$
חדשות טכנולוגיה

מכירות הנטבוקים בעולם ירדו ב-26% - בישראל הן הוכפלו

ברבעון הראשון של 2009 התכווץ בחדות שוק הניידים הזעירים העולמי, בעוד שבארץ החגיגה נמשכת. חני שטרן מחברת המחקר IDC: "נתוני מכירות הנטובקים בארץ הם מעבר לכל מה שציפינו"

אסף גלעד 15:3114.05.09

המחשבים הזעירים והזולים יחסית - הנטבוקים - נחשבו התקווה הגדולה של שוק המחשוב העולמי. כעת מתברר שגם הם,אינם חסינים בפני אובדן תיאבון הרכישה בכלכלה העולמית. חברת המחקר DisplaySearch חושפת נתונים המצביעים על ירידה של 26% בהזמנות הנטבוקים על ידי הקמעונאיות. 

 

ברבעון האחרון של 2008 הוזמנו 8 מיליון נטבוקים, ואילו ברבעון הראשון של השנה ירד מספרם בחדות ל-5.9 מיליון יחידות בלבד. הנטבוקים היוו כחמישית מכלל המחשבים הניידים שנמכרו בעולם ברבעון הראשון - בסך הכל נמכרו ברחבי העולם 30.3 מיליון מחשבים ניידים בתקופה זו.

נטבוקים. Acer מובילה נטבוקים. Acer מובילה צילום: Mosieur J. cc-by

 

המותג המוביל במכירות ברבעון האחרון היה חברת Acer שמכרה 1.8 מיליון יחידות, 30% מכלל ההזמנות. לאחריה ניצבת אסוס שמכרה 900 אלף יחידות. HP מכרה 700 אלף יחידות, דל מכרה 400 אלף ואילו טושיבה ולנובו הסתפקו בכ-200 אלף כל אחת. הנפגעות הגדולות מהירידה במכירות הן לנובו, שרשמה ירידה של 50% במכירות, ואסוס שמכרה 47% פחות ביחס לרבעון הקודם.

 

מכירות השבבים ירדו בהתאם

 

גם הביקוש של יצרניות המחשבים לשבבי ATOM, מעבדי אינטל המיועדים לנטבוקים, רשם ירידה ברבעון האחרון. חברת המחקר IDC מצאה כי משלוחי שבבי ה"אטום" רשמו ירידה של כ 33% במהלך הרבעון הראשון של השנה בהשוואה לרבעון הקודם. אך בניגוד למצופה, IDC אינה כורכת זאת בירידה במכירות הנטבוקים אלא בכך שברבעון הרביעי הצטיידו יצרניות המחשבים במעבדי אטום רבים מדי, וכעת הן משתמשות במלאי הנוכחי שלהן.

 

לשם השוואה, הירידה במכירת מעבדים למחשבים אישיים ירדו מאז הרבעון הרביעי של 2008 ב 11% בלבד. לפי IDC, מכירות מעבדי האטום מהווים רק 21% מכלל מכירות השבבים לשוק הניידים באינטל, ו-6.5% מכלל הכנסותיה.

 

ובישראל? החגיגה בענף הנטבוקים נמשכת. לא רק שנתוני מכירות הנטבוקים אינם מתכווצים - הם מכפילים את עצמם. ברבעון הראשון של השנה נמכרו 24,241 נטבוקים, בעוד שברבעון האחרון של השנה החולפת נמכרו 12,386 בלבד, כך לפי נתוני IDC ישראל. 90% מהנטבוקים שנמכרו ברבעון האחרון מצאו את דרכם למגזר הפרטי. "הגדילה בכמות הנטבוקים מוסברת בין השאר על ידי המיתון הכלכלי שמוביל לקוחות לחפש תחליף זול למחשב האישי", אומרת חני שטרן מ-IDC ישראל, "עם זאת, נתוני מכירות הנטבוקים ברבעון החולף הם מעל ומעבר לכל מה שציפינו - ההערכה המקורית דיברה על כ-10 אלפים יחידות בלבד".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x