$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי: גוגל מפנה עורף לניטרליות הרשת

דיווח על הסכם מפוקפק בין ורייזון לגוגל מלמד על שינוי מגמה באסטרטגיית ניטרליות הרשת של גוגל; בינתיים מנכ"ל החברה חושף נתון מדהים על כמות המידע בעולם; ולמרות כל חורי האבטחה, ממשלת בריטניה לא מצליחה להיפרד מ-IE6

יוסי גורביץ 12:5505.08.10
כל העדכונים, הכתבות והמדורים של טכנולוגי - היישר לפייסבוק שלכם

 

ניטרליות רשת בשלושים שקלי כסף?

 

במשך שנים, היתה גוגל השופר העיקרי של דוקטרינת ניטרליות הרשת – התפיסה שלספקיות רשת וסלולר אסור להתערב בתעבורת המידע, לא להפלות גולשים כבדים ולא להתערב בתכנים. גוגל טענה שהתערבות כזו תפגע ביזמות, בתחרות, ובאופן כללי תהיה רעה לעולם. מתנגדי ניטרליות הרשת – בעיקר ספקיות רשת שנמאס להם ממשתמשים כבדים ששותים להן את רוחב הפס – טענו שגוגל תומכת בניטרליות רשת משום שכך היא מתחמקת מלשלם את המחיר המלא שעולים שירותיה, ובכך היא מגלגלת את המחיר לפתחן.

 

העניין הוא שלחברות גדולות אין אידיאולוגיה: לא יכולה להיות להן. אסור, למעשה, שתהיה להן. הן מחויבות, חוקית, רק לדבר אחד: לרווח לבעלי המניות שלהן. בפרפרזה על האמירה הידועה על בריטניה, לגוגל אין אידיאולוגיות, יש לה רק עקרונות זמניים.

 

גוגל הואשמה בעבר שמכרה את ניטרליות הרשת; הפרשה ההיא דעכה מהר מאוד. הפרשה הנוכחית כנראה רצינית יותר. על פי שורה של דיווחים, גוגל הגיעה להסכם עם ספקית הרשת והסלולר האמריקאית ורייזון שלפיו האחרונה תימנע מלהתערב בתעבורת רשת רגילה – אבל היא תוכל לעשות ככל העולה על רוחה בתעבורת רשת סלולרית. היא תוכל, למשל, לקדם "תוכן פרמיום". כלומר, גוגל חילקה את הרשת עם ורייזון. עכשיו יש שתי רשתות, אחת שבה גוגל תומכת בניטרליות רשת ואחת שבה היא שותקת בנושא. לגמרי במקרה, הרשת השנייה היא זו שבה צפוי עיקר הפיתוח בעתיד הקרוב.

 

לגמרי לא במקרה, ורייזון היא שותפה בכירה של גוגל בקידום האנדרואיד והמכשירים שמריצים אותה. לגוגל יש עניין בקידום סוגים מסוימים של תוכן ברשת הסלולרית, במיוחד תוכן יוקרתי שיכול למשוך מפרסמים ומודעות.

 

שתי החברות נמנעו מלהגיב – נמנעו אפילו מלהכחיש. אבל מנכ"ל גוגל אריק שמידט אמר שגוגל ו-וורייזון "מחפשות דרכים לגשר על הפער בין 'ניטרליות רשת בכל מחיר' ובין ההתנגדות ההיסטורית של חברות הטלקום לתפיסה הזו". מה שאומר שכנראה שהחשדות במקומם.

 

ואם כבר שמידט...

 

זה לא אנחנו, זה אתם

 

שמידט דיבר אתמול (ד') בכנס על טכנולוגיה וכלכלה, והוא אמר שורה של דברים מטרידים. נתחיל מהמפעים שביניהם: על פי החישוב של שמידט, בזמן האחרון יוצר המין האנושי מדי יומיים כחמישה אקסה-בייט של מידע, שהם כחמישה מיליארד ג'יגה-בייט של מידע – כלומר, יותר מסך כל המידע האנושי שנוצר מאז ראשית ימי התרבות ועד תחילת 2003. ביומיים. בואו נאמר שהוא טועה ושזה קורה כל שבוע. עדיין, המספר הוא מדהים, בלתי נתפס. עכשיו, רוב מוחלט של המידע הזה לא מועיל לאף אחד, אבל זה היה נכון תמיד.

