$
התעשייה

במגרש של הגדולים: הישראליות שייחשפו בתערוכת הסלולר היוקרתית בעולם

יותר מ-100 חברות ישראליות ינסו לתפוס את תשומת הלב בתערוכת Mobile World Congress שתיפתח בשבוע הבא בברצלונה. "כלכליסט" מציג ארבע חברות מבטיחות שעורכות הופעת בכורה באירוע

גילעד נס 12:1010.02.11

בתחילת השבוע הבא תיפתח בברצלונה תערוכת התקשורת השנתית Mobile World Congress הנחשבת ליוקרתית בעולם. מדי שנה מתכנסות יצרניות הסלולר וחברות התקשורת מרחבי העולם, גדולות כקטנות, ומציגות את החידושים והפיתוחים בתחום. המכשירים החדשים תופסים את עיקר הכותרות, והשנה לא מדובר רק בטלפונים אלא גם בטאבלטים, כשכל החברות ינסו לנצח את האייפד. אפל עצמה, אגב, לא משתתפת בתערוכה, אף שההשפעה שלה על התחום מורגשת היטב.

 

אבל תערוכת MWC היא לא רק המקום להשקת טלפונים, אלא גם הזדמנות להציג טכנולוגיות חדשות, וחברות סטארט-אפ קטנות מנצלות את הבמה כדי לחשוף את הפיתוחים שלהן. כמדי שנה, תזכה ישראל לייצוג מכובד בתערוכה, בדמות חברות טכנולוגיה המבקשות לנצל את החשיפה לקידום עסקיהן. הנה חלק מהחברות הישראליות שיציגו שם לראשונה.

 

Micropointing: עכבר בגודל מילימטר

 

מסכי המגע שינו את חוויית השימוש בסלולר בשנים האחרונות: במקום לנווט בין תפריטים באמצעות הקשה על לחצנים זעירים, אפשר היום, באמצעות מגע, להגדיל ולהקטין את המוצג על המסך, לנווט באמצעות החלקה ולבצע עוד פעולות בדרך פשוטה יותר. ב-Micropointing, חברה השוהה כיום בחממת "מופת ביהודה" שבקריית ארבע, מאמינים שיש עדיין מקום לעכבר ניווט, ובמיוחד כזה שאינו תופס הרבה מקום. למעשה, העכבר שמפתחת החברה הוא בגודל של קצה עיפרון, בשטח של כמילימטר רבוע.

 

הרעיון עלה במוחו של מייסד ומנכ"ל החברה, אילון תמיר, כבר בשנת 2008, בתקופה שבה החל האייפון להפיץ את בשורת מסכי המגע. "מסך מגע הוא פתרון מצוין לבעיות הממשק של טלפונים סלולריים וטאבלטים, אבל יש עולם שלם של מכשירים שקשה מאוד לשלב בהם מסכי מגע", אומר תמיר. "ב-CES חיפשנו אנשי קשר וחברות רלבנטיות בעולם הסלולר, אבל קיבלנו פניות מחברות רבות בתחומים אחרים, והבנו שהפוטנציאל של העכבר הזה גדול יותר משחשבנו".

 

 

כך, למשל, שלט טלוויזיה יכול לכלול עכבר שכזה, ולאפשר ניווט נוח יותר בין התפריטים. בנוסף, הוא יכול להיות משולב במכשירי שמיעה, מצלמות, ולמעשה כל אביזר המצריך שינוי הגדרות כדוגמת עוצמת קול, בחירה בתפריטים וכדומה. אך גם הטלפונים הסלולריים והטאבלטים משובצי מסך המגע יכולים ליהנות מתוספת של עכבר זעיר.

 

כיום, ניווט באמצעות האצבעות גורם להסתרת חלק משטח המסך, וגם הדיוק המושג בשיטה זו אינו אופטימלי. החברה מקווה לגייס בקרוב כחצי מיליון דולר, שיאפשרו לה להתחיל בייצור, לאחר הגעה להסכמים לשילוב העכבר במכשירים שונים.

 

Lexifone: לתרגם ולהשמיע שיחה בזמן אמת בין דוברי שפות שונות

 

הטכנולוגיה של לקסיפון מסוגלת "לשמוע" משפטים בשפה אחת, להבין את משמעותם (בניגוד להבנת כל מילה בנפרד), לתרגמם לשפה אחרת, ולהשמיע את המשפט המתורגם.

 

תסריט שימושי אחד למוצר הוא כזה שבו מונח טלפון סלולרי בין שני אנשים הדוברים שפות שונות, למשל בין תייר המבקר בחנות לבין המוכר באותה חנות, והשירות מתרגם את המשפטים המוחלפים ביניהם. הטכנולוגיה ומאגר הנתונים של לקסיפון מאוחסנים על שרת של החברה, ולא על גבי המכשיר, כך שניתן להשתמש בשירות בכל מכשיר טלפון.

