$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי

החברים של מארק צוקרברג וכנופיית עמק הסיליקון

מארק צוקרברג מנסה להפוך את טייקוני עמק הסיליקון לכוח פוליטי, Path הופכת לממטרת ספאם, המדיה החברתית מלמדת בת עשירים מיוחסת מאיפה משתין הפרולטריון ומנכ"ל בלקברי חוזה את מות הטאבלט

יוסי גורביץ 15:4401.05.13

עבדים ברכישה מרוכזת

 

מארק צוקרברג, האיש והנוכלות, הקים לאחרונה ארגון פעולה פוליטי בשם FWD.us, והוא מנסה לצרף אליו את כל המי ומי בעמק הסיליקון. אל תדאגו: האיש לא חושב עליכם. המטרה שלו היא לשנות את חוקי ההגירה של ארה"ב כדי שיוכל להכניס למדינה כמה שיותר עובדים זרים בתחום ההייטק. לאלה הוא יוכל לשלם פחות מאשר לעובדים אמריקאים, ובהתאם הוא יוריד את המחירים בשוק כולו.

 

מחקרים כבר הראו שהטענה שיש מחסור בעובדים בתחום ההייטק היא שטות שמפיצות החברות הגדולות בעמק הסיליקון. גם לא נמצא שום מחקר שמעיד על כך שהעובדים הזרים טובים יותר מהעובדים המקומיים. המטרה היא חד משמעית: להוריד את עלויות השכר של עובדי ההייטק המקומיים. 

 

רוצה לטבול ידיו בקלחת הפוליטית. צוקרברג רוצה לטבול ידיו בקלחת הפוליטית. צוקרברג צילום: בלומברג

 

מייל ששלח נשיא FWD.us, ג'ו גרין, לקבוצה של תומכים פוטנציאליים והודלף עורר שורה של דאגות. גרין מבטיח להם ש"אנחנו (קרי, חברות הטכנולוגיה - י"ג) שולטים בערוצי הפצה מסיביים, הן כחברות והן כפרטים". הוא אומר עוד ש"לקול שלנו יש משקל, כי אנחנו פופולריים בקרב האמריקאים" וש"יש לנו פרטים עם הרבה מאוד כסף. אם נשתמש בזה נכון, יכולה להיות לנו השפעה מסיבית על סביבת מימון הקמפיינים הפוליטיים".

 

המסמך הזה נראה כאילו יצא מחלום רטוב של חובב תיאוריות קונספירציה, אבל הוא אמיתי לגמרי. הוא נכתב על ידי השותף לחדר לשעבר של צוקרברג, ומתאר את האופן שבו מנכ"ל פייסבוק מנסה להפוך את עמק הסיליקון לענק פוליטי בנוסח וול סטריט. גרין צודק כשהוא אומר שעמק הסיליקון פופולרי בקרב האמריקאים, בינתיים; ברגע שהם יקלטו שהוא מורכב מתאגידי ענק שקושרים בעקביות נגד העובדים והלקוחות שלהם - ועכשיו מנסים למנף את הכוח הזה לצורך השתלטות פוליטית כמכפילת רווחים - התדמית הזו תשתנה בחדות.

 

איך עושים את זה, כאשר הענק החדש "שולט בערוצי הפצה מסיביים"? זו שאלת מיליארד הדולר. לרוע מזלן של החברות, הן לא באמת שולטות בערוצים. היכולת שלהן להרוג מסרים לא נוחים מוגבלת והערוצים שהן פיתחו הרבה יותר אינדיבידואליים מערוצי התקשורת הישנים. אבל שימו לב: מתעוררת מפלצת חדשה, והיא חושבת שהיא תוכל לשלוט בכם – באמצעות הקול שלכם-עצמכם.

 

מגפה ושמה Path

 

הטרשת החברתית פאת', שאמורה לספק למשתמשיה רשת חברתית קטנה של לא יותר מ-150 חברים של ממש, כבר רגילה לשערוריות פרטיות. בעבר, היא נאלצה להתנצל אחרי שהעתיקה את ספר הטלפונים של המשתמשים למרות שהבטיחה שלא תעשה זאת, ולאחרונה שילמה קנס נלעג של 800 אלף דולר לאחר שהתחוור שהיא התירה לקטינים להצטרף אליה, בניגוד לחוק.

