$
הייטק והון סיכון

עכשיו זה רשמי: מיקרוסופט תרכוש את זומיקס תמורת כ-30 מיליון דולר

הסטארט-אפ זומיקס מתמחה בניתוח ובשיפוץ של מאגרי מידע. 20 עובדי זומיקס יצטרפו למרכז הפיתוח של מיקרוסופט. מנכ"ל זומיקס: אם לא היינו מגיעים למכירות של מיליונים לא היינו עולים על הרדאר של מיקרוסופט

אסף גלעד 10:5214.07.08

מיקרוסופט הודיעה היום (ב') רשמית על רכישת הסטארט-אפ זומיקס, המתמחה בניתוח ושיפוץ של מאגרי מידע. לפני כחודש דווח על המגעים בין שתי החברות בנוגע לרכישה אפשרית. גובה העסקה מוערך בכ-30 מיליון דולר. זוהי הרכישה השישית של מיקרוסופט בישראל מאז מונה משה ליכטמן למנהל הפיתוח של החברה בישראל.

 

הטכנולוגיה שפיתחה זומיקס נעזרת בבינה מלאכותית כדי לנתח כמות גדולה של נתונים בתוך מאגר מידע, ולנקותו מנתונים שגויים ("טיוב מידע"). בעבר כינה אותה נשיא החברה, מיכאל פרץ, "פיירוול לאיכות המידע", ולהתגבר על כפילויות במאגרי נתונים. הטכנולוגיה צפויה להשתלב בקבוצת SQL של מיקרוסופט, ו-20 עובדי החברה הנמצאת כיום בירושלים יצטרפו למרכז הפיתוח של החברה בהרצליה. במיקרוסופט מוסרים כי המסגרת של זומיקס כפי שהיתה תוכל לשמור על עצמאותה בתוך מרכז הפיתוח ועל המבנה הקיים בה.

 

המרוויחה הגדולה מהעסקה היא קרן ההון סיכון JVP, שהשקיעה 6 מיליון דולר בסך הכל מאז שהוציאה את זומיקס מהחממה שלה. JVP השיגה ממכירת זומיקס תשואה של קרוב ל-300% על השקעתה, וקיבלה תמורת השקעתה כ- 23 מיליון דולר. מרוויחים נוספים מהעסקה הם עובדי החברה והמייסדים אבינועם עומר, נועם שינדלר ,אריאל שוהם ואנג'לים נוספים, שמחזיקים בנתח משותף של כ-20% מהחברה, והשיגו ביחד כ-6 מיליון דולר.

 

משה ליכטמן, סמנכ"ל בכיר במיקרוסופט העולמית ומנהל הפיתוח של מיקרוסופט בישראל , אומר: "עולם מסדי הנתונים הוא בעל פוטנציאל עצום שגדל בקצב של שתי ספרות בשנה, ובפרט תחום האופטימיזציה שלו המוערך במיליארד דולר. התחרות בתחום, עם חברות כגון אורקל או יבמ היא גדולה. הפתרון של זומיקס יאפשר לנו להפוך פעולות תחזוקה רבות של מסדי נתונים לאוטומטיות".

 

משה ליכטמן. פוטנציאל טכנולוגי גבוה משה ליכטמן. פוטנציאל טכנולוגי גבוה צילום: אביגיל עוזי

מיקרוסופט רכשה לאחרונה חברות רבות שלהן טכנולוגיות מתוחכמות הקשורות לחיפוש ולמציאת קשרים בתוך מידע, כמו ידעת, פאוורסט, פיירקאסט, ועכשיו גם זומיקס. האם תשתמשו בטכנולוגיות של זומיקס מעבר למוצר המיידי שלו ותשלבו אותו עם מנוע החיפוש של מיקרוסופט, למשל?

