$
חדשות טכנולוגיה

שינוי גישה: טים קוק רוצה להציג את הצד האנושי של אפל

דבריו של מנכ"ל אפל בכנס גולדמן-זאקס מראים שקוק אמנם נאמן למסורת ג'ובס בתחום החדשנות, אבל לא מקבל את גישת "המוצר מעל הכל". ענקית הטכנולוגיה יכולה רק להרוויח מכך. פרשנות

עומר כביר 15:2716.02.12
נדיר לשמוע את מנכ"ל אפל, הנוכחי או הקודם, מדבר. נדיר עוד יותר לשמוע אותו עושה זאת שלא באירוע השקת מוצר מטעם החברה. אבל השבוע טים קוק, היורש של סטיב ג'ובס מאחורי ההגה של חברת הטכנולוגיה הרווחית בעולם, עלה על הבמה בכנס של בנק ההשקעות גולדמן-זאקס. עולם הטכנולוגיה יצא להפסקה
על מנת להאזין ברוב קשב לדבריו.

 

גילויים גדולים לא היו שם (לא שמישהו ציפה שיהיו), וגם הכרזות מפתיעות לא נרשמו (את אלו, הרי, שומרת אפל לאירועים שלה עצמה). אבל כן קיבלנו כמה התבטאויות מעניינות בנושאים שלרוב המנכ"ל עצמו לא טורח לדון בהם.

 

אחד מהם היה החזון של קוק לאפל. "אפל צריכה צריכים להיכנס לשווקים חדשים רק אם היא יכולה לתרום תרומה משמעותית לחברה האנושית, ולא כי אפשר למכור הרבה מוצרים", אמר קוק, ברוח המנכ"ל המיתולוגי. "אפל היא חברה ייחודית ותרבות ייחודית, אי אפשר לשכפל אותה. אני לא מתכוון להיות עד להתפוררותה האיטית. אני מאמין בה בכל מאודי. סטיב הטמיע בנו לאורך השנים את התפיסה שהחברה צריכה ליסוב סביב מוצרים נהדרים".

 

אבל למרות ההצהרה הזו, קוק דווקא ביצע שינויים, מינוריים בינתיים, בהיבטים פריפיריאליים של פעילות אפל. אחד הבולטים שבהם הוא יחס אפל לתנאי העבודה במפעליה, שמאז כניסתו לתפקיד זכה לתפנית חיובית והפך קפדני וביקורתי יותר, לפחות כלפי חוץ. "לכל עובד יש את הזכות לסביבת עבודה הוגנת ובטוחה, נטולת אפליה, שבה הוא משתכר שכר תחרותי", הוא אמר השבוע – התבטאות שספק אם דומה לה יצאה אי פעם מפיו של ג'ובס.

 

קוק, כך נראה, מתכוון להישאר נאמן למסורת שיצר ג'ובס רק בתחומי הליבה של אפל: החדשנות, פיתוח המוצרים, השאיפה למצוינות והרצון לחולל מהפכה בשווקים קיימים או להמציא חדשים. אבל במקביל הוא גם מנסה להפוך את אפל לחברה אנושית יותר. כזו שלא שמה את המוצר מעל לכל, וזוכרת שמאחורי האייפון והאייפד יש מיליוני ידיים עובדות שדואגות להניח כל רכיב ורכיב במקומו.

 

יש שיגידו שמהלך כזה עלול לפגוע באיכות המוצרים שמתקבלים, באפשרויות התמחור שלהם, או ביכולות הפיתוח והחדשנות של העובדים. אנחנו סבורים היהפך: שינוי תדמיתי שכזה לא רק שלא יפגע בחברה, אלא צפוי לחזק אותה ואת מעמדה בשוק. כל עוד אפל תמשיך לייצר מוצרים טובים, אנשים יקנו אותם. אם היא גם תשנה את התדמית שלה, אנשים שעד כמה נרתעו מהדורסנות של אפל יתייחסו אליה אחרת. ולקונים הוותיקים יהיו הרבה פחות רגשות אשמה כשהם פותחים את הקופסה עם האייפד החדש.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x