סגור
ועידת פריז 2024 - מרק לובנברג
(צילום: טל סער)

פריז 2024
ד"ר מארק לובנברג: "בינה מלאכותית ומציאות רבודה תופסות תפקיד חשוב בתחום האורתופדיה"

ד"ר לובנברג, מנהל שירות כתף ומרפק במחלקה האורתופדית בבילינסון, אמר בראיון במהלך משלחת העסקים לפריז של כלכליסט ובנק הפועלים כי תחום האורתופדיה כיום עמוס בחדשנות. "אנחנו מפתחים טכניקות לטיפול בפציעות של ספורטאים מובילים והציבור הכללי נהנה מכך"

"הטיפול בספורטאים מובילים הוא שונה. כדי לטפל בספורטאי מקצועי נדרשים כישורים וידע מאוד מסוימים", כך ציין ד"ר מארק לובנברג, מנהל שירות כתף ומרפק במחלקה האורתופדית בבית החולים בילינסון, בראיון במהלך משלחת העסקים לפריז של כלכליסט ובנק הפועלים. לדבריו, "צריך גם להיות ממוקד במניעת פציעות וגם ביכולת השיקום, אבל לספורטאים מקצועיים אין את הזמן לבצע שיקום רגיל, מהסוג שמי שעוסק בספורט כתחביב יכול להרשות לעצמו להחלמה. לכן יש מתח רב בטיפול בספורטאים מקצועיים. אין היבטים של בריאות לטווח ארוך, וזו דאגה. היכולת לשוב להתחרות היא מה שעומד בראש סדר העדיפויות. לכן, במקרים האלה יש להתמקד בדיאגנוזה מהירה וביכולת לבצע את המהלכים הרפואיים בהקדם כדי לאפשר שיקום מהיר. לשם כך עלינו לחשוב מחוץ לקופסה. הציבור הכללי נהנה מכך בסופו של דבר מפני שהטכניקות שאנחנו מפתחים עם ספורטאים מחלחלות בסופו של דבר אל כולם".
מה המקום של החדשנות בתחום האורתופדיה?
"תחום האורתופדיה כיום עמוס בחדשנות, למשל רובוטיקה שמסייעת בניתוחי עמוד שדרה, ניתוחי ברכיים, החלפת ירכיים וגם כתפיים. אלה תחומים בהם ניתן להשתמש ברובוטים וביכולות שלהם לנווט בגוף האדם. כאשר עלינו לבצע הליך ניתוחי אנו חותכים באמצעות הרובוטים בצורה מאוד מדויקת וכאשר אנו מתקינים שתל, הוא עובד טוב יותר.".
כיצד בינה מלאכותית ומציאות רבודה משפיעות על התחום?
"בינה מלאכותית תופסת תפקיד חשוב בתחום האורתופדיה בכמה אופנים. היא מסייעת לנו עם ביג דאטא. באמצעותה אנו מבינים כיצד להבחין במקרים דומים בין פציינטים. זה מתרחש ברמה הגלובלית והלאומית, ואנו יכולים להבין את הקשר בין בעיות ופתרונות בדרכים שלא יכולנו להבין בעבר. גם למציאות הרבודה יש תפקיד. למשל, בעבר יכולתי להסתכל בכתף של מטופל רק מן החלק הקדמי. אבל מציאות רבודה מאפשרת לנו שימוש בתמונות תלת מימדיות מסריקות CT ו-MRI ולקבל תמונה שמאפשרת לנו מאוד לדייק את העבודה".
מה תפקידה של הרפואה מרחוק בעידן שאחרי הקורונה?
"הקורונה היתה תקופה מאתגרת מפני שמטופלים לא יכלו להגיע אלינו. לכן פיתחנו טכניקות שאיפשרו לנו לבדוק אותם בדרך וירטואלית.תפקידו של האורתופד דורש מגע ידני, אנחנו צריכים לגעת, למשש ולהבין היכן הפגיעה. וכשאי אפשר לגעת במטופל קשה לדעת כיצד לרפא אותו. בתקופת הקורונה למדנו כיצד לפתח שיטות ובדיקות המאפשרות למטופל לבצע בעצמו בדיקות ולאפשר לנו לפענח את התוצאות. למשל, במקרה של ספורטאים מובילים יש לנו יכולת להבין היכן הפציעה של הספורטאי ולייעץ לו מה לעשות והאם להמשיך להתאמן".
בעבר עבדת עבור קבוצת הבייסבול ניו-יורק מטס. מה למדת בתפקידך?
"כשמטפלים בספורטאים שהם באמת כוכבי על עם חוזים גדולים לומדים שדחיפות הטיפול גבוהה מאוד. היכולת הזאת עוברת גם לספורטאים אולימפיים. לאחרונה טיפלנו בספורטאי אולימפי מתחום הג'ודו שיכולנו להבין מהר מאוד את פציעתו באמצעות אולטרסאונד. טיפלנו בפציעה באופן ספציפי באמצעות דמו של הספורטאי והזרקתו לאזור הפגוע כדי להחיש את ההחלמה".