$
סטארט-אפים והון סיכון

AOL לא סומכת על הגולשים

גוגל כבר הבינה שכאשר נותנים להמונים לדבר, שומעים רק את מי שצועק חזק יותר. זו בדיוק הסיבה שבגללה הורידה ענקית החיפוש את מיקום חוות התוכן בדירוג שלה

אסף גלעד 09:2902.12.11

בחודש הקרוב צפוי המגזין "Time" לבחור בסטיב ג'ובס כאיש השנה. אין בחירה שיכולה להיות הפוכה יותר מזו של אותו המגזין רק לפני חמש שנים, אז הוכתר כל אחד מאיתנו כאיש השנה — כלומר הגולש הבודד, זה שבלחיצת כפתור משפיע על גורל האינטרנט כולו. אין בחירה הפוכה מזו, בעיקר כי ג'ובס הוכיח במעשיו את התיאוריה המפורסמת שלו, ולפיה המשתמשים לא יודעים מה הם רוצים עד שלא מראים להם את זה מול העיניים.

 

ואכן, נראה שהגישה של ג'ובס רווחית מאוד, גם אם היא לא ממש משדרת רוח דמוקרטית. השבוע הגיעה אל אותה מסקנה גם ענקית התוכן AOL, כאשר צמצמה משמעותית את פעילות ידע (Yedda), חברה ישראלית שאותה רכשה בשנת 2007, זמן קצר אחרי הכתבה ההיא ב־"Time". הפעילות הישראלית תחזקה את מה שהפך בשנים האחרונות למותג השאלות והתשובות AOL Answers, פלטפורמה המקשרת בין גולשים השואלים שאלות לבין כאלה הכותבים להם תשובות על סמך המומחיות שלהם. הרעיון שמאחורי הקמת הפעילות היה לאמץ את הידע והניסיון של הגולשים כדי לענות על שאלות בתחומים מגוונים שפרסמו גולשים אחרים. ידע פיתחה מעין אלגוריתם המסייע בניתוח סמנטי של השאלות והבקשות ומקל על איתור תשובה הולמת להן.

 

 

מאייר: יונתן וקסמן מאייר: יונתן וקסמן איור: יונתן וקסמן

 

את תחילת הסוף של עידן התוכן מבוסס הגולשים אפשר היה לראות כבר בסוף 2008, מיד לאחר פרוץ המשבר הכלכלי דאז. AOL סגרה את אתר הווידיאו שלה, AOL Uncut שהתחרה ביוטיוב, והורתה למשתמשים להעביר את סרטיהם לאתר חיצוני. בהמשך היא דווקא הקימה שני שירותים מבוססי גולשים: את חוות המאמרים Seed ו־Owl, שאפשרו לגולשים להעלות מאמרים, תמונות ודעות בתגובה לשאלות או לדעותיהם של משתמשים אחרים. אך אלה הפכו, עם רשת Patch המקבצת ידיעות חדשותיות מקומיות שמבוססות על כתיבת הגולשים, לפיל לבן ב־AOL.

 

AOL הבינה את מה שאתרי תוכן רבים כיום מבינים: כאשר נותנים להמונים לדבר, שומעים רק את מי שצועק חזק יותר. ואכן, יצרני התוכן החרוצים ביותר אינם דווקא האיכותיים יותר, ולעתים אף מייצגים אינטרסים מסחריים. גם גוגל כבר הבינה זאת, והורידה את את מיקום חוות התוכן בדירוג שלה, ומנוע החיפוש Blekko אף הרחיק לכת והשמיט מתוצאות החיפוש שלו אתרים דומים כגון DemandMedia ו־ShopWiki.

 

אז נכון, ויקיפדיה היא הצלחה כבירה ודוגמה של מופת לחוכמת ההמונים, אבל אל תטעו: כל מי שנכנס בשבועות האחרונים לאנציקלופדיה החופשית נחשף לבאנר שבו מתחננת ויקיפדיה לתרומות, לא בדיוק מודל כלכלי יציב. למרות נפילות חוזרות ונשנות, AOL ודומותיה עדיין מנסות להסתמך על פרילנסרים שייצרו בפס ייצור מהיר תוכן זול, שידורג גבוה במנועי החיפוש. גוגל, מצידה, עושה כל מה שלאל ידה כדי שהאסטרטגיה הזו לא תצליח.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x