 

מסתבר שבפאת' לא למדו את הלקח. למה להם? 800 אלף דולר זה לא מספיק כדי לחנך חברות אינטרנט בימינו. משתמש אומלל בשם סטיבן ניורייט התקין את התועבה על מכשיר האנדרואיד שלו, ונדהם לגלות שהחל מהשעה שש בבוקר, הוא מקבל פניות מודאגות מקרובי משפחה, חברים ומוקירי זכרו.

 

מעצבנת את המשתמשים. Path מעצבנת את המשתמשים. Path

 

מה שקרה הוא פשוט: פאת' העתיקה את ספר הטלפונים של ניורייט ומיהרה לשלוח הודעות טקסט לכל האנשים שמופיעים בו שמסבירות להם כמה פאת' היא הדבר הטוב ביותר מאז המצאת אבן הצור. לחלק מהאנשים לא היו סמארטפונים או סלולרים, אז היא שלחה להם הודעות קוליות. חלק ניכר מהאנשים האלה פנה לניורייט כדי לברר מה לעזאזל קורה כאן, והם עשו את זה מיד אחרי שש בבוקר, כי זו השעה שבה הם הוטרדו על ידי פאת'.

 

ניורייט מיהר להסיר את האפליקציה, אבל זה לא עזר: פאת' המשיכה לשלוח הודעות לכל מי שהוא מכיר בטענה שיש לו תמונות בשבילם. מה שהיה בולשיט, כי הוא לא העלה כל תמונות. פאת' טענה אחר כך שניורייט אישר את ההספמה המסיבית הזו, מה שהוא מכחיש בתוקף ונשמע לא אמין. כך או כך, חברה רצינית לא אמורה לאפשר אופציה של "הספם את כולם".

 

אופס, העולם התהפך

 

אנדראה בניטז, מקסיקנית שנולדה למשפחה הנכונה, עשתה מה שמקסיקנים במעמדה עושים שנים רבות: מנצלים את הקשרים שלהם כדי לפגוע באנשים שלא מוצאים חן בעיניהם. בניטז, התעצבנה שמסעדה פופולרית סירבה לשמור לה שולחן, הרימה טלפון לאבא (שעובד, לגמרי במקרה, בסוכנות הגנת הצרכן של מקסיקו) - ששיגר למסעדה פקחים כדי לסגור אותה. זה ילמד אותם מה קורה כשמתעסקם עם הבת שלו.

 

במסעדה הפופולרית היו הרבה מאוד סועדים אחרים ששמו לב למה שקורה, היו להם סמארטפונים, ותוך זמן קצר הם הציפו את הטרשות החברתיות בהערות לא מחמיאות בלשון המעטה על בניטז, אבא שלה והשימוש לרעה בסמכות מצידו.

 

המקורבים לצלחת עושים כל שעל רוחם, העניים מתמרמרים בטוויטר. מקסיקו המקורבים לצלחת עושים כל שעל רוחם, העניים מתמרמרים בטוויטר. מקסיקו צילום: בלומברג

 

הפרשה הפכה לסערה של ממש בפלח המקסיקני של המדיה החברתית, כדוגמא לשחיתות היומיומית של ממשלת מקסיקו, ובניטז מצאה את עצמה עם האשתג, #LadyProfeco; פרופקו היא הסוכנות הממשלתית האמורה. הממשלה נאלצה בסופו של דבר להודיע על פתיחת חקירה רשמית - באמצעות לשכת הנשיא, לא פחות.

 

למקסיקו יש בעיות קשות הרבה יותר מאשר ניצול לרעה של סמכות: הראשונה שבהן היא כמובן מלחמת הסמים שם, שמגיעה למימדים של מלחמת אזרחים, מלחמה שעליה הממשלה לא אוהבת לדבר וגם האזרחים לא. מדוע? כי כמה מהקרטלים כבר החלו לרצוח בפומבי בלוגרים ואנשים שכותבים במדיה החברתית.

 

קמרון, הממשלה עוד לא ערוכה

 

היוזמה השאפתנית ביותר של דיוויד קמרון, ראש ממשלת בריטניה, היא העברת כמה שיותר משירותי הממשלה לרשת - רצוי לענן. המטרה: לבצע אוטומציה מקסימלית בשירותים הללו ובהתאם לשלוח כמה שיותר עובדי ציבור אל השוק החופשי.

