$
אינטרנט

מירוץ הרכישות יוצר בועה חדשה

אינסטגרם לא הכניסה אגורה, אבל שווה מיליארד דולר. כדי לנסות להסביר את העסקה, חוזרת וצצה הנוסחה שבודקת כמה שווה משתמש

שלשום, בדרך חזרה מהסופר, עלה לאשתי רעיון לאתר חדש שבטוח יהפוך ללהיט. אוקיי, הצקתי לה, ומה יהיה המודל העסקי? פשוט יהיו לנו המון משתמשים ואז נשים פרסומות? לא יודעת, תמצא משהו, היא ענתה, בטון שמבהיר שאני מתעסק בקטנות - מה אלה בכלל השאלות על הכנסות וכסף? בערב, אחרי שצוקרברג הודיע שפייסבוק קונה את אינסטגרם, הודיתי שהיא צדקה: השאלה ההיא על מודל עסקי היתה מיותרת.

 

לאינסטגרם אין הכנסות. כלום. והיא שווה מיליארד דולר, לפי פייסבוק, או 500 מיליון דולר, לפי הקרנות שעמדו להשקיע בה ימים ספורים לפני המכירה. כפי שמקובל כיום, אינסטגרם מתמקדת בחוויית המשתמש ובצמיחה. כמה פרשנים כבר מצאו הסבר: 1 מיליארד דולר תמורת רשת עם כ־30 מיליון משתמשים זה בעצם 33 דולר למשתמש, וזה מחיר סביר.

 

הנוסחה הזאת קלה לחישוב, אבל לא הגיונית. רבים ממשתמשי אינסטגרם שיתפו בפייסבוק את התמונות שצילמו. כלומר, פייסבוק לא קונה בעסקה הזאת משתמשים חדשים ולפחות חלק מאלה הקיימים מאיימים כבר לעבור לשירות שיתוף התמונות המגניב הבא, כדי לא להיות חלק מהעדר בפייסבוק.

 

הנוסחה הזאת גם מזכירה את ימי הבועה העליזה - תשכחו מהשאלות המטרידות האלה של מודל עסקי. מה שחשוב זה להגיע למספר גדול של משתמשים, ואחרי זה, מתישהו, כבר נמצא דרך לעשות מהם כסף. הנה, זה עובד לפייסבוק, שכבר מראה רווחיות עם מספר עצום של מיליוני משתמשים.

 

מייסדי אינסטגרם מייסדי אינסטגרם צילום: בלומברג

 

גם ל־ICQ, למשל, לא היו הכנסות, וזה לא מנע מ־AOL, שהיתה פייסבוק של שנות התשעים, לשלם 400 מיליון דולר עבורה. אותה AOL ביצעה כעבור שנתיים את אחת העסקאות שמגדירות עד היום את בועת הדוטקום - רכישת טיים וורנר תמורת 162 מיליארד דולר. אותה AOL נסחרה רק שלשום בבורסה לפי שווי של 1.75 מיליארד דולר, ומכרה למיקרוסופט מאות פטנטים תמורת 1.1 מיליארד דולר במזומן. זה כל מה שנשאר מהענקית ההיא.

 

עכשיו הנוסחה נראית פשוטה: אם בשנות הבועה קנו חברות שלא רשמו הכנסות בסכומי עתק וכיום חוזר אותו תסריט, זה סימן שהבועה חזרה. הדמיון מדהים: גם פייסבוק משלמת במזומן ובמניות, רגע לפני שהיא מנפיקה בבורסה לפי שווי עצום של 100 מיליארד דולר - ההנפקה הגדולה ביותר של חברת אינטרנט.

 

ICQ היתה יכולה להיות פייסבוק המקורית, בעיקר עם גב כמו של AOL. החברה הציעה אז לגולשים עמודי פרופיל אישיים ושיתוף מידע, אבל היא נשארה שירות מסרים מיידיים. AOL עצמה היתה שער הגישה לרשת של עשרות מיליוני אמריקאים, עם מילות מפתח מוגדרות מראש, ממש כמו ה"חפשו אותנו בפייסבוק" שאנחנו מכירים כיום, וגם היא קרסה.

 

לכאורה, יש כיום מספר עצום של גולשים, שעליו אפשר כבר לבנות חברות יציבות - בין אם מדובר במשחקים שגובים תשלום קטן ממספר גדול של משתמשים או בשירותי חינם שמתפרנסים מפרסומות. אבל המלחמה בין ענקיות הרשת דוחפת אותן לבצע עסקאות ענק, כשחלקן נולדות מהפחד שהמתחרים יקדימו לרכוש או יציעו סכום גבוה יותר. ככה מתחילה להתפתח בועה חדשה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x