 

שאר הדברים של שמידט היו מדאיגים יותר. הוא אומר שמתרחשת מהפכת מידע, שהמין האנושי – כולל הוא עצמו, שהיה ילד בשנות השישים – כלל לא ערוכים לה. הוא העריך שמחשבים מסוגלים, כיום, לצלם 14 תמונות של כל אדם שמחובר לרשת – ושיש להם סיכוי טוב לזהות את האדם המדובר. כמו כן, שירותי מיקום מסוגלים כיום לזהות, בדרגה גבוהה של דיוק, לא רק איפה אדם מסוים, אלא לאן הוא מתכנן ללכת.

 

שמידט, כמובן, לא מתעכב על חלקה של גוגל ביצירת העולם הנורא הזה. הוא רוצה להאיץ את התהליך: הוא טוען שהטכנולוגיה טובה בבסיסה, ושמה שצריך לעשות הוא לוותר על שאריות הפרטיות – הוא מכנה אותה "אנונימיות" – משום שב"עידן של איומים א-סימטריים, היא מסוכנת מדי". הנה לכם מפת הדרכים לעשור השני של גוגל.

 

שמידט לא לבד, כמובן.

 

שמידט. רוצה להאיץ את התהליך שמידט. רוצה להאיץ את התהליך צילום: בלומברג

 

מעקב אחרי כל צעד

 

ככל שפרסומות מוכיחות את עצמן כבלתי יעילות – ומחקרים כבר הוכיחו שמשתמשים מזהים בתוך זמן קצר היכן מופיעות מודעות, ופשוט לא מסתכלים לשם – המפרסמים חייבים להפוך את הפרסומות שלהן לאחת משתיים: או צווחניות יותר, מה שיאלץ את המשתמש להתייחס אליהן, או חודרניות יותר - כדי שניתן יהיה להתאים אותן בדיוק לצרכיו של הגולש. מאחר שפרסומת מצווחת גוררת בדרך כלל רגשות שליליים כלפי המוצר שהיא מקדמת, בצדק מוחלט, המפרסמים הולכים על חדירה לפרטיות.

 

דיווחנו כאן לפני כמה חודשים על פיתוח יפני, מעין סלולר שהוא בעצם אזיק אלקטרוני ושמדווח למעבידיו של מועסק על כל תנועה שלו. מישהו המציא עכשיו שירות דומה, רק שהוא מיועד ללקוחות. השירות נקרא Shopkick, והוא מיועד לתת לבעלי החנות מידע מדויק מאוד על מה רצה וראה הלקוח.

 

בדרך כלל, חנות גדולה לא יודעת שיש בה לקוח עד שהוא מתייצב בקופה עם המוצרים שבחר, בהנחה שהוא עושה את זה. הרעיון כאן הוא לבקש מלקוחות להתחבר לשירות, שיעקוב אחרי כל צעד שלהם מהרגע שהם נכנסים לחנות ועד לקופה. הם מתקינים מכשירים שפולטים צלילים בלתי נשמעים, שנקלטים על ידי סלולרים שהאפליקציה של Shopkick הותקנה בהם. התוצאה היא מיפוי של מסעו של הלקוח ברחבי החנות, מפה שעשויה לתת לבעלים מושג טוב יותר על מה אנשים רוצים, ואולי גם מה מפריע להם.

 

ב-Shopkick טוענים שבשל הדיוק הרב שלהם, לשיטה שלהם יש יתרון על כל מיני שירותי מיקום אחרים, שנשענים על GPS – שאיננו מדויק מספיק ושיכול להצביע על נוכחותך גם כשאתה בחנות הסמוכה. ולמה שמישהו יפעיל אפליקציה כזו מרצונו החופשי? או. המטרה היא לשכנע בעלי חנויות לתת הנחות למפעילי האפליקציה. השיטה הרגילה: מסור הרבה פרטים על עצמך, ששווים כמסתבר לא מעט כסף, וקבל כמה חרוזי זכוכית.

 

ממשלת בריטניה תקועה ב-2001

 

אחד הדפדפנים הוותיקים בעולם הוא אינטרנט אקספלורר 6, ששוחרר לשוק באוגוסט 2001. מדובר, נזכיר, בתקופה שמגדלי התאומים עדיין פיארו את קו הרקיע של ניו יורק. גוגל היתה סטארט-אפ שאפתני. יאהו היתה מעצמת רשת. פייסבוק לא היתה אפילו חלום דלוח במוחו של מארק צוקרברג וחיבור מהיר לרשת היה נדיר למדי. IE6 עבר את זמנו ב-2005 בערך, כשפיירפוקס התחיל למתוח את שריריו, והיום הוא סוס חולה ופגוע שהגיע הזמן להפוך אותו לדבק. אפילו מיקרוסופט מסכימה: היא קוראת לאנשים לא להשתמש בדפדפן הזה. הוא מסוכן מדי. גוגל הודיעה בתחילת השנה שהיא תפסיק לתמוך בו בחלק משירותיה.