 

רק שזה לא תמיד עובד, ובמקום שזה לא עובד נדפקים דווקא אלה שכבר נדפקו. אתר משרד הרווחה שמיועד לאפשר לבריטים לקבל את הקצבאות שלהם לא יודע איך לעבוד עם הסביבה הדיגיטלית המודרנית. האתר לא פועל על מחשבי מק או יוניקס (קרי, לצורך העניין, לינוקס), והוא רוצה שהמשתמשים יפעילו את הדפדפן העתיק אקספלורר 6 – דפדפן שאפילו מיקרוסופט, היצרנית שלו, מבקשת מהמשתמשים לנטוש.

 

להעביר את שירותי הממשלה לרשת. קמרון להעביר את שירותי הממשלה לרשת. קמרון צילום: בלומברג

 

ואם זה לא היה מספיק, אז מערכת ההפעלה העדכנית ביותר שהאתר מכיר היא חלונות XP, ועיוורים מקבלים הודעה שהם כנראה לא יוכלו להשתמש באתר, כי הוא לא מותאם לתוכנות הפופולריות שמאפשרות להם לקרוא אתרים. בקיצור, אולי מוקדם מדי להקפיץ את שירותי הממשלה לרשת.

 

קצרצרים

 

1. למנכ"ל בלקברי, תורסטון היינס, יש נטיה לצאת בהצהרות תמוהות, שגורמות למאזינים לתהות עד כמה יציב הקשר בינו ובין המציאות. אתמול (ג') אמר היינס שבעוד חמש שנים אף אחד לא יצטרך טאבלט, מקסימום מסך גדול במקום העבודה שלך - ושהטאבלטים עצמם הם לא מודל עסקי טוב. יכול להיות שהוא צודק ושבעוד שנה וחצי נראה סימנים לדעיכתם של הטאבלטים, אבל "לא מודל עסקי טוב"? יש כמה וכמה חברות שהכניסו הרבה מאוד כסף (יותר מבלקברי, אגב) מטאבלטים. כן, יכול להיות שהחגיגה סביב המוצר המיותר הזה תסתיים, אבל "לא מודל עסקי טוב"? מה אתה לוקח?

 

שתה מימייה ושב לנוח באוהל, מר היינס שתה מימייה ושב לנוח באוהל, מר היינס צילום: בלומברג

 

2. חברת AirBnB, שמשדכת בין זרים גמורים כדי שאלה יוכלו לשכור לזמן קצר את חדר השינה של אלה, הגיעה למסקנה – אחרי שורה של סיפורי זוועה – שאי אפשר יותר להמשיך לסמוך על חסדיהם של זרים. כדי לקבל דירוג גבוה יותר, משתמשי AirBnB יצטרכו מעתה לאשר את זהותם ולא לבנות פרופילים אנונימיים. כל מארח יוכל מעתה להודיע שהוא מקבל רק מי שיש להם חשבון מאושר. הגיע הזמן.

 

3. טמבלר יצאה במנשר תמוה לפני מספר שבועות: המנשר, שפורסם בשמו של מנכ"ל החברה דיוויד קארפ, התחיל בשבחיהם של חברי צוות העורכים של האתר, המשיך בכך שטמבלר מרוצה מהם לאין שיעור והסתיים – באופן שגרר קריאות WTF ברחבי הרשת – בהודעה שהחברה מפטרת את כל העורכים. עכשיו מתחוורת האמת מאחורי הפרסום המשונה: ההודעה לא נכתבה על ידי קארפ, אלא על ידי אחד העורכים המיועדים לפיטורים, כריס מוהאני. מסתבר שקארפ מתקשה בכתיבת מכתבי פיטורים והטיל זאת על מוהאני, שדאג היטב למוניטין שלו ושל עמיתיו, תוך שהוא גורם לחברה שפיטרה אותו להיראות כמו אסופה של מפגרים.

 

4. Electronic Frontier Foundation, ארגון זכויות הגולשים הוותיק בעולם (נוסד ב-1990) מדרג חברות פופולריות על פי דאגתן לשמירה על המידע של הגולשים מפני הממשלה. במקום הראשון נמצאת טוויטר, עם שישה כוכבים מתוך שישה, בעוד שלגוגל יש רק חמישה כוכבים (היא לא מדווחת לגולשים על בקשות מידע מצד הממשלה). פייסבוק זוכה רק לשלושה כוכבים, ולאפל ויאהו יש רק כוכב אחד. דעו מי ישמור עליכם ומי ימכור אתכם ברגע.

 

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x