$
מחירים ומסלולים

בדיקת כלכליסט

רפורמת המכשירים לא הפכה את הקנייה מספקיות הסלולר לכדאית

שלושה חודשים לאחר שהמדינה אסרה על ספקיות הסלולר להעניק הטבות לרוכשי מכשירים במטרה לפתוח את השוק לתחרות, "כלכליסט" מצא פערים של מאות שקלים בין מחירי המכשירים בחברות הסלולר לבין מחיריהם ברשתות החשמל

אופיר דור 07:0024.04.13

אף שבינואר האחרון נקברה סופית הסיבה לרכוש מכשירי סלולר דרך ספקיות הסלולר, לאחר שהמדינה אסרה עליהן לקשור בין רכישת מכשיר לקבלת הטבות, בענף מעריכים כי 70% מהמכשירים עדיין נרכשים דרך הספקיות. מטרת המהלך היתה לפתוח את שוק המכשירים לתחרות, והוא אכן עשה זאת: בדיקת "כלכליסט" מגלה כי חברות הסלולר הגדולות מוכרות את מכשירי הסמארטפון הפופולריים במחירים הגבוהים במאות שקלים מאלו של רשתות המחשבים והחשמל הגדולות. 

לדוגמה, מכשיר סמסונג גלקסי אס 3 נמכר במחיר שנע סביב 3,000 שקל בחברות הסלולר הוותיקות, לעומת מחיר של כ־2,300 שקל בלבד ברשתות כמו בסט מובייל, אייבורי ובאג. מחירו של המכשיר ב־HOT mobile, שנכנסה לשוק לפני שנה, עומד על 2,600 שקל בתשלום במזומן, אך הוא קופץ ל־3,060 שקל אם בוחרים לשלם ב־36 תשלומים.

 

מבדיקת "כלכליסט" שבוצעה בארבע החברות הגדולות ובארבע רשתות מרכזיות בשוק עולה כי רשת אייבורי מציעה את המחירים הנמוכים ביותר לרוב מכשירי הסמארטפון, ובהם מכשיר אייפון 5 וגלקסי אס 3. רשת בסט מובייל שבבעלות קבוצת ח.י, יבואנית מוצרי LG ומוטורולה, הציעה את המחירים הנמוכים ביותר למכשירי נוקיה לומיה 920 ונקסוס 4 של LG. מכשיר 3 Blade של הענקית הסינית ZTE נמכר כיום במחיר הנמוך ביותר ברשת MOBUY שפועלת בסניפי הרשתות שקם אלקטריק, מחסני חשמל, אייס ואוטו דיפו.

 

מבין החברות הסלולריות, המחירים הנמוכים ביותר לרוב מכשירי הסמארטפון נמצאו בפרטנר. בחודש שעבר יצאה פרטנר במבצע הנחות על מכשירי סמארטפון, שעדיין נמצא בתוקף, ומעניין לראות אם היא תישאר הרשת הזולה ביותר גם לאחר שהוא יסתיים. עם זאת, גם מחירי המבצע של פרטנר לא מתמודדים עם ההצעות בשוק הפתוח.

 

 

חברות הסלולר איבדו נתח שוק ו־2 מיליארד שקל

 

חברות הסלולר הוותיקות ספגו מכה קשה בהכנסה החודשית מלקוח מאז כניסתן של שתי מפעילות חדשות לשוק במאי אשתקד והשקתן של המפעילות הווירטואליות. אך מכה נוספת שניחתה עליהן בשנה האחרונה היתה בתחום ההכנסות מציוד קצה. משיחות עם יבואני מכשירים עולה כי בעוד בעבר שלטו החברות ביותר מ־90% משוק מכירות מכשירי הסלולר, נתח השוק שלהן כיום עומד על כ־65%–70% ונמצא במגמת ירידה מתמשכת.

 

הדו"חות הכספיים של החברות לשנת 2012 שהתפרסמו בחודשים האחרונים המחישו את אובדן ההכנסות של החברות הוותיקות מציוד סלולרי. בעוד ב־2011 רשמו שלוש החברות הוותיקות - סלקום, פרטנר ופלאפון - הכנסה מצרפית של 5.4 מיליארד שקל ממכירת ציוד, ב־2012 ירדה הכנסה זו ל־3.4 מיליארד שקל בלבד. מספרים אלו מתחדדים עוד יותר לאור העובדה שהיקף שוק מכשירי הסלולר רק גדל מדי שנה, כתוצאה מחדירה הולכת וגדלה של מכשירי סמארטפון יקרים.

את המכה הקשה ביותר בהקשר זה ספגה פרטנר, שאיבדה הכנסות בהיקף של 852 מיליון שקל ב־2012 ממכירת ציוד - מה שמסביר את הניסיון שלה להציע מחירים תחרותיים כעת.

 

אך המנהג של רוב הצרכנים לרכוש את מכשיר הסלולר שלהם בחברה שבה הם מנויים השתנה מעט בעקבות סדרת החלטות רגולטוריות שהתקבלו בשנים האחרונות בתחום זה. כבר בסוף 2009 נכנסו לתוקף תקנות ניתוק זיקה, ולפיהן חברות הסלולר מחויבות להציע אותם תנאים ללקוחות שרוכשים מכשיר אצלן ולמי שבחר לקנות אותו בשוק הפתוח.

