$
חדשות טכנולוגיה

האתגר של סקייפ: האם הרכישה הגדולה בתולדות מיקרוסופט תשתלם?

החלטת חברת התוכנה הגדולה בעולם לקנות את חלוצת הטלפוניה המקוונת מסמנת כיוון חדש לשוק התקשורת. מה השתיים יכולות להרוויח, איך הכל עלול להשתבש ומדוע בכלל הפכה סקייפ למוקד התחרות בין מיקרוסופט, גוגל ופייסבוק?

עומר כביר 16:3211.05.11

מה הקשר בין ענקית תוכנה שמחפשת את עצמה לסטארט-אפ ששינה את שוק הטלפוניה, אבל מפסיד כסף? הרבה פרשנים ואנליסטים בעולם הטכנולוגיה בילו את יום האתמול (ג') בניסיון לענות על שאלה זו בדיוק, אחרי שמיקרוסופט, חברת התוכנה הגדולה בעולם, הודיעה שתרכוש את סקייפ, חברת הטלפוניה הגדולה בעולם, בעסקה בשווי 8.5 מיליארד דולר - במזומן.

 

זהו סכום ענק, גבוה בהרבה מזה שגוגל ופייסבוק שקלו כנראה להציע על השירות. אבל זה סכום קצת פחות ענק עבור מיקרוסופט, שנכון לסוף מרץ היו בקופתה 50 מיליארד דולר במזומנים ופקדונות לטווח קצר. היקף נכסיה הכולל של החברה הסתכם בסוף הרבעון בכ-100 מיליארד דולר, שמימנו כמחצית מההון העצמי שלה שעמד על כ-53.5 מיליארד דולר.

 

"סקייפ מספקת שירות מדהים שמיליוני משתמשים בעולם אוהבים", מסר מנכ"ל מיקרוסופט סטיב באלמר, בהודעה לעיתונות. "יחד נוכל ליצור את עתידה של התקשורת בזמן אמת, ונאפשר לאנשים להישאר בקשר עם משפחתם, חבריהם, לקוחותיהם ועמיתיהם לעבודה בכל מקום בעולם".

 

בעקבות הרכישה תהפוך סקייפ לחטיבה עסקית בתוך מיקרוסופט. בראש החטיבה יעמוד מנכ"ל סקייפ טוני בייטס, שתוארו יעודכן לנשיא חטיבת סקייפ. בייטס יהיה כפוף ישירות לבאלמר.

 

באלמר עם מנכ"ל סקייפ, טוני בייטס. "שירות מדהים" באלמר עם מנכ"ל סקייפ, טוני בייטס. "שירות מדהים" צילום: בלומברג

 

ענק אבוד פוגש צעיר דלפון

 

עסקת סקייפ היא הרכישה הגדולה ביותר בהיסטוריה של מיקרוסופט. היא תצרף לאחזקותיה של הענקית מרדמונד שירות בן 663 מיליון משתמשים רשומים (יותר מפייסבוק, לפי נתוני הרשת החברתית עצמה). משתמשים אלה דיברו ב-2010 במשך 207 מיליארד דקות - שמייצגות הכנסות של 860 מיליון דולר לסקייפ (ירידה של 7 מיליון דולר לעומת 2009).

 

למרות זאת, החיבור בין מיקרוסופט לסקייפ הביא להרמת גבה בקרב פרשנים רבים, שציינו שלא מדובר בהתאמה טבעית: פעילותה של מיקרוסופט, למרות מאמצי החברה לגוון את ההיצע שלה, מתמקדת בעיקר בתחום מערכות ההפעלה (חלונות) והתוכנות המשרדיות (אופיס), וחלק הארי מהכנסותיה מגיע מהשוק העסקי. סקייפ, לעומת זאת, היא חברת אינטרנט הפונה ישירות לשוק הצרכני ונוכחותה בתחום העסקי מינימלית, לפי שעה.

 

יחד עם זאת, אסטרטגיה נכונה יכולה להפוך את החיבור בין השתיים לעסקה מנצחת, שתאפשר לשתי החברות לצאת מהמשברים שבהם הן שקועות. מיקרוסופט מכירה בכך שהפספוס הגדול ביותר בתולדותיה היה ייחוס משמעות זניחה לאינטרנט. היא נחושה בדעתה שלא לחזור על הטעות הזו, וזיהתה את שוק הטלפוניה כאחד השווקים החשובים ביותר בשנים הקרובות.