 

זה בהחלט יכול להיות. אנחנו מזהים פוטנציאל טכנולוגי גבוה שהוא הרבה מעבר למוצר המיידי של זומיקס. חלק גדול מהפעילות המחקרית של מיקרוסופט כיום נעה סביב נושא איכות המידע, כריית מידע ואוטומציה ואנו בפירוש רואים בטווח הארוך את הפוטינציאל של זומיקס גם לתחומים בהם היא לא נמצאת כיום".

 

ליכטמן אינו מוכן לפרט לגבי רכישות עתידיות במיקרוסופט. לדבריו, מנהלת מיקרוסופט קשרים עם מאות חברות סטארט-אפ על בסיס שנתי, כך ששיתופי הפעולה עם חברות מקומיות, אשר חלקן מובילות בסופו של דבר לרכישה, יימשך.

 

זומיקס הוקמה ב-1999; הקונספט התחלף ב-2003

 

זומיקס הוקמה ב-1999 על ידי אבינועם עומר, נועם שינדלר ואריאל שוהם. עומר ושוהם עבדו יחד עוד קודם לכן, במסגרת יחידת ממר"ם וביחידת המחשבים של חיל המודיעין. השניים פיתחו לאחר שירותים הצבאי מערכת ניהול מכרזים מקוונת, אך לא הצליחו לגייס כסף לכדי להפוך את הרעיון לחברה של ממש.

 

זומיקס הוקמה על בסיס הטכנולוגיה שפיתחו, והתמקדה במערכות לניהול מסחר מקוון והשוואת מחירים. ב-2000 החברה כמעט נמכרה תמורת 10 מיליון דולר לחברת טריידיום, אך המייסדים, שחשבו שהחברה שווה הרבה יותר – סירבו להצעה. מאז הבועה התפוצצה והחברה נאלצה להחליף את הקונספט כולו. הסיבוב הנוכחי של זומיקס החל למעשה בסוף 2003, כשהחברה הצטרפה לחממת הסטארט-אפים של קרן JVP. חיים קופנס, השותף המנהל ב JVP החליט בעצת הקרן להפוך את זומיקס מחברת פרויקטים לחברת תוכנה.

 

כשהצטרף לזומיקס המנכ"ל הנוכחי, אמיר בירן, היה לחברה לקוח מרכזי אחד. החברה הממשלתית DBQ המנהלת את הנתונים בקרנות הפנסיה הישנות נדרשה לעשות סדר בשמות ובנתונים שנשמרו במאגרי מידע לא מסודרים. כיום לזומיקס לקוחות באירופה, ארה"ב ודרום אמריקה. אחת הלקוחות החדשים שלה, לדוגמא, היא חברת הציוד הרפואי האמריקנית נוביישן.

 

מחזור המכירות של זומיקס מוערך בכמליונים בודדים של דולרים בשנה, כאשר כל מערכת נמכרת ללקוח בסכום של כמה מאות אלפי דולרים. "אם לא היינו מגיעים למכירות של מיליונים לא היינו עולים על הרדאר של מיקרוסופט" אומר אמיר בירן, מנכ"ל זומיקס. בשנה הקרובה, מספר בירן, ייכנס קוד התוכנה של זומיקס לתוך הגרסב הבאה של מערכות ניהול מסדי הנתונים של מיקרוסופט MS-SQL, אך המערכת תוכל לתקשר עם כל מערכות ניהול מסדי הנתונים המתחרות.

 

"לפני שמקבלים החלטה על מכירה של חברה עושים שיקולים רבים", אומר חיים קופנס, השותף המנהל מטעם JVP בזומיקס. "ראינו שמיקרוסופט מביאה איתה יכולת שיווקית גדולה מאוד ויכולת להביא את המוצר של זומיקס בפני לקוחות רבים שהיה קשה לנו להגיע אליהם מלכתחילה, ראינו את מצבו של השוק הבינלאומי, והסיכויים והסיכונים מול המצב הכלכלי, והבנו שבנקודת הזמן הזו הצעתה של מיקרוסופט היא אטרקטיבית".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x