סגור
מנסור עבאס
(צילום: סיני דוד)

הוועידה הלאומית
"השלטון המרכזי נכשל בהתמודדות עם הפשע המאורגן במגזר הערבי"

מנסור עבאס, יו"ר מפלגת רע"מ, אמר את הדברים בוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט ובנק לאומי. בנושא ההפיכה המשטרית אמר: "קורא לאזרחים הערבים להשתתף במחאה כחובה אזרחית"

"המצב מאוד קשה, במיוחד שכל פעם מחדש אנחנו רושמים שיאים חדשים בקורבנות הפשע והאלימות בחברה הערבית. היום התבשרנו שהשר לביטחון לאומי שלח מכתב בו הוא מתכוון לבטל את התוכנית לצמצם הפערים בין החברה הערבית ליהודית, כך שבמקום ללכת קדימה אנחנו נעים לאחור", כך אמר חבר הכנסת מנסור עבאס, יו"ר מפלגת רע"מ בעקבות רציחת 124 בני אדם בחברה הערבית בישראל מתחילת השנה. דבריו של עבאס נאמרו בוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט ובנק לאומי.
לדברי עבאס ,"החברה הערבית נמצאת במשבר עמוק. הגישה הנכונה היא להודות שנכשלנו. האלימות במגזר הערבי צמחה ללא תגובה הולמת, מהמפלגות הערביות או מהכנסת. עשינו צעד לפני שנתיים עם הכניסה לקואליציה, חשנו שמן הראוי להיות שותפים ולקחת אחריות, קידמנו תוכניות והצלחנו להוריד את האלימות. שנה שעברה היה תקווה וחזון מדהים, העולם כולו נדהם איך עשינו את זה. היום הגישה הפוכה. חזרנו לעלייה מטורפת בהיקף הקורבנות בשיעור של 250%. בד בבד, כל התוכניות הכלכליות החברתיות שקבעה הממשלה כדי להילחם בעוני ובבערות, על מנת לממש את הפוטנציאל של החברה הערבית, נמצאות תחת סימן שאלה".
אחד מהמאפיינים העיקריים של הפשיעה הערבית היא הפשיעה הכלכלית. על פי עבאס "אין לי ספק, ארגון פשע הוא ארגון כלכלי שפועל מחוץ לחוק. הם מונעים מגביית פרוטקשיין והשתלטות על מכרזים. המכרזים משמשים אותם כדי לנרמל התנהגות עבריינית. יש כאן אירוע חריג של פשע מאורגן, שחיתות וכישלון טוטלי של השלטון המרכזי להתמודד עם זה. אנחנו רוצים שנושא המכרזים יהיה מפוקח, כדי שנדע לאן בדיוק הכספים זורמים. החברה הערבית מפצה את עצמה מחוץ לחוק בגלל שלא מקבלים תקציבים. השוק השחור הוא אסון חברתי בפני עצמו. זה הביא לצמיחה של ארגוני פשע. חייבים לטפל בנושא".
מדוע החברה הערבית אינה משתתפת במחאות נגד ההפיכה או לכל היותר משתתפת במסורה?
"החברה הערבית שאלה עצמה מה המשמעות הרפורמה המשפטית על החברה הערבית? אני מסביר לחברה כי שינוי הליך מינוי השופטים ישפיע עליה ישירות. מי שקבע את אופי השלטון הוא לא המחוקק או הממשלה אלא בית המשפט העליון. לא היינו מגיעים לוועדת הכספים ללא התערבות היועצת המשפטית של הממשלה".
"קראתי לאזרחים להשתתף במחאה, כחובה אזרחית, אבל החברה הערבית מאופקת, כמו בשאר התחומים האחרים בישראל. אני חושב שמן הראוי לתת למחאה המרשימה הזו ליצור אפקט".
האם המחאה תשפיע לחיוב על הקשר של שני חלקי האוכלוסייה בישראל – הערבית והיהודית?
"יש המון אזרחים ערבים שמעורבים במחאה שבעקבותיה ייכנסו לעשייה הפוליטית. אני מקווה שהמחאה הזו תביא לעתיד בו כולנו נוכל לממש את האזרחות שלנו ולהיות שותפים טובים יותר. הצלחת המהפכה תלויה בשני מובנים, אם תבטל את הרפורמה ואם תיצור דינמיות בין שני חלקי העם – הערבים והיהודים".