 

אחת הסיבות ש-IE6 עדיין מחרחר היא שהמון ממשלות התקינו אותו ושכחו מכל העניין. לפני כשנה, התחננו עובדי מחלקת המדינה בפני הילארי קלינטון שיותר להם להתקין פיירפוקס. היא טענה שיש עלויות כבדות לצעד הזה, מבלי לדעת שפיירפוקס הוא דפדפן חינמי.

 

עשרות אלפי גולשים בריטים חתמו על עצומה שמטרתה לשכנע את ממשלת הוד מלכותם לנטוש סוף סוף את הדפדפן החולה ולעבור למשהו מתקדם יותר. הממשלה מסרבת: היא טוענת שמיקרוסופט הבטיחה לאבטח את הדפדפן עד 2014. זה נכון, ומיקרוסופט מוציאה טלאי על גבי טלאי, אבל היא – כאמור – מתחננת בפני כל מי שמוכן לשמוע שיעבור למשהו מתקדם יותר, רצוי אינטרנט אקספלורר 8. ממשלות צרפת וגרמניה הכריזו, לאחר הפריצה הסינית לגוגל בתחילת השנה, שאין להשתמש בגרוטאה הזו יותר.

 

הממשלה הבריטית חוששת מהוצאות. היא צריכה, לדבריה, לבחון את הדפדפנים החדשים ולוודא שהאפליקציות הממשלתיות עובדות עליהן. זה ייקח חודשים ויעלה לא מעט כסף. אבל בהתחשב בכך שמיקרוסופט תפסיק את התמיכה בסוס המת הזה בתוך ארבע שנים, הממשלה תצטרף לעשות זאת במוקדם או במאוחר. המשך יבוא.

 

קצרצרים

 

אחרי הפריצה הסינית לשרתי גוגל, שבוצעה באמצעות פרצת אבטחה באינטרנט אקספלורר של מיקרוסופט, הוציאה ממשלת גרמניה אזהרה רשמית מפני שימוש בו. עכשיו תורה של אפל להיות באותה הקלחת: אחרי שהתברר שפרצת אבטחה חושפת את משתמשי כמעט כל הגאדג'טים של אפל להשתלטות עוינת, מזהירה ממשלת גרמניה משימוש בהם. כנראה שמדובר בבעיה רצינית במיוחד, כי אפל טרחה אפילו להגיב, הודתה שאכן יש בעיה וטענה שהיא מטפלת בה.

 

השבוע הזה הוא ממש לא השבוע של RIM, יצרנית הבלקברי: שורה של מדינות חשוכות במפרץ הפרסי – סעודיה, איחוד האמירויות וקצת כוויית – מאיימים לבעוט את המכשיר שלה החוצה (כוויית תסתפק בצנזורה, תודה), ועכשיו הצטרפה לחגיגה גם אינדונזיה, שהודיעה שגם היא שוקלת לאסור על הבלקברי. ואם זה לא היה מספיק, אז הנציבות האירופית הודיעה בעליצות שהיא ממליצה על האייפון ועל מכשירי HTC, ולא על בלקברי, כסמארטפונים הראויים לעובדיה.

 

מנכ"ל אורקל לארי אליסון, אחת הדמויות היותר צבעוניות בעמק הסיליקון, עשה אתמול משהו מועיל לשם שינוי: הוא הודיע שיתרום 95% מרכושו לשלל ארגוני צדקה עם התפגרותו. הוא עשה זאת במסגרת מסע הצדקה של ביל גייטס ו-וורן באפט, שמשכנעים מיליארדים להיפטר מכל הרכוש שהם לא באמת צריכים. עד כה, 40 מיליארדרים – ביניהם ג'ורג' לוקאס ואחד ממייסדי מיקרוסופט, פול אלן – כבר הודיעו על הצטרפותם.

 

חברת המשחקים החברתיים זינגה הודיעה שתציין השקת משחק חדש כלשהו שלה – גרסת לאס וגאס למשחק Mafia Wars – בכך שתפוצץ משאית משוריינת בלאס וגאס האמיתית, כדי לחגוג איזו משימה במשחק. נקווה שלפרנסי לאס וגאס יהיו רעיונות אחרים.

  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x