 

לפני כחצי שנה השיקה החברה את מערכת ההפעלה לסמארטפונים ווינדוס פון 7, שזוכה לשבחים - ולדברי מיקרוסופט, גם למכירות נאות. מאז השקת האייפון ב-2007, זינק המקום שתופסים מכשירים ניידים בעוגת הגלישה ברשת, ותקיעת יתד בתחום זה היא צעד חשוב עבור כל חברה שרוצה לחזק את פעילותה המקוונת.

 

 

סקייפ בכל מקום

 

הנרכשת הטרייה יכולה להשתלב היטב בתנופה מקוונת זו - ומעל לכל בפעילות של ווינדוס פון 7. הפיכת שירות השיחות ברשת (VoIP) לחלק מובנה במערכת ההפעלה לסמארטפונים יכולה לספק לה יתרון משמעותי על פני המתחרים בתחום. אם השילוב ייעשה בצורה חכמה וחלקה, מיקרוסופט תוכל לשווק את המכשירים עם דגש על היכולת לבצע שיחות ולשלוח הודעות מיידיות לכל מחשב ולכל מספר טלפון בעולם, בעלות כמעט אפסית.

 

בעידן שבו ההבדלים בחוויית השימוש בין מערכות ההפעלה ווינדוס פון, iOS (של מכשירי אפל) ואנדרואיד (של גוגל) מצטמצמים במהירות, יכולת כזו יכולה להיות יישום מנצח (Killer App) שיאפשר למיקרוסופט לכבוש נתח שוק משמעותי.

 

ולא רק ווינדוס פון נמצאת על הכוונת של מיקרוסופט: לפי הודעת החברה, סקייפ תשולב גם במכשירים ובשירותים כמו אקס בוקס לייב (סביבת הענן של קונסולת המשחק אקס בוקס, המאפשרת לשחקנים לתקשר ביניהם), תוכנת הדוא"ל והיומן אאוטלוק, ומכשירים שונים שמריצים את מערכת ההפעלה חלונות. נראה שמיקרוסופט מתכוונת להשתמש בסקייפ כשירות תקשורת חוצה פלטפורמות, שיאפשר למשתמשים לנהל רשימה גלובלית של אנשי קשר ולדבר איתם בנוחות מכל מכשיר.

 

גישה ל-663 מיליון משתמשים ואינטגרציה של סקייפ בשירותים שונים של מיקרוסופט יאפשרו לחברה לשפר את יכולות שירותים אלו, ולדחוף אותם ליותר משתמשים - ובכך להגביר את הפופולריות שלהם.

 

מיקרוסופט סוגרת את הפער

 

עידן האינטרנט לא היה פשוט מבחינת מיקרוסופט. מערכת ההפעלה חלונות וחבילת התוכנות אופיס, הלב העסקי של מיקרוסופט, מספקות את מירב הכנסותיה. לאורך השנים ניסתה החברה לגוון את פעילותה: לעתים זכו ניסיונות אלו להצלחה (קונסולת המשחקים אקסבוקס), אבל בתחומים אחרים זכתה החברה לכישלון (הניסיון להילחם בהגמוניה של אפל בשוק המוזיקה, באמצעות הנגן ותוכנת המוזיקה Zune).

 

בשום מקום לא בולט הדבר יותר מאשר בפעילות החברה באינטרנט. למרות הצלחות מוקדמות בסוף המאה הקודמת, כמו פורטל MSN או רכישת שירות הדוא"ל הוטמייל, לא הצליחה החברה להציב תחרות ראויה למתחרות צעירות יותר, ובראשן גוגל.

 

אחרי שזו השתלטה על שוק החיפוש ברשת, היא החלה לנגוס בתחומי הפעילות המבוססים של מיקרוסופוט באמצעות שירותי רשת כמו גוגל דוקס (המתחרה באופיס), או היערכות להשקת כרום OS, מערכת הפעלה קלילה מבוססת-ענן, שתנסה לשנות את הדוגמה שקבעה חלונות, שלפיה מערכת הפעלה צריכה להיות כבדה ומרובת יכולות.

