיות הפופולריות בעולם - WeChat, שכיום יש לה 236 מיליון משתמשים, 100 מיליון מתוכם מגיעים מחוץ לסין. לאפליקציה יש גימיק ייחודי - כשמשתמש מנער את הטלפון, היא תקשר אותו לאדם רנדומלי שניער את המכשיר שלו באותו זמן. החברה גם שכרה ידוענים - ובהם כוכב הכדורסל לברון ג'יימס - כדי לקדם את שירותיה בארה"ב. כבר היום יש מיליוני משתמשי WeChat בקהילה הסינית האמריקאית, וג'סטין סאן, מנהל החטיבה הבינלאומית של החברה, מבטיח שעד סוף השנה הסינים יהיו מיעוט בקהילת המשתמשים באפליקציה.

 

שירות WeChat שירות WeChat

 

נוסף ל-WeChat, טנסנט מפעילה את שירות ההודעות המיידיות המוביל בעולם, QQ, שיש לו 818 מיליון משתמשים, ומחזיקה ב-14% משירות ההודעות הקוריאני הפופולרי Kakao Talk. החברה הכניסה בסך הכל 530 מיליון דולר ברבעון האחרון מכל שירותי ההודעות המיידיות שלה - יותר מההכנסות של טוויטר בשלושת הרבעונים האחרונים יחד.

 

ולא רק בגובה ההכנסות עוקפת טנסנט את החברות המערביות המובילות - לפי נתוני החברה, מיד יום מועלות לשרתיה 400 מיליון תמונות, זאת לעומת 350 מיליון תמונות שמועלות מדי יום לפייסבוק, ו-55 מיליון תמונות שמועלות מדי יום לאינסטגרם.

 

רכשה משחק ספורט דיגיטלי מוביל

 

מלבד תחום ההודעות, טנסנט פעילה בחזיתות נוספות במסגרת אסטרטגיית ההתרחבות שלה -חזית מרכזית ומעניינת במיוחד היא תעשיית המשחקים הבינלאומית, שטנסנט משקיעה בה סכומי עתק.

 

כך למשל, טנסנט מחזיקה ב-49% מ-Epic, מפתחת מנוע המשחקים Unreal שנמצא כיום בלא מעט מהמשחקים המובילים והמתקדמים בעולם. הגרסה החדשה של המנוע, Unreal 4, תיכלל ברוב משחקי קונסולות הדור הבא מבית מיקרוסופט וסוני. אבל חשוב מכך, טנסנט מחזיקה ב־6% מחברת המשחקים הגדולה בעולם, אקטוויז'ן-בליזארד, מפתחת המשחק World of Warcraft (שהוא גם המשחק המכניס ביותר בסין).

 

היא גם מספקת טכנולוגיה לשימוש מקומי ב-World of Warcraft: טנסנט יצרה פלטפורמה פתוחה שמאפשרת למשחקים מערביים לפעול בסין, שם הממשלה מגבילה את זמן המשחק של שחקנים צעירים. הפלטפורמה מכניסה לחברה כחצי מיליארד דולר מדי שנה.

 

ב-2011 החליטו בטנסנט שאחוזים וזכויות הפצה לא מספיקים, וביצעו רכישת ענק של חברת Riot האמריקאית - המפתחת של League of Legends, משחק הספורט הדיגיטלי המוביל בעולם. 400 מיליון דולר קנו לטנסנט שליטה מוחלטת ב-Riot, סכום קטן עבור החברה שמתכוונת להפוך לגורם משמעותי גם בעולם שנשלט על ידי חברות שמקורן בארצות הברית.

 

באידו ועליבאבא מתחרות ב-ebay ואמזון

 

טנסנט לא לבד: באידו מוכרת במערב כחברה שהצליחה להשתלט על האינטרנט הסיני אחרי שגוגל יצאה ממנו. שווי החברה עומד כעת על 56 מיליארד דולר, צמיחה של 56% מתחילת השנה. באידו הוא אחד מחמשת האתרים הנצפים בעולם עם 590 מיליון משתמשים. רובין לי, מנכ"ל ומייסד החברה, הוא האדם השלישי העשיר ביותר בסין. החברה חתמה על שיתוף פעולה עם אורנג' כדי להשתלט על שוק האינטרנט האפריקאי, וחדרה במהירות ליפן, ברזיל, תאילנד ומצרים. לאחרונה רכשה באידו את מפתחת האפליקציות Wireless 91 תמורת 1.9 מיליארד דולר, ופועלת להקמת חוות השרתים הגדולה בעולם.

 

רובין לי, מנכ"ל באידו רובין לי, מנכ"ל באידו צילום: בלומברג

 

בחברה גם מפתחים מגוון מוצרים ומערכות הפעלה שרובם המוחלט מבוסס על שירותי הענן של באידו. בין המוצרים, שעונים ומשקפיים חכמים, טלוויזיות חכמות, טאבלטים וטלפונים חכמים. בבאידו מקווים להציף את השוק המערבי במוצרים זולים שיריצו את מערכת ההפעלה של החברה.

 

עליבאבא היא ענקית אינטרנט עם שלוחות בכל העולם. ברבעון האחרון שלה היא רשמה רווח נקי של 680 מיליון דולר - לעומת פייסבוק שעמדה על רווח נקי של 425 מיליון דולר. בין השאר, עליבאבא מפעילה את טאובאו, הקניון הווירטואלי הגדול בעולם. לאחרונה היא שברה את שיא המכירות המקוונות ביום אחד - ב"יום הרווקים", יום מכירות מקומי בסין המקביל לבלאק פריידיי, היא רשמה מכירות בשווי 5.75 מיליארד דולר - פי עשרה מהמכירות היומיות של ebay. עליבאבא גם מחזיקה באליפליי, שירות התשלומים המקוון הפופולרי ביותר בסין (שצפוי לסלוק השנה עסקאות בשווי 175 מיליארד דולר, אפילו יותר מפייפאל). החברה גם חתמה על הסכם עם מאסטרקארד שיאפשר לאליפליי לחדור למערב, והשיקה לאחרונה את מיזם מימון ההמונים הראשון בסין. בתחילת 2014 היא צפויה לצאת להנפקה בצעד שיהיה משמעותי מבחינה כלכלית לא פחות, ואפילו יותר, מהנפקת פייסבוק וטוויטר.

 

טנסנט הכניסה 530 מיליון דולר ברבעון האחרון מכל שירותי ההודעות המיידיות שלה -יותר מההכנסות של טוויטר בשלושת הרבעונים האחרונים יחד

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x