סגור
ועידת הנדל"ן - אפרת טולקבסקי
(סיני דודפור)

ועידת הנדל"ן
"חייבים לייצר תחרות לרמ"י באמצעות מכירת קרקעות לא מתוכננות"

את הדברים אמרה ד"ר אפרת טולקבסקי, מנכ"לית מכון גזית גלוב לחקר הנדל"ן באוניברסיטת רייכמן, בכנס בכירי הנדל"ן של כלכליסט ובנק הפועלים. טולקבסקי: "אין תחום בעולם שעובד בלי תחרות, מדינה לא יכולה להיות מונופול - ולכן חייבים לפזר את הבעלות על הקרקעות"

"חייבים לייצר תחרות לרשות מקרקעי ישראל על ידי מכירת קרקעות לא מתוכננות"; כך אמרה היום ד"ר אפרת טולקבסקי, מנכ"לית מכון גזית גלוב לחקר הנדל"ן באוניברסיטת רייכמן (הבינתחומי בהרצליה) בכנס בכירי הנדל"ן של כלכליסט ובנק הפועלים. הפרטת קרקעות המדינה היא אחד הפתרונות שהציגה ד"ר טולקבסקי למשבר הדיור. לדבריה, "אין תחום בעולם שעובד בלי תחרות. מדינה לא יכולה להיות מונופול, כמו שבזק לא הייתה צריכה להיות מונופול. זה לא דבר שעובד, ולכן חייבים לפזר את הבעלות על הקרקעות. כך אולי תקום שכונה מאוד מיוחדת איפשהו, שלא רמ"י תכננה, ואנשים ירצו לגור בה".
ד"ר טולקבסקי הציגה רפורמה שגיבש המכון שבראשו היא עומדת ונועדה להתמודד עם עליית מחירי הדיור. לצד הפרטת הקרקעות, הרגל המרכזית של הרפורמה היא שינוי בהכנסות של הרשויות המקומיות. לדבריה, "הן חייבות לרצות לבנות יחידות דיור. זה לא יעבוד בלעדיהן, לא רק בגלל שהן יכולות למנוע בנייה, אלא גם בגלל שהן שחקן בעל יכולת בשטח. אם הן לא ירצו יחידות דיור יהיה לנו מאוד קשה להתגבר על המשבר. לכן צריך לעשות רפורמה מקיפה בארנונה ובהכנסות הרשויות המקומיות בישראל.
"משנת 2000 מעבירים שוב ושוב אחריות לרשויות המקומיות. הדוגמא האחרונה היא חינוך מגיל 3: הוסיפו שנת לימודים למוסדות החינוך שהרשויות מפעילות, אבל לא הוסיפו להן הכנסות. ארנונה של דירה מאוד גדולה ברמת אביב ג' בתל אביב בקושי מחזיקה ילד אחד במערכת החינוך. הגירעון של העיריות מול יחידות הדיור אדיר, וחייבים לשנות את זה. חייבים לעשות מעשה, למרות שזה קשה. לרשויות מקומיות יש מקורות הכנסה מאוד נמוכים והפתרון שלהן הוא לעצור בנייה".
1 צפייה בגלריה
ועידת הנדלן דר אפרת טולקבסקי מנכלית מכון גזית גלוב לחקר הנדלן בבינתחומי
ועידת הנדלן דר אפרת טולקבסקי מנכלית מכון גזית גלוב לחקר הנדלן בבינתחומי
ד"ר אפרת טולקבסקי
(צילום: אוראל כהן)
טולקבסקי מציעה גם להגדיל דרמטית את היצע הקרקעות הזמינות לבנייה. "ההיצע והביקוש משפיעים על השלב היזמי. אם יזם רואה שמונה מגרשים שעליהם אפשר לבנות תוך שנתיים, הוא יגיש מחיר אחד למכרזים שבהם המגרשים האלה נמכרים. אבל אם הוא רואה רק שני מגרשים, הוא מבין מה תהיה התחרות בעוד שש שנים וכבר היום הוא יתן מחירים גבוהים. כדי שהיזמים ירגישו שיש תחרות גבוהה ויבנו את עצמם בהתאם, חייבים לייצר באזורי הביקוש מלאי של קרקעות מתוכננות בהיקפים של פי 10 מהדרישה. אלה חייבות להיות קרקעות זמינות לבנייה תוך שנתיים, אחרת המחירים הגבוהים יתחילו כבר בקרקעות - ואז מאוד קשה לתקן, כי קבלנים לא בעסק הזה כדי לפשוט רגל. אפשר ליצור מלאי קרקעות באזורי הביקוש. צפיפות המגורים בברצלונה, לדוגמא, גדולה פי עשר מאשר גוש דן. יש קרקעות, אנחנו לא צפופים".