 

בלקסיפון מתכוונים לפנות תחילה לארבע הארצות המתוירות ביותר - ארה"ב, בריטניה, ספרד ואיטליה - ובהמשך למדינות מתוירות פחות אך כאלו המציבות קשיי שפה גדולים יותר לתיירים, כדוגמת רוסיה, סין, יפן וברזיל. כיום תומכת החברה בתרגום הדדי בין השפות אנגלית, ספרדית ואיטלקית. בנובמבר צפויה החברה לצאת מחממת hiCenter בחיפה, שם היא פועלת כיום, ולהתחיל בסיבוב גיוס בסך 4 מיליון דולר, שיאפשר לה להתרחב למדינות נוספות ולהוסיף שפות כדוגמת צרפתית, גרמנית וסינית

 

 

מייסד לקסיפון, אייק שגיא, בילה את העשור האחרון במחקרים שונים הקשורים לשפות, עד שהחל לעבוד על השירות. לקוחות החברה אמורים להיות עסקים גדולים שבהם קיימת תנועה גדולה של תיירים, כדוגמת בתי מלון, חברות להשכרת רכבים, רשתות של חנויות ומרכזי קניות וכדומה.

 

כל עסק שכזה שאליו תחבור לקסיפון ידריך את לקוחותיו כיצד לחייג למספר טלפון מסוים, המכניס לשיחה את המתווך-מתרגם של לקסיפון, מחבר את השיחה אל יעדה המקורי (גורם בתוך המלון, תחנת המוניות וכדומה), ומאפשר לצדדים לקיים שיחה מתורגמת ביניהם. הטכנולוגיה מבינה את ההקשר שבו נאמרו המילים במשפט, ובשבועות הראשונים להפעלתו של השירות אצל הלקוח מבצעת המערכת, באמצעות בלשני לקסיפון, תיקון והתאמה של מנגנון התרגום בהתאם לביצועי המערכת מול המשתמשים.

 

Bit2Go: לצרוך כל תוכן מהרשת, גם בסלולריים הפשוטים ביותר

 

המוצר הראשוני של הסטארט-אפ הזעיר (3 עובדים) Bit2Go לא ירשים חובבי טכנולוגיה המצוידים בסמארטפונים משוכללים - מערכת הפועלת זה כמה שבועות בחברת פרטנר, ומאפשרת לבעלי טלפונים מתקדמים פחות לעדכן אלמנטים שונים בפייסבוק באמצעות SMS.

 

אך התשתית המאפשרת את המוצר הראשוני הזה נועדה לבצע מטלות מורכבות בהרבה, כפי שמספר מנכ"ל ומייסד משותף בחברה, חנן זכאי. "יש לא מעט חברות שמסוגלות לתרגם אתר שנוצר להצגה בדפדפן המחשב, כך שיוכל להיות מוצג במכשיר הסלולרי בשינויים המחייבים. אנחנו חיפשנו למלא חוסרים אחרים, ופיתחנו מערכת שמסוגלת לעשות הרבה יותר מסתם להציג אתר על גבי הטלפון הסלולרי".

 

המוצר הראשון שזכאי מוכן לחשוף כרגע הוא תוסף לדפדפן (במחשב), שיוצע להורדה בידי חברות הסלולר. התוסף המאפשר לסמן כל פריט באתר שבו אתם נמצאים ולשלוח אותו לטלפון הסלולרי שלכם. לחיצה על הקישור, למעשה סימניה, שתופיע בפורטל ספקית הסלולר, תציג את התוכן כשהוא מותאם למגבלות המסך והטלפון שבו אתם עושים שימוש, בלי להתקין נגן מיוחד על גבי המכשיר.

 

זכאי. "פיתחנו מערכת שמסוגלת לעשות הרבה יותר מסתם להציג אתר על הטלפון" זכאי. "פיתחנו מערכת שמסוגלת לעשות הרבה יותר מסתם להציג אתר על הטלפון" צילום: דמיטרי שביצ'נקו

 

זכאי מדגים את הטכנולוגיה בכך שהוא מסמן קטע וידיאו באתר NBA.COM, ולוחץ על כפתור ה"שלח" שנוצר בדפדפן, ושניות מעטות לאחר מכן אנחנו צופים יחדיו בסרטון, באיכות מצוינת, על גבי הטלפון שלו, המריץ מערכת הפעלה מיושנת למדי.

 

יישום הטכנולוגיה הזו, האמורה להיות מופצת בידי ספקיות הסלולר, יהפוך את הטלפון הנייד למעין פנקס משוכלל, שיוכל לאחסן קישורים לכל תוכן שהמשתמש יבקש שיהיה זמין עבורו גם במכשיר הנייד. בתערוכה בברצלונה מתכוונת החברה לחשוף מערכת בשם BAPS המאפשרת לכל גוף לבנות גרסה ניידת של האתר שלו באמצעות ממשק גרפי פשוט למדי.

 

TodaCell: פרסום חכם לטלפונים החכמים

 

מאחורי מייסד TodaCell משה וקנין כבר יש שתי חברות שעסקו בפרסום - Adwise, שנרכשה בידי חברת אינטרנט צרפתית, וצ'קמייט (CheckM8), כך שהמשך העיסוק בטכנולוגיה שאמורה לשדל את הגולשים להוציא מכספם תמורת מוצרים ושירותים נראה לו טבעי. לפני ארבע שנים כמעט ייסד וקנין את תודהסל, עוד לפני שגל הסמארטפונים החל לשטוף את העולם, אך החברה שלו מתמקדת דווקא במכשירים אלה.

