$
מכשירים ומדריכים

האח שגדל: ברגע שלמכשיר יש "Smart" בשמו, הוא מרגל אחריך

השבוע נודע כי טלוויזיות חכמות של LG עוקבות אחרי הצופים. הן לא לבד: כל טלפון, טלוויזיה, שעון, משקפיים או טוסטר שיהיו בעלי חיבור לרשת ומערכת הפעלה יעבירו מידע ליצרן ולמפרסם. למה? כי ככה עובד שוק האלקטרוניקה הבידורית. האם זה צריך להפריע לנו כמשתמשים?

ניצן סדן 20:5222.11.13
השבוע דיווחנו שבלוגר בריטי גילה לחרדתו שהטלוויזיה החכמה שלו עוקבת אחריו. היא שולחת ליצרן (LG) מידע על הרגלי הצפייה שלו, סורקת כל קובץ שנכנס אליה ומדווחת על הימצאותו ועוד. החברה בחנה את הנושא לעומק והודיעה שאכן ישנם כלי סריקה בטלוויזיות, אולם המידע שנאסף הוא אנונימי ושלמשתמש צריכה להיות אפשרות מובנית לנטרל את האיסוף הזה אם יבחר בכך (לטענת LG ישראל, המכשירים לא נמכרים בארץ בינתיים).
זה היה רק עניין של זמן עד שגם מדורת השבט הוותיקה תתחיל לרגל אחרינו כאחרון הסמארטפונים; כל המכשירים האלקטרוניים הבידוריים ששמם כולל את המילה "Smart" אוספים מידע על המשתמש.

 

תפריט בטלוויזיה חכמה של LG שמציג את אפשרות ניטור השימוש תפריט בטלוויזיה חכמה של LG שמציג את אפשרות ניטור השימוש

 

מה עושה אותם לחכמים, בעצם? קיומה של מערכת הפעלה מורכבת, שיכולה להריץ אפליקציות ולהציג מידע מהרשת. מה מממן את אותן אפליקציות והתשתית התומכת שלהן (הרי אף אחד מכם לא שילם על יישומי פייסבוק, טוויטר או גוגל למיניהם)? המידע על הרגלי השימוש שלכם, כמובן - בדגש על שופינג.

 

הוא מועבר למפרסמים שינסו לתקוע לכם בפריים לינק למוצר שלא ידעתם שאתם צריכים. האם זה אומר שתקליקו ותקנו? אולי כן, אולי לא. המפרסמים רוצים להציג לכם מודעות ממוקדות יותר ולשם כך, קונים את המידע שלכם ממפעילות מערכות ההפעלה (גוגל, אפל, מיקרוסופט) ויצרניות המכשירים (במקרה הנידון, LG). איזה מידע נאסף? היצרניות לא מגלות, אבל אפשר להניח שהתשובה נעה בין "כל מה שהן יכולות להשיג" ל"כל מה שהן יכולות להשיג בלי להיתפס". ולכן, כל מכשיר חכם בעל אנטנות GPS ו-WiFi ילשין ליצרן היכן אתם נמצאים; יש למכשיר מצלמה קדמית? לא מן הנמנע שהוא יודע איך אתם נראים.

 

סוכנויות המודיעין מציצות לכם, חברות הסלולר מציצות לכם, היצרניות גם הן סוכנויות המודיעין מציצות לכם, חברות הסלולר מציצות לכם, היצרניות גם הן צילום: ניצן סדן

 

אבל כולנו לא אמורים להיות מוטרדים מכך: כבר לחצנו Agree לתנאי השימוש (בלי לקרוא אותם), הפכנו לתלויים בפייסבוק לניהול קשרינו החברתיים, בגוגל – לניהול המייל, הצפייה בווידאו (יוטיוב, זוכרים?), הניווט (ווייז) ועוד. מה גם שממשלות זרות (ומי יודע, אולי גם שלנו) מנהלות מעקב אחר שירותים אלה ונהנות מהגישה למידע אפילו בלי לשלם (למה שישלמו? מה הן, מפרסמים?). אישית, אני לא מוטרד מן המעקב הזה יותר מדי כי ברור לי למה נכנסתי; אם תוצג לי מודעה למשהו שאיזו חברה ממש רוצה שאקנה, זה לא אומר שאפתח את הארנק. ואם המודעה היא במקרה למשהו שאני באמת צריך בתזמון מושלם ומחיר אטרקטיבי – אקנה ואהיה מבסוט (אני משתמש בשירותי מידע מקוונים מאז ימי ה-BBS וזה עדיין לא קרה).

 

מי שלא רוצה שיעקבו אחריו בשום צורה מוזמן לסור למערה הקרובה למקום מגוריו. זה עבד לאוסאמה בן לאדן תקופה ארוכה למדי. משתמשים שמעדיפים את הסלון שלהם על תקרת אבן וקורי עכביש, צריכים לזכור שהריגול הזה הוא בשלב זה כורח המציאות. עם זאת, ישנן אפשרויות צמצום שלו ונטרול חלק מהאפשרויות מבחירה. גם בפרשת טלוויזיות LG היתה יכולת לכבות את המעקב מרצון – היא פשוט לא עבדה כשורה. עצתי לכם היא לחפש את אפשרויות נטרול המעקב ולהפעילן בכל מכשיר, תוכנה ושירות מקוון - ולזכור שתועלת המכשירים החכמים עדיין עולה על נזקם.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x