$
אינטרנט

סין נגד גוגל: מה עומד מאחורי העימות החדש

אחרי שגוגל נכנעה שוב ושוב למשטר הסיני, הוא עדיין מתנכל לה. למה? אולי כדי לעזור למנוע החיפוש המקומי באידו

רחל בית אריה, בייג'ינג 12:2429.06.09

לפני כשבועיים שידרה רשת הטלוויזיה הממלכתית של סין "תחקיר" שטען כי מנוע החיפוש גוגל־סין מפר את החוק בכך שהוא מפנה לאתרי פורנו. למשל, כשמגגלים את המילה "איר־זי" ("בן" בסינית) הוא מעלה הצעות להשלמה אוטומטית של החיפוש, ובהן חיפושים של אתרי סרטי "בנים ואמהות" לא כל כך תמימים.

כלי תקשורת ממלכתיים אחרים חזרו על ההאשמות, ובתוך שעות נהפכה גוגל לשם המושמץ במדינה.

 

ההצעות של גוגל להשלמות אוטומטיות של החיפוש מעידות אמנם בעיקר על מה שהסינים מקלידים, אך גוגל נכנעה מיד, ולמחרת חסמה את אפשרות השלמת החיפוש האוטומטית בגרסה הסינית של המנוע שלה. החברה גם התחייבה למחוק מתוצאות החיפוש אתרים המכילים תמונות שמציגות עירום מלא או חלקי.

 

ואז נכנסו לתמונה הגולשים הסינים. זמן קצר לאחר פרסום ה"תחקיר" חשף עיתון מקומי סיני שאחד ה"אזרחים המודאגים" שרואיינו לכתבה בטלוויזיה הממלכתית הוא למעשה עובד התחנה. הרשת התפוצצה בתגובות לועגות וכועסות, ורבבות חזרו על השאלה: למה הטלוויזיה הסינית טיווחה דווקא את גוגל, ולא אמרה מילה על מנוע החיפוש הסיני באידו, שמציע את אותן תוצאות חיפוש בדיוק?

 

שאלה טובה. הכניסה של גוגל לסין ב־2005 עוררה ביקורת בעולם. רבים תהו איך ציות לחוקי הצנזורה הדרקוניים של סין מתיישב עם המוטו של גוגל "אל תהיה רשע". גוגל ענתה שמוטב כך, כי הדמוקרטיה וחופש הביטוי ירוויחו יותר אם החברה תפעל בסין מאשר אם לא תפעל בה. ואף על פי שהטיעון מתחסד, הוא כנראה נכון. שירותי גוגל הועילו רבות לפריחת האינטרנט בסין ולהפיכת הרשת למעין מסלול עוקף לקידום חופש הביטוי. גולשים סינים רבים סיפרו בעבר שהשימוש בגוגל הוא שהוביל אותם לראשונה לאתרים בינלאומיים ועודד אותם ללמוד שפות זרות ולקרוא כלי תקשורת שאינם בשליטת הממשלה הסינית.

 

אבל האם זו סיבת ההתנכלות? בסין, כמו בסין, קשה לדעת. אינטרסים של המפלגה, של הציבור ושל חברות מסחריות מתערבבים זה בזה ובהחלטות הצנזור. אחת ההשערות היא שהמתקפה על גוגל באה כדי לפצות את מנוע החיפוש הגדול בסין, באידו. באידו מאבד לאחרונה את נתח השוק שלו לטובת גוגל, ובעצמו הותקף לאחרונה על ידי הטלוויזיה הממלכתית הסינית על כך שהציג קישורים ממומנים כתוצאות חיפוש אמיתיות.

 

ואולי הטלוויזיה הממלכתית מנסה להוכיח רלבנטיות על ידי הצטרפות למלחמה בפורנוגרפיה, שתפסה שוב תאוצה בסין. ואולי, בכלל, אנחנו רואים כאן את הגרסה הסינית של מלחמת המדיה הישנה במדיה החדשה, כשהשלטון ושלוחותיו מתגייסים לטובת המדיה הישנה, המוכרת והנשלטת. ספק אם זה יעזור להם.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x