$
חדשות IT

אופנת ההנפקות בארה"ב: עוד דרך לגרד מזומנים

חברות הייטק אמריקאיות פונות לבורסה בשיא המיתון. את ההכנסות מההנפקה בעלי המניות ייקחו הביתה, ורק אחוזים מעטים יישארו בחברות וישמשו לרכישות ופיתוח

גילעד נס 10:1223.05.09

מתחילת חודש אפריל נרשמו בבורסת הנאסד"ק ארבע הנפקות של חברות הייטק: של Rosetta Stone, יצרנית תוכנה ללימוד שפות, המפיצה אותה באמצעות תקליטורים ואתר אינטרנט; של BridgePoint Education, חברה המפעילה אתר לתוכני חינוך; של DigitalGlobe, מפעילת לוויינים המספקים תמונות לתעשיית הנפט ולממשל האמריקאי, כמו גם לשירותי המפות של גוגל ומיקרוסופט; ושל Changyou.com, חברה סינית המפעילה אתרי משחקים.

 

בסוף 2008 ערכה חברת המחקר האמריקאית The 451 Group סקר בקרב 127 מוסדות פיננסיים בארצות הברית ובאירופה. הנסקרים העריכו שב־2009 יתבצעו רק שבע הנפקות ראשונות לציבור של חברות טכנולוגיה. בקצב הזה, מספר ההנפקות השנה יהיה כפול. מה פספסו המומחים?

 

שתי תכונות מאפיינות את כל חברות הטכנולוגיה שהונפקו מאז אפריל ושמתכננות להנפיק בקרוב: הן חברות ותיקות, והן רווחיות או קרובות ללהפוך לרווחיות. רוזטה סטון, למשל, נוסדה ב־1992, וב־2008 הרוויחה כ־10 מיליון דולר על הכנסות של כ־210 מיליון דולר. DigitaGlobe הרוויחה ב־2008 54 מיליון דולר. חודש לפני ההנפקה היא לוותה 355 מיליון דולר, ובאמצעות ההנפקה גייסה 280 מיליון. מטרת ההנפקה היתה פשוט ליצור את מה שמכונה "אירוע נזילות" - יצירת כסף מזומן באמצעות מכירת מניות. למשקיעי החברות הללו ולעובדים שקיבלו מניות כנראה כבר נמאס לחכות שהשוק יתאושש, והם החליטו לאושש את חשבון הבנק שלהם באמצעות יצירת לחץ על החברות לבצע הנפקה. 

 

הנפקת צ'יינג'יו בתחילת אפריל. מנסים ליצור "אירוע נזילות" הנפקת צ'יינג'יו בתחילת אפריל. מנסים ליצור "אירוע נזילות" צילום: בלומברג

 

על פי חברת Renaissance Capital, העוקבת אחר שוקי ההון בעולם, בין 48% ל־91% מהסכומים שגייסו ויגייסו חמש משש החברות (למעט SolarWinds) באמצעות ההנפקה יעברו מיידית לכיסם של משקיעים ובעלי מניות אחרים בחברות, ולא ישמשו את החברות לביצוע רכישות, מחקר ופיתוח ושיווק - המטרות שלשמן חברות מבצעות הנפקה ראשונית - ברוב המקרים. SolarWinds היא הצדיקה היחסית בסדום הפיננסי הזה: "רק" כרבע מהסכום שגייסה יוזרם לכיסי בעלי המניות, ולא יישאר ברשות החברה לשם השקעה בפיתוחה.

 

הסיכוי שנראה חברת טכנולוגיה ישראלית מנפיקה בקרוב קטן בהרבה. בחברות הישראליות השקיעו בעיקר קרנות הון סיכון, שאמנם אורך חייהן עומד על 7–10 שנים, אולם הן מעדיפות להמתין עם הנפקת החברות שבהן השקיעו כדי להרוויח יותר בהנפקה שתתבצע לאחר שהשוק יתאושש (ולרוב מעדיפות למכור את החברה במקום להנפיקה). חברות ההייטק שהנפיקו עכשיו בארה"ב, לעומת זאת, נשלטות בעיקר בידי משקיעים מוסדיים, קרנות גידור ומוסדות פיננסיים גדולים אחרים. עבור המוסדות הללו כל החזר על השקעה הוא מבורך בימים אלה, ולכן העדיפו ציפור אחת ביד משתיים ב־2010.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x