$
חדשות טכנולוגיה

השבוע הנורא של אפל

לפני מעט יותר מחודש, רכבה אפל על גל אוהד של יחסי ציבור. עכשיו, מכה רודפת מכה: האייפון עמוס תקלות, החברה מרגלת אחרי המשתמשים, האתר MobileMe עדיין לא מתפקד, אייפודים מתפוצצים, כבלים נקרעים ואפילו המק סובל מבעיות

יוסי גורביץ 16:0921.08.08
המגה-בלוגר מייקל ארינגטון מצהיר על עצמו כחובב מושבע של מוצרי אפל, אבל שלשום גם לו נשבר. "אני מוכן לסלוח על כך שהסוללה של האייפון מחזיקה רק שעה – אני מסתדר באמצעות כמה מטענים. אני גם סולח על כך ש-iTunes עושה הכל כדי לא לסנכרן בין המחשב שלי ובין האייפון... אני אוהב את הטלפון הארור הזה, ותצטרכו יותר מאשר שיחות מתנתקות ואפליקציות אבודות כדי להוציא אותו מידי", כתב. עם זאת, הוא היה פחות סלחן כשגילה שהמקבוק אייר שלו הפך לערימת חלקי חילוף, והוא ציין בזעם ששורה של מחשבי מק קרסו לו בידיים.
עושר השמור לבעליו לרעתו: יח"צ וגימור על חשבון הנדסה ובטיחות עושר השמור לבעליו לרעתו: יח"צ וגימור על חשבון הנדסה ובטיחות צילום: daveynin cc-by

 

כשחובבים מושבעים של אפל – הציניקנים קוראים להם "כת" – פונים נגד החברה, יש לה בעיה. מי שהיה מתנתק מהרשת לפני חודש, לא היה מבין על מה מדובר. ב-11 ביולי השיקה אפל, בפרויקט שאפתני מלווה מערך משומן של יחסי ציבור, שלושה פרויקטים בו זמנית: האייפון בן הדור השלישי, שירות MobileMe שאמור היה לספק שירותי מחשוב-ענן למשתמשי מוצרי אפל, ואת חנות ה-AppStore שמוכרת יישומים לאייפון.

 

אך ההשקה המורכבת היתה כנראה מעבר לכוחותיה של אפל. סוף השבוע שהיה אמור להיות חגיגה הפך לסיוט. מיליוני משתמשים צבאו על החנויות ועל השירותים, והתוצאה היתה קריסה משולשת. מנכ"ל אפל, סטיב ג'ובס, הודה בכך במזכר פנימי שלושה שבועות לאחר מעשה, וכינה את MobileMe "מוצר שאיננו עומד בסטנדרטים של אפל". האתר עדיין איננו מתפקד כיאות – והשבוע נאלצה אפל להעניק למשתמשים חודשיים של שימוש חינם, לאחר שכבר העניקה חודש שימוש חינם לפני כחודש.

 

לאחר מכן פרצה סערת ה"קילר אייפון": מתכנתים גילו שלתוך הטלפון החדש מובנית הדרישה ליצור מדי פעם קשר עם אחד מאתריה של אפל, שמסוגל לפחות למחוק אפליקציות ואולי גם להשבית את הטלפון כולו. לאחר שתיקה של שלושה ימים, הודה ג'ובס שהיכולת קיימת "אם כי אפל מקווה שלא תצטרך להשתמש בה".

 

ומתחת לפני השטח תקתקה הפצצה האמיתית: תקלה בחיבור הדור השלישי של האייפון, שהובילה להתנתקויות בלתי פוסקות. משתמשים התלוננו על התקלה כבר ב-13 ביולי, יומיים לאחר ההשקה, אך אפל שמרה על שתיקה. השמועות הלכו והתגברו, והשבוע הן הגיעו לנקודת הפיצוץ: ספקית הסלולר של אפל באירופה, T-Mobile, האשימה במפורש את אפל בתקלות. אנליסטים העריכו שהבעיה היא בשבב "לא בשל".

 

אפל נמנעה מלהגיב, ובתחילת השבוע שחררה תיקון תוכנה חדש, שהוגדר רשמית כ"מיועד להביא לשיפור תקשורת הדור השלישי של האייפון". בשלב הזה כבר רחשו שמועות ברשת על תביעה ייצוגית, ואתמול הודתה אפל שיש תקלה ושהיא עובדת על פתרונה. מאוחר מדי: תביעה כבר הוגשה, והתובעת מבקשת להפוך אותה לתביעה ייצוגית. גרוע מכך: תיקון התוכנה הוביל להפצת התקלה למכשירי אייפון שטרם נפגעו.

 

במקביל, פרצו על פני השטח שורה של תקלות נוספות במוצרי אפל. ממשלת יפן פתחה בחקירה כנגד האייפוד ננו, לאחר ששלושה מכשירים כאלו התלקחו ביפן - ואפל נאלצה להודות שמספר קטן מהם, אחד מאלף, צפויים להתלקח בשל בעיה בסוללה. מאז 2005 מכרה אפל מיליוני אייפוד ננו, ולא טרחה לעדכן את הלקוחות. סביר שתביעה ייצוגית נוספת, הפעם בנושא בטיחות האייפודים, כבר נכתבת במקום כלשהו.

 

עוד זה מדבר וזה בא: אתמול (ד') נאלצה אפל להודות שהכבלים המתאמים שמכרה יחד עם מחשבי מחשבי מקבוק ומקבוק פרו נוטים להיפרם, והודיעה שתחליף את כולם – עד שיגמר המלאי. הלקוחות התלוננו שהכבלים לא רק נפרמים, אלא גם מתלקחים. בשלב זה צפה ועלתה הידיעה, שדווחה בתחילת החודש ושמשכה תשומת לב מעטה עד כה, על כך שמחשבי מקבוק פרו שהותקנו בהם שבבי Nvidia מדגם 8600GT סובלים מתקלות רבות.

 

הרבעון האחרון של אפל היה הצלחה מסחררת, הכנסותיה התקרבו ל-7.5 מיליארד דולר, היא הפכה לספקית המחשבים השלישית בגודלה בארה"ב, ובשבוע שעבר עבר שווי המניה שלה את זה של גוגל. אבל מתקבל הרושם שהיא השקיעה בגימור וביחסי ציבור הרבה יותר מאשר בהנדסה ובבטיחות – וזה דימוי נורא לחברה. התקשורת החלה לשים לב לכך, ומעתה תבחן כל תקלה של אפל בזכוכית מגדלת. סביר שזה יהיה רע לאפל בטווח הקצר, ובריא מאד בטווח הארוך.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x