 

עם זאת, בשנים האחרונות החלה מיקרוסופט לבצע מהלכים מוצלחים ששיפרו את פעילותה ברשת: לפני כשנתיים הושק מנוע החיפוש בינג, שזכה לשבחים ונוגס בנתח גוגל בשוק החיפוש. אחר כך, כאמור, בא המהלך המוצלח של ווינדוס פון 7.

 

סקייפ. תוכל להפוך את ווינדוס פון לחזקה הרבה יותר סקייפ. תוכל להפוך את ווינדוס פון לחזקה הרבה יותר צילום: בלומברג

 

חבל ההצלה של סקייפ

 

מבחינת סקייפ יכולה הרכישה על ידי מיקרוסופט להפוך לחבל הצלה. החברה, שהוקמה ב־2003 על ידי מייסדי שירות שיתוף הקבצים קאזה, ידעה תהפוכות רבות לאורך השנים: ב-2005 היא נרכשה על ידי אתר המכירות הפומביות eBay תמורת 2.5 מיליארד דולר - עוד זיווג מוזר שעד היום נחשב בעיני רבים לתמוה במיוחד (אפילו יותר מהנוכחי). החיבור הזה לא נחל הצלחה, וב-2009 eBay מכרה 70% מסקייפ.

 

לאורך השנים האלו הפכה סקייפ לענקית בתחומה: מספר המשתמשים שלה והיקף הדקות שדוברו באמצעותה הפך אותה לגדולה יותר מכל חברת טלפוניה. מצד שני, היא התקשתה לתרגם את הנתונים הללו להכנסות: למרות השקה של שירותים בתשלום, כמו שיחות למספרי טלפון רגילים באמצעות התוכנה, ואפליקציה פופולרית לסמארטפונים, רק 8.8 מיליון משתמשים עושים שימוש בשירותי סקייפ בתשלום, מדי חודש.

 

החיבור עם מיקרוסופט יכול לאפשר לסקייפ לחדור סוף סוף לתחום שבו נמצא הכסף האמיתי: העולם העסקי. לענקית התוכנה יש תוכנת תקשורת ארגונית (Lync), המאפשרת ביצוע שיחות טקסט, שיחות VoIP ושיחות וידיאו פנים-ארגוניות - ואפשר לשער שסקייפ תשולב בה על מנת להרחיב את יכולותיה.

 

סביר גם שמיקרוסופט תפתח על בסיס סקייפ תוכנת תקשורת פנים־ארגונית ובין־ארגונית מתקדמת. תוכנת תקשורת ארגונית בשם Microsoft Skype בהחלט עושה רושם של מותג מנצח, שיהפוך את סקייפ לסיפור הצלחה בעולם העסקי - שמניב הכנסות ורווחים לא מבוטלים.

 

אתגר התרבויות התאגידיות

 

כדי שכל זה יקרה, בכירי מיקרוסופט וסקייפ יידרשו לעמוד באתגר ניהולי אדיר: החיבור בין חברה ותיקה ועתירת ביורוקרטיה מחד, לחברה שבמובנים רבים היא עדיין סטארט-אפ צעיר מאידך, הוא חיבור בין שתי תרבויות תאגידיות שונות מאוד.

 

אם המנהלים במיקרוסופט לא יידעו איך להתמודד עם סקייפ ולא יבצעו את הפעולות הנכונות על מנת לשמור על עצמאות המותג ולקדמו, תוך שילובו בחוכמה עם שירותים, יכולה העסקה היקרה הזאת לפגוע קשה בשתי החברות.

 

מיקרוסופט עלולה לגלות שביזבזה זמן יקר ומשאבים רבים על ניסיון כושל נוסף לחזק את מעמדה בעולם האינטרנט, ובשעה שתעשה זאת, חברות כמו גוגל ופייסבוק רק יגדילו את הפער. סקייפ, מצדה, עלולה להיבלע בתוך הבטן התאגידית של מיקרוסופט, להתמוסס, להיעלם לחלוטין ולהפוך להערת שוליים בהיסטוריה של עסקאות רכישה תמוהות ומיותרות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x