החלק השני של תקנות אלו נכנס לתוקף בינואר השנה, ובמסגרתו נדרשו החברות לבטל כל קישור בין המחיר של שירותים סלולריים לבין מחיר ציוד הקצה. תקנה זאת שמה סוף להצעות ה"חיוב־זיכוי" של החברות הסלולריות, שבמסגרתן שילם הלקוח מחיר גבוה על המכשיר אך קיבל בתמורה הטבות בזמן אוויר מדי חודש.

 

הצרכנים עדיין מעדיפים לקנות מכשיר דרך החברות

 

נראה שהשאלה המרכזית שנותרה היא מדוע רוב הלקוחות ממשיכים לקנות מכשירים סלולריים בחברות הסלולר, אף שהמחירים בהן גבוהים משמעותית והן אינן יכולות להעניק להם הטבות בזמן אוויר כמו בעבר?

 

לדברי גדי שקד, מנכ"ל ברס אלקטרה, נציגת סוני מובייל, "הצרכן עדיין מוכן לשלם פרמיה כלשהי ולרכוש מכשיר ברשת סלולרית כדי להרגיש בטוח לגמרי. רוב האנשים חוששים מהמוניטין שיש לקניית מכשירים בשוק הפתוח, כיוון ששמעו על מקרים שבהם נמכרו מכשירים מחודשים במקום חדשים או שהיו באגים בגרסה העברית של המכשיר. זאת אף שרשתות כמו MOBUY ובאג קונות גם כן את המכשירים דרך היבואן הרשמי ולא ביבוא מקביל", אומר שקד.

 

בחברות הסלולריות מדגישים גם כן את הסיכון הקיים לכאורה בקניית מכשירים סלולריים בשוק הפתוח, ואת העובדה שהם מבטיחים כי כל האביזרים שקונים דרכם מקוריים. אך נראה שטיעונים אלו תקפים בעיקר בקרב שלהן נגד חנויות פרטיות ולא מול רשתות, כיוון שאם הצרכנים מוכנים לקנות מכונת כביסה בשקם אלקטריק ומחשב באייבורי - למה לא לרכוש גם מכשיר סלולרי ברשתות אלו?

 

סמארטפונים. 70% מהמכשירים עדיין נרכשים דרך הספקיות סמארטפונים. 70% מהמכשירים עדיין נרכשים דרך הספקיות

 

החנויות הפרטיות מציעות מחירים נמוכים עוד יותר

 

החנויות הפרטיות, שלא נסקרו בבדיקה זאת, מציעות מכשירים סלולריים במחירים נמוכים עוד יותר מאשר הרשתות הגדולות. החנויות רוכשות את המכשירים בדרך כלל ביבוא מקביל, ומנצלות את העובדה שחלק מהיבואנים הגדולים באירופה מקבלים תנאים עדיפים מהיבואן הרשמי הישראלי.

מנכ"ל יורוקום אילן גרינבוים: "בעבר אנשים קנו יותר בקלות מכשירים ב־4,000 שקל בחיוב־זיכוי, כיוון שהם לא תמיד הבינו את המחיר האמיתי. עכשיו מחפשים סמארטפון זול" מנכ"ל יורוקום אילן גרינבוים: "בעבר אנשים קנו יותר בקלות מכשירים ב־4,000 שקל בחיוב־זיכוי, כיוון שהם לא תמיד הבינו את המחיר האמיתי. עכשיו מחפשים סמארטפון זול" צילום: עומר כביר

 

לדברי אילן גרינבוים, מנכ"ל יורוקום תקשורת, יבואנית נוקיה ו־ZTE, מכשירים שמגיעים ביבוא מקביל לא תמיד מתאימים לתדרים בישראל. "לקוחות צריכים לדעת שהיבואן הרשמי לא נותן אחריות על מכשירים שלא הגיעו דרכו", הוא אומר.

גרינבוים טוען כי לרפורמות בתחום המכשירים היתה השפעה נוספת על הרגלי הקניות של הצרכן: "בעבר אנשים קנו יותר בקלות מכשירים ב־4,000 שקל, כיוון שבמודל ה'חיוב־זיכוי' הם לא תמיד ראו והבינו את המחיר האמיתי של המכשיר. עכשיו הם מחפשים יותר סמארטפונים במחיר נמוך יותר".

 

שינוי נוסף שהתרחש בשוק המכשירים הסלולריים הוא בכל הנוגע למספר התשלומים שבו משולם המכשיר. בעבר הסטנדרט המקובל היה תשלום ב־36 תשלומים, שהשתלב עם מודל ההחזרים בזמן אוויר שהציעו חברות הסלולר, אך גרם ללקוחות לא פעם לשלם על שני מכשירים במקביל. כעת מציעות הרשתות כברירת מחדל שישה או 12 תשלומים, כשפריסה גדולה יותר מעלה את המחיר הכולל ללקוח.

 

מחירי המכשירים לצורך בדיקה זו נאספו מתוך אתרי האינטרנט של החברות. אולם באופן מפתיע MOBUY אינה מפרסמת את מחיריה באתר ובסט מובייל מפרסמת רק חלק מהמחירים, ולכן עלות מכשירים אלו נבדקה גם בסניף דיזנגוף סנטר בתל אביב.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x