 

תודהסל מתרכזת ביצירת פרסום באתרים ובאפקליקציות סלולריות, ומתרחקת מהפורטלים של חברות הסלולר. השותפים הטבעיים שלה הם ספקי התוכן, וכיום יש לחברה שיתוף פעולה עם כ-30 ספקי תוכן גדולים, ובהם MSN ,AOL, אתר הרשתות החברתיות eBuddy ועוד.

 

החברה מנהלת עבור מפרסמים מערכת הכוללת את כל שלבי הפרסום, כולל כלים לבדיקת יעילות הפרסום ואופטימיזציה של מיקום ופילוח, כדי להניב תוצאות טובות יותר בשלב ה"המרה" - השלב שבו הגולש הופך מצופה פסיבי בפרסומת לכזה המבצע פעולה כלשהי מול המפרסם. כמות החברות המציעה טכנולוגיות פרסום סלולרי הולכת וגדלה, וכוללת גם חברות ישראליות כ-Amobee ו-Inneractive, אולם לדברי וקנין, חברות אלה פונות בעיקר לשיתוף פעולה עם ספקי התקשורת.

 

המודל העסקי של החברה מבוסס על חלוקת הכנסות עם המפרסמים. וקנין מספר כי החברה החלה במכירות לפני כשנה וחצי, והיא צופה להגיע לאיזון ברבעון האחרון של השנה הנוכחית. החברה נמצאת כיום בתהליך לגיוס 6 מיליון דולר, במטרה להרחיב את כניסתה לשוק האמריקאי.

 

"בחרנו להתמקד בתחילה בארה"ב, כיוון שהאימוץ של הסמארטפונים שם גדול יותר מבאירופה, למשל, ושותפי התוכן שלנו שם חווים את זה עם עלייה גדולה בתעבורת המידע", אומר וקנין. בתערוכה תציג החברה מערכת המיועדת למפרסמים קטנים, המאפשרת ניהול מערך פרסום באופן אוטומטי.

 

וקנין. ניהול של כל שלבי הפרסום וקנין. ניהול של כל שלבי הפרסום צילום: דמיטרי שביצ'נקו

 

עוד בתוכניות של הישראליות: שיחות חינם, קליפ אינטראקטיבי וה-GPS הקטן בעולם

 

יותר מ-100 חברות ישראליות יציגו בתערוכה, חלקן בדוכנים ובביתנים עצמאיים, אך רובן תחת ביתן מכון היצוא באולם 2, באזור האירוח של ארגון המובייל הישראלי (IMA) באולם 4. לצד החברות הציבוריות הגדולות כדוגמת אמדוקס, קומברס, אלוט, סרגון, רדוור ואלווריון, החייבות ממילא להציג נוכחות בתערוכה בסדר גודל שכזה, יציגו גם חברות המקוות להיחשף בבת אחת לכמות גדולה של שותפים עסקיים וללקוחות פוטנציאליים.

 

כך למשל, ניתן יהיה לבקר בדוכנים של חברות המטפלות בניטור ובניתוח בעיות שחווים לקוחות הסלולר, כדוגמת Communitake או FeedBox, או חברות שמספקות טכנולוגיה לשימוש בנתוני האיכון של הטלפונים הסלולריים לטובת יצירת מפות עומסים ושירותי ניווט בכבישים, כדוגמת טלמפ, Decell ו־Cellint.

 

שתי חברות שזכו לאחרונה לתהודה עולמית ינסו לנצל את התהילה בתקשורת כדי למצוא לקוחות ושותפים בתערוכה: אינטרלוד של היוצר יוני בלוך, שהציגה לאחרונה את הטכנולוגיה שלה ליצירת וידיאו קליפ אינטראקטיבי, ו-Viber, המאפשרת שיחות בחינם על גבי האינטרנט הסלולרי והאלחוטי.

 

ב-Gonet Systems ילמדו את חברות הסלולר כיצד להפחית את העומס על הרשתות באמצעות העברתו לרשתות WiFi. פתרון נוסף להורדת העומס על רשתות הסלולר יוצג בידי Saguna, כאשר האחרונה משכפלת את התוכן ומציבה אותו על גבי שרתים הקרובים יותר למשתמש הסופי, ובכך חוסכת תעבורה על גבי הרשת לחברת הסלולר וזמן המתנה למשתמש.

 

בהתאם לטרנד החיסכון באנרגיה, תציג טכנוספין הישראלית מערכת המאפשרת לספק את האנרגיה הדרושה להפעלת תחנות הבסיס של חברות התקשורת באמצעות כוחה של הרוח, המניעה טורבינות המוצבות על גבי המגדל שמעל תחנות הבסיס. בניסיון להשתלב בטרנד אחר, תציג We.R טכנולוגיה לשליטה במכשירי חשמל ביתיים בשילוב הטלפון הסלולרי, ואילו בחברת OriginGPS מבטיחים להציג בתערוכה את רכיב ה-GPS הקטן בעולם.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x