• תפריט
אינטרנט

פורנו נגד דואר זבל: גוגל ככלי השמצה

בלוגר קיבל דואר זבל מאתר חב"ד, וכנקמה גרם לכך שחיפוש שם החסידות בגוגל מוביל לתמונות עירום. עקב פרסום הסיפור ב"ידיעות אחרונות" הספאם הפסיק, ושוב נוכחנו לדעת כמה קל לפגוע בשם אדם או קבוצה באמצעות האינטרנט

דורה קישינבסקי 17:3211.05.09
בשבוע שעבר דווח ב"ידיעות אחרונות" כי חיפוש המונח "חב"ד" בגוגל מוביל לתמונות של נשים מעורטלות. מאחורי התמונות הסתתר סיפור נקמה אינטרנטי: גולש שקיבל כמויות גדולות של עלוני אימייל מחב"ד החליט להכות את החסידות במקום שבו זה הכי כואב - גוגל. זו לא הפעם הראשונה שבה מתבצעת מניפולציה על מנוע החיפוש גוגל כדי להגחיך או להעליב אויבים, אך זה אחד המקרים הבולטים ביותר שנראו עד עתה בישראל.

 

הבלוגר הזועם השתמש בווריאציה על מה שמכונה בחו"ל "הפצצת גוגל" (googlebombing). הוא העלה תמונות ארוטיות שונות לאתר שלו, "זבל", תוך שימוש מסיבי במילה "חב"ד" בתיאורי התמונות - למשל, "תהנו, אברכי האינטרנט של חב"ד" או "להלן פרסומים של זונות שהגיעו בין הדואר של חב"ד". מנוע חיפוש התמונות של גוגל, שמנתח תמונות באופן אוטומטי על פי ההקשר שלהן באתר, הסיק כי מדובר בתמונות שקשורות לחב"ד והציג אותן בתוצאות החיפוש הרלבנטיות.

 

אלכס לוין, בעל טור באתר "מחלקה ראשונה" (News1) שרשום כמנהל הבלוג "זבל" וחתום על הפוסטים המועלים אליו, אומר כי לא הוא העלה את התמונות או יזם את הרעיון, אלא שותפו לבלוג ש"לא רוצה להיחשף". לדברי לוין, לא היה מדובר בנקמה אלא בניסיון נואש להשיג את תשומת הלב של חב"ד. "כל הפניות אליהם להפסיק את המשלוח של דואר הזבל לא עזרו. כל חברה וארגון גדול מחפשים את עצמם באינטרנט, והיה מובן מאליו שיפריע להם כשכולם יבואו ויראו דברים כאלה. לא היתה כוונה לפגוע - רק להגיד להם משהו. ובאמת מאז הפרסום ב'ידיעות אחרונות' לא הגיע אף דבר דואר. סוף סוף שקט".  

תוצאות החיפוש למילה "חב"ד" בגוגל תמונות. הטקסטים השליליים נשארים בראש התוצאות זמן רב תוצאות החיפוש למילה "חב"ד" בגוגל תמונות. הטקסטים השליליים נשארים בראש התוצאות זמן רב צילום מסך: google.com

 

פגיעה בזהות האינטרנטית

 

מנוע החיפוש של גוגל מקובל בעולם כאמצעי ראשון לבירור מידע. התוצאות הראשונות שמתקבלות כשמחפשים שם של אדם או של ארגון בגוגל מהוות תעודת זהות אינטרנטית. התוצאות הללו יכולות לצייר תמונה בלתי הוגנת באופן קיצוני - למשל במקרה של אדם שהואשם בפשע והפך לשיחת היום בתקשורת או בבלוגים, כפי שקרה ב-2007 לעיתונאי אדם שוב. גם לאחר שהתיק נסגר ושמו של שוב היה אמור להיות מטוהר, הטקסטים השליליים שנכתבו על אודותיו נותרו בראש תוצאות החיפוש למשך זמן רב.

 

כתוצאה מכך צמח ענף עסקי קטן של "ניהול זהות אינטרנטית" (OIM), שבמסגרתו מומחי רשת משפצים ומתקנים את תדמית הגוגל של לקוחותיהם. זוהי בעצם גרסה עדכנית לניהול משברים ביחסי ציבור. הכלים העיקריים בעבודה כזו דומים מאוד לאמצעים שפגעו ב"זהות האינטרנטית" של חב"ד. המטרה גם כאן היא להערים על האלגוריתמים של גוגל ושל מנועי החיפוש האחרים - אלא שהפעם למטרת הגנה על המוניטין של מישהו ולא פגיעה בו.

  

"תדמית הגוגל" נפגעת לא רק כשמערימים על האלגוריתמים. מספיק לנהל כל סוג של מחאה אינטרנטית או קמפיין השחרה, ותוצאות החיפוש בגוגל פשוט ישקפו אותו. כך, למשל, בחיפוש המונח "סיינטולוגיה" באנגלית בגוגל, התוצאה השלישית - אחרי האתר הרשמי של כנסיית הסיינטולוגיה והערך עליה בוויקיפדיה - הוא אתר ביקורת ומחאה גדול נגד התנועה.

 

מייל נגד במבה וקבוצת פייסבוק נגד פיצה

 

הנזק למוניטין דרך גוגל הפך לסעיף אפשרי נוסף בתביעות על לשון הרע באינטרנט, למשל במקרה של אימייל השרשרת מדצמבר האחרון, שטען שחטיף במבה מכיל חומרים מסוכנים הגורמים לתמותת ילדים. האימייל גרר הדים בבלוגים ובתקשורת, מה שבתורו גרר אזכורים שונים לסכנות הבמבה בתוצאות החיפוש על המונח "במבה" בגוגל. גם כיום בדף הראשון של התוצאות מופיעה אחת הכתבות בנושא, אם כי הכותרת שלה מעידה שהיה מדובר במייל שקרי.

 

בדומה לכך, האימיילים, האתרים וקבוצות הפייסבוק שיצאו נגד "פיצה שרגא" ב-2008 הותירו צלקות חזקות בתדמית האינטרנטית של בית-העסק התל אביבי הקטן. רוב תוצאות החיפוש הראשונות על המונח עדיין מזכירות את התקרית שעוררה את המחאה, כאשר בעל העסק העליב ילד אוטיסט וסירב לתת לו שירות.

 

מאז בחירתו של ג'ורג' וו. בוש לנשיאות ארה"ב, גולשים אמריקאים ניהלו כמה וכמה מבצעי googlebombing מכוונים נגדו, כדרך משעשעת להביע מחאה. בגדול שבהם, הם הכניסו לאתריהם את המילים "כישלון אומלל" כשהן מקשרות לדף של ג'ורג' וו. בוש באתר הממשלה. התקווה היתה שהאלגוריתמים של גוגל יקשרו בין המילים לבין הדף, ובסופו של דבר, אם יצטרפו מספיק גולשים למתיחה, חיפוש "כישלון אומלל" בגוגל יוביל לדף של בוש. המבצע הוכתר בהצלחה, אך ב-2007 גוגל עדכנה את האלגוריתמים שלה כך שיטפלו בניסיונות כאלה באופן מתוחכם יותר. כיום חיפוש "כישלון אומלל" (miserable failure) בגוגל מוביל רק לידיעות הרבות שנכתבו על המבצע.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x