$
אינטרנט

תנו לדפדפן לעקוב אחריכם

קשה להודות בכך, אבל כדי לשמור על רשת חופשית יש להקריב מעט מהפרטיות שלנו. האפשרות השנייה היא לשלם

שי ענבל 17:0228.01.11

מיקרוסופט, מוזילה וגוגל פועלות בימים אלה להטמעת פתרונות שיחסמו מעקב אחר הרגלי הגלישה של המשתמשים, שבועות ספורים אחרי הנחיה בנושא מצד ועדת המסחר הפדרלית בארה"ב, ה-FTC.

 

לכאורה, מדובר בהוראה מבורכת שהחברות אימצו במהירות מרשימה. מיקרוסופט ומוזילה הצהירו שהפיצ'ר יגיע בגרסאות הדפדפן הבאות, וגוגל הוציאה כבר השבוע תוסף בשם "Keep My Opt-Outs" שמעניק למתקיניו הגנה מאיסוף מידע על ידיה.

 

אבל מבט מעמיק מגלה ששלושת הפתרונות הם חסרי תועלת במקרה הטוב, ובעייתיים במקרה הרע. ניסיון העבר מלמד שרק משתמשים מתקדמים יטרחו להתקין את התוסף הייעודי או לנבור במסך ההגדרות כדי למצוא את האפשרות הנכספת. מדובר באותם אנשים שככל הנראה כבר דאגו מראש להתקין תוספים המסייעים בהגנה על פרטיות בסגנון Adblock, ועבורם הפתרונות שמציעות החברות לא רלבנטיים בכל מקרה.

 

  צילום: shutterstock

 

כל הצדדים מרוויחים

 

אבל יש גם צד נוסף למדיניות חסימת המעקב. בעוד שהרושם שנוצר מהנחיית ה-FTC הוא שכל האתרים שעוקבים אחרינו עושים שימוש לרעה במידע, למעשה רוב המידע הזה הוא אנונימי, אינו כולל העברה של פרטים אישיים לשום גוף שהוא, ונאסף לצורכי פרסום בלבד. השימוש שנעשה בהרגלי הגלישה הוא לצורך מיקוד פרסומות והפיכה שלהן לבעלות ערך - גם עבור הגולשים.

 

מהמצב הזה כל הצדדים מרוויחים במידה מסוימת: בעלי האתרים יכולים להתפרנס ולהמשיך לתת תוכן בחינם, חברות כמו גוגל ויאהו יכולות להתקיים על פרסום, וכן, גם המשתמשים יוצאים נשכרים. אף על פי שקשה להודות בכך, ההקרבה הקלה הזו של פרטיותנו היא אחד הגורמים לכך שהאינטרנט נותר חופשי, ולעובדה שרוב האתרים אינם ממהרים לאמץ מודל של תשלום עבור תוכן.

 

מובן שאסור להקריב את פרטיותנו על מזבח התוכן ללא גבול, ולאפשר לאסוף כל מידע עלינו. אבל אלה שלא מוכנים בשום אופן לראות או לקבל פרסומות, ממוקדות ולא ממוקדות, עלולים להביא למצב שבו האינטרנט יהיה נתון מאחורי יותר ויותר חומות תשלום.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x