$
אינטרנט

רצים לספר לחבר'ה

הודעות השרשרת לא מתות: גם ב-2012 כדאי שתעצרו כדי לבדוק מה עומד מאחוריהן, רגע לפני שאתם מעבירים אותן הלאה

הישראלי המכוער היה אתמול הנושא הבוער בפייסבוק. רוכב אופניים שגילה יער מלא בלכלוך העלה את התמונות לרשת החברתית, והציג כרזות שנזרקו שם לאחר הצעת נישואין רומנטית.

כעבור כמה שעות התברר שלסיפור יש עוד צד - הזוג שכיכב בכרזות הגיב גם כן בפייסבוק, וטען שהלכלוך נשאר במקום רק בגלל שכל האירוע התקיים בחשיכה, ובמהלך הבוקר הם כבר ניקו הכל.

 

ההסבר הזה הגיע אחרי שהפרסום התפשט במהירות בפייסבוק. עכשיו לך תוכיח שלא לכלכת ואתה לא מכוער - מרגע שסיפור כזה הופך לוויראלי ברשת החברתית, אין כמעט דרך חזרה. הוא מגיע אל עוד ועוד אנשים שלא נחשפו לסיפור ולעובדות המלאים, ומעבירים אותו הלאה. האם הזוג הכנראה-לא-ממש-מאושר-כרגע באמת התכוון לנקות? אי אפשר לדעת. אבל זה לא באמת משנה, דינם ברשת כבר נחרץ.

 

זה לא מוגבל לאנשים פרטיים: לפני כמה ימים גילו את אותה תופעה בזכיינית ערוץ 2 "רשת". גולשים הפיצו תמונה שמציגה את אחת ממשתתפות "המירוץ למיליון" עם גבס על יד ימין ולאחר כמה שניות אותו גבס עבר ליד שמאל. ל"רשת" היה הסבר פשוט - העורכים הפכו את התמונה. אבל הגולשים המשיכו להפיץ את הסיפור הלאה, בתור דוגמה לתרגיל של ההפקה.

 

הגבס שהחליף צד הגבס שהחליף צד צילום מסך: Facebook

 

זה האופי של הרשת: הסיפורים מקבלים חיים משלהם, ומאבדים קשר עם המציאות. כמו הודעות השרשרת שמיקרוסופט תשלם אם תעבירו הלאה (היא לא), האזהרה ש-WhatsApp תגבה מכם כסף על הודעות (לא ממש, לא) והילד שנעלם (הוא כבר חזר הביתה, תודה). גם אם הסיפור נשמע מאוד משכנע, כדאי פשוט לעצור ולבדוק לרגע לפני שמפיצים אותו הלאה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x